Waardes dagcurve

Discussie in 'Gezondheid' gestart door NdNk, 9 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Inmiddels ben ik al een kleine week verder. En al een weekje aan het prikken.
    Ik moet 4 maal daags prikken en 1x in de week 7x.
    Nu zijn mijn waardes erg mooi. Ik moet prikken na een uur.
    Nu ben ik dus wat aan het zoeken waar ik op reageer.
    Yoghurt met banaan vanmorgen, na een uur 5.8
    Gebakje, na een uur 7.0
    Bakje chips, na een uur 5.6
    Na een patatje, 4.6
    Na 3 pannenkoeken met stroop 7.3

    Dit zijn allemaal prima waardes, ze zitten allemaal binnen de 7.8 van wat ik mag prikken na een uur.
    Ik snap er niks van :|
    Ik heb de gehele week nog niet boven de 7.8 gezeten.
    En nuchter moet ik onder de 5.3 blijven en is nu al 4 dagen stabiel rond de 4.6/4.7

    Na de GTT test was mijn waarde 9.2...dus het etiketje zwangerschapsdiabetes heb ik wel gekregen. Maar zouden mijn waardes dan niet veel extremer moeten zijn?
     
  2. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Hier net zo, na gtt 8.2 gemeten en kreeg stempel zwangerschapsdiabetes. Daarna nooit meer een hoge waarde gemeten, nuchter onder 4.9 en na eten onder 6.5 gebleven.
    Ik mocht na 2 weken terug naar om de dag dagcurve meten en de rest van de zwangerschap nu 2x per week dagcurve meten. Internist gaf aan dat HbA1c (gemiddelde glucose waarde laatste 2/3 maanden) ook prima was, die zette me gelijk terug naar 2x per week meten. Toevalstreffer noemt de vk en gyn het maar stempel raak ik toch niet meer kwijt tot aan de bevalling.
     
  3. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Nee dat inderdaad. Die stempel gelijk. Maar ik vraag me dan af hoe betrouwbaar die glucose test is.
    En waarom zoveel vrouwen zwangerschapsdiabetes hebben/krijgen.

    Je gaat in het ziekenhuis bevallen?
    Ik wil graag thuis bevallen en dus ook weer terug naar verloskundige.
     
  4. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Ja ik krijg een sectio. Ik begreep dat ze de baby 1x testen op glucose maar verder geen testen omdat het bij mij geen suiker lijkt te zijn.
    Volgens mij mag je daar wel op aansturen!
     
  5. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ok, weten ze wat het wel is dan? Of gewoon stomme pech ofzo? Ik vind het nogal wat zwangerschapsdiabetes en wat daar bij komt kijken aan protocollen.
    Jouw kindje hoeft maar 1x geprikt te worden dus. Omdat je waarden dusdanig goed zijn?

    Ik ben heel benieuwd. Mijn kindje is wel groot gemeten. Dat maakt het voor mij wat lastiger denk ik.

    Krijg je een gentle sectio? Dan is de datum al gepland denk ik? Spannend!
     
  6. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Ja omdat de waardes goed zijn heb ik begrepen!
    Ik denk gewoon pech bij de gtt maar toch blijft diabetes wel genoemd bij elke controle, maar dan zien ze de waardes en vinden ze het helemaal niet spannend. Kindje ligt ook op gemiddeld, geen grote baby en normaal vruchtwater.

    Ja gentle sectio, datum is al bekend inderdaad, duurt niet lang meer, heel gek idee!

    Hopelijk valt het bij jou ook allemaal mee qua protocollen!
     
    NdNk vindt dit leuk.
  7. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Oh wat fijn. Gek dat je het al weet haha...
    Ik wens je een super bevalling toe! Dank voor je reactie.
     
  8. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Dankjewel! Jij ook!
     
  9. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.798
    113
    Vrouw
    Ik had 8.2 na het drankje en heb sindsdien (6 wk geleden?) maar 1x boven de 7 geprikt. Zelfs als ik dingen eet die jij ook beschrijft (banaan, frites, koek-in t begin hield ik me aan mn dieet maar nu niet meer) prik ik niet hoog. Inmiddels hoef ik maar 1x per week een dagcurve te prikken en die 1x per 2 weken te mailen. Ik mocht wel terug naar de vk als ik dat had gewild, er wordt niet ingeleid en mn kindje (hoewel groter dan gemiddeld) hoeft niet geprikt te worden op glucose na zijn geboorte. Maar inderdaad, het label 'zwangerschapsdiabetes' raak ik niet kwijt. Best gek dat 1 test zo'n effect heeft.
     
    NdNk vindt dit leuk.
  10. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Het kan inderdaad zo lopen als deze 2 dames waar het een toevalstreffer lijkt te zijn. Maar je kan ook een grotere intolerantie opbouwen naarmate je langer zwanger bent. De mogelijkheden om insuline aan te maken worden dan minder onder invloed van je toenemende zwangerschapshormonen. Houd het dus wel goed in de gaten (maar dat doe je). Maar het kan dus zomaar ineens wel afwijkende waarden gaan geven. Succes!
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Zo hebben ze blijkbaar dan ook overal andere protocollen. Hier was ze heel stellig in 24 uurs opname van ons kindje na de geboorte.
    Heeft heel veel effect en van die stempel kom je niet meer af.

    Daarom inderdaad wel de controle misschien nog (dagvurve prikken) eens per week tot aan de geboorte van het kindje, zou ik.geen problemen mee hebben. Het is inderdaad dat het nog kan veranderen naarmate de zwangerschap verder vorderd.
    Al hoop ik met heel mijn hart van niet en dat het ook een toevalstreffer mag zijn net als de dames hier boven.
    Na de zwangerschap wordt ook geadviseerd om eens per jaar even te checken bij de huisarts.
    Maar we hebben zelf de glucose meter al in huis dus zal na de bevalling ook zelf.eens checken.
     
    kleineM vindt dit leuk.
  12. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.798
    113
    Vrouw
    Dat waren ze hier ook, heel stellig over 24 uurs opname na de geboorte. Net als over inleiden met 38 weken, controle 6 weken na de geboorte en voortaan jaarlijks bij de huisarts. En ik vond dat prima.
    Tot de controle vorige week, toen waren het inleiden en de opname na de geboorte allemaal niet meer nodig :$ Als reden werd gegeven dat ik mn waarden zonder insuline onder controle houd. Maar wat mij vraagtekens doet zetten, is dat de reden voor inleiden met 38 wk de grote baby was en dat is nu (zonder meten want dat gaat niet meer voorbij de 36 wk) opeens niet meer nodig :eek:. Donderdag heb ik weer controle, misschien komt de gyn dan weer met een ander standpunt want baby gaat nu richting 4+ kilo en ik vraag me af hoeveel groter ze hem laten worden tot ze ingrijpen als hij niet zelf al komt. Het protocol blijft dus verwarrend als je het mij vraagt :(
     
  13. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dat is heel gek zeg! Hoe groot werd jouw kindje geschat dan bij de 32 weken ongeveer? Hier werd hij 2400 gr. geschat. Ik ga er vanuit dat dit kindje nogbwat zwaarder zal wegen dan zijn grote broer en dus rond de 4.5 kilo zal zijn.
    Zie je er tegen op dat hij zo zwaar is ivm bevallen?
    Mijn zoontje was 4370 en die was met 5 minuten persen geboren.
    Uiteindelijk denk ik het blijft een schatting he?
     
  14. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.798
    113
    Vrouw
    Fijn, die 5 minuten persen! Ik bij mn eerste (3450 gram bij 40+5) 5 kwartier en bij mn tweede (3885 gr bij 37+6) 45 minuten. Er werd me toen gezegd dat er waarschijnlijk een keizersnede had moeten volgen als hij (de tweede) tot 40 weken was blijven zitten, ze waren erg verrast dat hij zo groot was bij die termijn.

    Deze baby werd 2425 gram geschat bij 33+5 en bij 36+1 3000 gram. Wat best gek is want eerder in de zwangerschap was hij juist aan de kleine kant (groeiecho's gehad bij 20 - 28 - 32 - 34 en 36 weken). Hij volgt volgens de gyn de bovenste lijn van de grafiek dus hij zal nu zo rond de 3750-4000 zitten. Ja, het blijven schattingen.. maar ik vind het frustrerend dat ze opeens zo van hun eerdere standpunt afwijken. Het is wel telkens dezelfde gyn. Donderdag maar weer goed doorvragen.
     
  15. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ja goed navragen inderdaad. Helemaal als.je zelfde gyneacoloog hebt dan is het vragen waarom nu ineens beleid veranderd is.
    Snap dat dat frustrerend is...want zo kun je je nergens op voorbereiden.
    Hier ook in de bovenste lijn, p93...maar goed. Ik had ook geen kleintje verwacht. Hoewel hier bij 20 weken echo zn hoofdje juist wat kleiner was en alles best wel gemiddeld. Wel weer een groter buikje.
    Maar goed. Het is maar afwachten. Je wil graag in het ziekenhuis bevallen begrijp ik?
     

Deel Deze Pagina