Waar is het topic van nog niet versnelde maar wel superslim me kinderen gebleven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Fietwordtmama, 19 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Ok.. lange titel. Maar ik was op zoek naar het topic van voor de zomervakantie. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat in het nieuwe schooljaar.
     
  2. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Ik zal zelf van start gaan. We zijn goed begonnen hier. Zoon had nog geen zin in school (vakantie was te leuk en te snel voorbij,)
    Maar hij heeft zijn draai wel weer gevonden. Een paar weken geleden werd ik blij verrast toen hij me vertelde dat rekenen in het plusboek toch wel moeilijk was in groep vijf. Maar vanmiddag klaagde hij weer dat hij zijn weektaak alweer af had (rekenen)

    Spelling blijft moeilijk. Vermoeden dyslectie maar hij kan te goed compenseren.
    Begrijpend lezen vind hij echt leuk.
     
  3. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    was het nog niet versnelde kinderen? nee hoor. gewoon slimme kinderen topik was het.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Ik heb een versneld kindje. maar ik blijf wel in de buurt als je wilt. is toch handig dat de topic voor slimme kinderen open blijft?
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.623
    3.501
    113
    Ik heb het gelezen, het is best een aardig boekje, maar op sommige punten zetten ze een beetje een standaard beeld neer van HB-ers, dat je weinig vrienden hebt enzo. Maar goed, verder ook genoeg herkenbare dingen, het leest lekker weg, op kinderen gericht.
     
    belize vindt dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.623
    3.501
    113
    Hier gaat het best aardig.
    De weken voor de zomervakantie waren vreselijk, eind van het schooljaar wil hij gewoon even lekker tot rust komen. De eerste week van de vakantie was hij nog vervelend, maar daarna draaide hij weer helemaal bij.
    De eerste schoolweek vond hij niet leuk, want toen gingen ze dingen herhalen om er weer in te komen.
    Nu is hij druk met zijn levelwerk enzo. Al begreep ik van hem dat hij als hij alles af heeft, hij pas volgend blok, na de herfstvakantie, een nieuwe map krijgt met levelwerk. Gelukkig heeft hij nog niet alles af, maar ik verwacht dat hij voor de vakantie wel klaar is. Zal wel even aan de juf vragen wat we dan doen, want als hij uit zijn neus gaat eten van verveling, schiet niemand daar wat mee op. Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.751
    736
    113
    Hier gaat het redelijk. Q is sinds de vakantie qua gedrag weer gewoon zoals ze was, dus niet meer zo vervelend en brutaal steeds. Sinds het einde van de vakantie gaat ze naar een psycholoog (was een lange wachtlijst) en dat doet haar wel goed. Ze heeft al een paar dingen geconstateerd waar we thuis goed mee aan de slag kunnen. Op school hebben ze op de een of andere manier behoorlijk wat moeite om er mee aan de slag te gaan (een van de aanbevelingen is een rustige plek in de klas maar dat is blijkbaar heel moeilijk te realiseren in een klas met wel 20 kinderen). Wat na uitleg van de psycholoog veel duidelijkheid gaf is dat Q erg snel overprikkeld is en een fixed mindset heeft. Eind volgende week is er een gesprek met de juffen, IBer, psycholoog en ons. Misschien dat ze dan op school meer gaan doen.

    Nu in groep 4 heeft ze voor rekenen het plusboek en voor taal ook een plusboek. Ik hoor er niet zo veel over. Q is tot nu toe 2 keer enthousiast geweest over school; de muziekles omdat ze een muziekleraar hebben, en ze hebben het een keer over de ijstijd gehad en waarom de mammoet is uitgestorven.
    Ben dus erg benieuwd hoe dit schooljaar zal gaan al ben ik door gesprekken met een van de twee juffen sceptisch...
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje doet het in de nieuwe school prima en hij wordt niet meer gepest of onderdrukt! hij is nu helemaal gek van deze. http://www.algodoo.com/ hij kan nog niet ingewikkelde dingen maken. maar hij is echt niet van computer weg te halen. ik raad het ook aan voor de kids die iets uitdagend zoeken die op paint lijkt. bewegende beelden dus met veel natuurkunde. een ding is niet ok. het is niet in het nederlands te krijgen helaas. engels lukt hier wel. zoontje heeft het zelf gevonden op internet. echt wel boeiende bezigheid. kijk anders op you tube wat je allemaal kunt ontwerpen. typ algicosathlon.
     
  11. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Goed te lezen dat ze weer lekker gestart zijn.

    Hier was vanmorgen weer drama. Hij had zo'n vreselijke pijn aan zijn neus:confused:
    Was niks gebeurd of aan te zien. Maar toen Viet het kwartje. Bso-dag. En dat vind hij vreselijk. Zitten geen vriendjes in zijn groep.

    Gisteren een proefles tennis gehad. Super enthousiast. Leek ook een leuk groepje.

    Dat algodoo ziet er wel leuk uit. Oudste doet het liefst spellen waarbij je dingen creëert. Dus het past wel in zijn straatje, maar met iets meer uitdaging dan een gewoon 'bouw je eigen stad, boerderij, legerbasis, aquarium, wereld, etc...'-spel.
    Ik zal het eens wat beter bekijken.
     
  12. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Even een vraag aan jullie. Mijn dochter (7) heeft moeite met hoe andere kinderen doen. Ze snap het niet en neemt alles letterlijk. Dus bijvoorbeeld tijdens een buitenspeelsituatie zegt een vriendin tegen haar 'je moet dit doen anders ben je mijn vriendin niet meer' Voor die meiden is dat gewoon een vorm van praten en ze menen dat niet. Hoogstens voor 5 minuten. Maar dochter neem dit allemaal letterlijk op en dus volgt ze altijd bevelen op. Ze denkt dus echt dat ze dan geen vriendinnen meer overhoudt. Als ze zelf namelijk zoiets zou zeggen dan meent ze dat ook echt.

    Nu is de school net weer begonnen en is dit iets wat na iedere vakantie weer terug komt. Ze weet er niet mee om te gaan. Ik leg haar uit dat dat iets is wat kinderen vaak zeggen. Maar dat ze altijd (in dat soort situaties) zelf mag weten of ze iets wel of niet wilt doen.

    Hoe gaan jullie hiermee om of hoe zou je hiermee om moeten gaan?
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.751
    736
    113
    @duimpje hier speelt je voorbeeld ook vaak. Ik zeg idd hetzelfde als wat je schreef. Of het werkt, geen idee, soms wel soms niet heb ik het idee.
     
  14. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik vind het zo sneu.
    Dit is dan maar een voorbeeld.

    Gistermiddag had ik haar broertje geholpen met los fietsen, was ze niet bij. 's Avonds laten zien waar ze wel bij was. Ze werd opstandig en boos en rende naar boven. Toen zei ze uiteindelijk na wat doorvragen 'ik heb het gevoel dat jullie me niet meer nodig hebben'

    dan breekt je hart.

    Er is verder niets gebeurt, alleen dat ik haar broertje heb geholpen met leren fietsen en dat lieten we zien. Dat gaf haar dat gevoel. En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden opnoemen waarbij ze dingen in die strekking zegt.
     
  15. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Dat klinkt alsof ze erg onzeker is. En heel sterk het gevoel "nodig" te willen zijn.
    Het enige wat je kunt doen is denk ik, blijven uitleggen. Dat jullie haar niet voor alles nodig hebben, maar evenzogoed altijd van haar zullen houden. En haar beyrekken bij dingen waar ze dan wel een duidelijke bijdrage kan leveren.
    Zoiets...

    Hier gaat momenteel heel veel (negatieve) aandacht naar klein broertje. Die zit in een nogal eigenwijze bijna-kleuter fase. Dat geeft nogal eens wrijving. En dan merk ik bij oudste dat hij zich enorm wegcijfert. Kei-sneu. Na een uitbarsting zit hij dan ergens heel rustig braaf te wezen. Dan ga ik meestal heel bewust even bij hem zitten. Zuchten we samen even over het pittige karaktertje van zijn broertje.
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.178
    15.255
    113
    Mag ik ook meeschrijven?

    De oudste, jongen, zit nu in groep 4. Heeft pluswerk voor taal en rekenen. Iets wat hij zelf niet echt door heeft haha. Zijn struikelpunt in de klas is nu vooral zijn tempo. Hij wil te netjes voor de tijd die hij heeft en overdenkt te veel.
    Inmiddels is hij bij logopedie getest op spraak en beelddenken, daar krijgen we volgende week de uitslag van.
    Ook sociaal loopt het niet helemaal lekker.
    Maar hij gaat nu graag naar school en heeft 1 hele fijne juf, 1 ochtend een iets mindere.


    De tweede is een meisje, in groep 3 nu. De eerste ochtend was een dikke teleurstelling voor haar en was het huilen onder de lunch (ze eten thuis). Gelukkig was het makkelijk op te lossen: een moeilijker leesboek. Smiddags gevraagd en gekregen.
    In de 2e week bleek ineens dat ze naar de wimpelgroep mocht (plusklas). Dat had gecommuniceerd moeten worden maar is niet gebeurd. Zij blij, ik blij, zeker na gesprek met die juf waarbij ik kon zien hoe en wat het inhoud.
    Laatste 2 weken heeft ze zo ineens buikpijn als ik zeg dat het schooltijd is en ik kan er niet achter komen waarom dus gister juffen gemaild. Die zouden vandaag overleggen omdat 1 er gister niet was.

    Al met al dit schooljaar al hoop ups en downs gehad en ben ik al toe aan vakantie
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Het was tocht niet niet-versnelde kinderen inderdaad? Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong was het toch?

    Ik wordt echt moedeloos van de school van mijn jongste dochter. Ze zit nu in groep 2 maar had cognitief gezien naar groep 3 gekund. We hebben haar niet een klas laten overslaan omdat ze nog erg geniet van het spelen en creatief bezig zijn. Ze zou dan dit jaar extra uitdaging en een talentenlijn krijgen. Als ik echter 's morgens steeds zie wat voor werkjes ze moet doen :confused:.
    Heb dus een gesprekje met de juf aangevraagd en ze zijn nog helemaal niet begonnen met het opstarten van extra uitdaging. Dat gaat binnenkort gebeuren. Wat 'binnenkort' ook mag zijn want specifieker kon ze dat niet benoemen.

    De oudste gaat nog altijd met tegenzin naar school. Ze heeft een slechte werkhouding en weinig frustratietolerantie. Ze lijkt er op emotioneel vlak dus nog niet aan toe te zijn om volgend jaar naar de middelbare school te gaan (ze is nu 9 en zit in groep 8). Maar er wordt hard aan gewerkt en ze is weer in ontwikkeling. Gelukkig is het op deze school mogelijk om een tussenjaar/ groep 9 te doen. Maar we bekijken in de loop van het jaar wat we het beste kunnen doen.
     
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.354
    8.808
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Vervelend dat sommige toch weer tegen dingen aan blijven lopen.

    Hier gaat het gelukkig erg goed tot nu toe.
    Zoon heeft het prima naar zijn zin in groep 4 en krijgt vooral voor rekenen extra werk/verdieping. Verder gaat hij op maandag mee naar de plusklas.

    Dochter zit in groep 3 nu en gaat eindelijk met plezier naar school. Ze heeft ook eindelijk haar draai gevonden in de klas. Ze kwam er vorige jaar in groep 2 als enige bij en heeft erg moeten wennen, maar nu dat gaat nu goed. Verder heeft ze voor rekenen en taal drie-sterrenwerk en dat gaat goed. Hieruit zijn sommige dingen nog best pittig voor haar en ze moet er nu dus ook echt wel wat voor gaan doen en dat pakt ze gelukkig goed op.
     

Deel Deze Pagina