BMI: als je nog niet depressief bent, dan word je het hier wel van!

Discussie in 'De lounge' gestart door mijnhumpie, 20 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

    mijnhumpie Actief lid

    12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sjongejongejonge!! Gister moest ik zo'n online vragenformulier invullen voor het ziekenhuis (voor mijn eerste bezoek aan de gyn). Ik moest ook lengte en gewicht invullen. Krijg ik meteen één of ander "alarmscherm" voor me met de melding dat ik ernstig overgewicht heb en dus OBESITAS!! :$

    Ik denk: wat is dit?! Ik weet ook wel dat ik wat steviger ben (lengte 1.70, gewicht 87 kg), maar om nou meteen met ernstig overgewicht en obesitas te gaan gooien... Pfff... ik was er meteen ff klaar mee! Ik weet wel dat ik wat te zwaar ben, maar obesitas.... Ik draag maat 40/42/L. Hoe bestempelen ze dan mensen die echt gezondsheidsproblemen hebben door hun overgewicht vraag ik me dan af.

    Als je nog geen negatief zelfbeeld hebt en/of onzeker bent over je figuur, dan krijg/word je het hier wel van!

    Zo, moest ff klagen hoor! ;)
     
  2. Chaii

    Chaii Niet meer actief

    Morbide obesitas is levens bedreigend en obesitas is ook slecht voor je gezondheid maar daar hoef je nogniet per direct wat van te merken..
     
  3. Edge

    Edge Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Mm, dat klinkt inderdaad wel heel heftig gelijk!!
     
  4. Banaantje81

    Banaantje81 Fanatiek lid

    10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Dat is wel erg confronterend. Zo ontzettend zwaar ben je nou ook weer niet. Maar ze willen natuurlijk het beste voor je :)
     
  5. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Ik kan me voorstellen dat het hard overkwam toen je het zag en dat je je niet kunt vinden in obesitas. Maar de gegevens liegen niet. Overgewicht is, vroeg of laat, gewoon gevaarlijk voor je gezondheid.

    De gynaecoloog zal er ook over beginnen. Wellicht moet je eerst afvallen voordat hij/zij verder iets wil doen. Ik lees in je onderschrift dat je geen eisprong hebt. Dit kan door overgewicht komen.

    Nogmaals, erg schrikken maar hopelijk een wake-up call.
    Sterkte met je medische traject.
     
  6. linde90

    linde90 Niet meer actief

    In morbide obesitas en morbide obesitas zit ook nog een supergroot verschil.
    Ja ik heb overgewicht, zlefs "morbide"volgens de statistieken, maar ben echt niet levensbedreigend dik hoor.

    Er wordt altijd wel heel overdreven gereageerd op overgewicht, bah....
     
  7. Suzetje

    Suzetje Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Nou daar begint je dag ook lekker mee!

    Laat het je weekend niet verpesten!

    Koppie op!
     
  8. HopeFaith

    HopeFaith Niet meer actief

    Ik snap dat je ervan schrikt maar klein beetje over gewicht is toch geen obesitas? Tenminste zo denk ik erover.. Wees niet onzeker! Ik ben 1.69 en woog tot 3 weken geleden 81kilo maar niemand die mij op dat gewicht kon schatten ;)
     
  9. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Obesitas betekend niets meer en niets minder dan zwaarlijvig of overgewicht hebben.
    Als je je bedenkt dat ik met 1.72 en 78 kilo al op iets te zwaar zit.....
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Er zit een verschil tussen obees zijn (BMI > 30) of morbide obees (> 35)...

    Je BMI is net boven de 30 en dat is dus volgens de letter van de afspraken over gewichtsaanduiding Obesitas. Dat is wel degelijk iets om je zorgen over te maken en kan van invloed zijn op je vermogen om zwanger te worden. Een paar kilo minder zou gewoon heel gezond zijn. (BMI tussen 20 - 25)

    (even voor jouw informatie... Mijn eigen BMI is 29,32... dus ook flink hoog en daar moet ook wat af dus ik weet wat je bedoeld).
     
  11. mijnhumpie

    mijnhumpie Actief lid

    12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat weet ik idd en dat begrijp ik ook, maar ik vind het gewoon bizar om iemand die net wat steviger is al meteen in de categorie "obesitas" te plaatsen. Bij mensen die met ernstig overgewicht kampen, denk ik meer aan mensen die bij wijze van spreken net zo breed zijn als dat ze lang zijn. Mijn verhoudingen zien er best redelijk uit vind ik zelf. Ja, ik heb brede heupen (zandloper figuur), maar ben niet tonnetje rond hoor!

    Je wordt altijd meteen zo in een hokje gestopt als je niet aan de "standaarden" voldoet. Jammer vind ik dat...
     
  12. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Overgewicht heb je als je een BMI hebt van hoger dan 25
    Obesitas is een BMI vanaf 30! (dat heeft TS)

    En met jouw gewicht en lengte heb je overgewicht (BMI van ruim 28)
     
  13. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Je BMI is 30,1 dus dat zou ik wel obesitas noemen...
    Dat is hard en ik begrijp dat je dat eigenlijk niet wilt horen, al helemaal niet van een computer :)
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Maar jij bent dus niet obees... jij hebt een klein beetje overgewicht
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Maar weten je organen dat ook?
     
  16. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    ja lullig he, maarja zo heet het nu eenmaal.
    Ze moeten er toch een naam aangeven.
     
  17. HopeFaith

    HopeFaith Niet meer actief

    Ik wil je gewoon een dikke knuffel geven. Hoe je het ook noemt het neemt niet weg dat je je k. voelt!!
    Als jij altijd lekker in je velletje zit en je nu opeens een melding krijgt dat je overgewicht hebt is niet leuk..
     
  18. Chaii

    Chaii Niet meer actief

    Ja, ik zei dat omdat je schreef dat jeje prima voelde lichamelijk.
    Obesitas hoef je lichamelijk niks van te merken.
    Ik vind het ook een beetje bull hoor.
    Je moet gewoon naar jezelf kijken niet je gewicht of BMI..
    Iedereen is uniek, ook ik kan me er soms aan ergeren.
    Sommige staan wat meer kilos ook gewoon beter en andersom.
    Soms zie ik wel eens mensen op tv ofzo die dan afgevallen zijn nou ze zien erniet uit en ziekelijk ook, het past helemaal niet bij ze.
    Net als bij Gordon en Frans bauer, nou als die afvallen zien ze erniet uit gewoon... ;)
     
  19. 2xtantein1week

    2xtantein1week Fanatiek lid

    15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Aiii, dat is niet leuk. Ik snap dat je er van baalt! Helaas is het wel zo, de cijfers liegen er niet om. Maar ik snap heel goed dat je echt baalt hiervan en dat je dit niet wilt horen van een computer...

    Ik heb ook altijd problemen met mijn gewicht. Alleen dan andersom. Ik heb wat ondergewicht, ben nog lichter geweest dan ik nu ben. En als ik dan voor een behandeling in het ziekenhuis was gingen ze me eerst uithoren of ik geen annorexia of een ander eetprobleem heb. Erg vervelend als je mensen moet overtuigen dat het niet zo is, je voel je dan niet echt in je waarde gelaten..

    Maar ja, het is wel zo, ik heb ondergewicht, en artsen of andere hulpverleners moeten hier alert op zijn. Hetzelfde als met overgewicht...
     
  20. mijnhumpie

    mijnhumpie Actief lid

    12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat heb ik idd ook, als ik zeg hoeveel ik weeg dan gelooft niemand dat! Da's toch eigenlijk ook gek?! Ik heb ook een vriendin die er steviger uitziet als ik en zij weegt minder (zelfde lengte ongeveer!)... Hoe kan dat dan?!? :(
     

Deel Deze Pagina