Waarom mogen we niet zelf kiezen tussen keizersnede of vaginaal?

Discussie in 'De bevalling' gestart door DN2017, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ongelofelijk hoe dom sommige mensen kunnen zijn! :(
     
    JoyNoa vindt dit leuk.
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.035
    17.046
    113
    Vrouw
    Ik zou geen keizersnee willen als het niet nodig was.... vaginale bevalling, nee ook geen pretje, maar bevallen is sowieso zwaar .
     
  3. tlc81

    tlc81 Bekend lid

    22 jan 2012
    684
    126
    43
    Mijn eerste werd een spoed keizersnede na 1,5 dag vaginaal proberen. Hoewel ik goed en snel hersteld was, hoopte ik wel dat de tweede wel vaginaal zou lukken. Helaas liet zijn conditie het niet toe om het überhaupt te proberen, dus kreeg ik een geplande ( geen gentle sectio) ks met wel 10 artsen eromheen. Niets romantisch aan. Ik ben blij dat het bestaat en zo nodig word toegepast, maar er zelf zomaar voor kiezen, nou nee. Zou ook niet weten waarom je daar voor zou kiezen?! Mijn borstvoeding is mede daardoor niet gelukt, je loopt eerste dagen/ weken nou niet bepaald soepel, tillen en andere wat zwaardere activiteiten mogen niet. Je dreumes optillen/ dragen dus ook niet. Hoewel ik me er niet 6 weken aan heb gehouden omdat ik weinig last had, lijkt me het herstel van een spontane bevalling vlotter gaan ( mits geen grote schade uiteraard). Compleet mesjogge om te mogen kiezen, als je het mij vraagt.
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  4. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Na mijn eerste ks vertelde mijn gyn dat 70% van de vrouwen de tweede keer gewoon vaginaal bevallen.
     
    Hotsiflots vindt dit leuk.
  5. LianneE

    LianneE Niet meer actief

    Dat is niet helemaal waar. Hangt van een aantal factoren en reden eerdere ks af. Ligt tussen de 20% en 80% kans. Ik had 30% kans maar de 2e is wel vaginaal gelukt!

    Moest hier flink voor aandringen bij de gyn. Maar on topic zou ik nooit zomaar een ks doen, vond de natuurlijke weg ook heftig maar dat toch 100x liever ;)
     
  6. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Maar bedoelen we niet allebei net iets anders?
    Ik heb het niet over het individuele geschatte slagingspercentage van één persoon, wat kan fluctueren afhankelijk van de reden dat ze een sectio hebben gehad. Maar gewoon de absolute hoeveelheid: hoeveel vrouwen uiteindelijk vaginaal zijn bevallen nadat ze een sectio hebben gehad.

    Bij mij lukte het helaas niet, wel weer geprobeerd de tweede keer, maar toen kwamen ze er achter waarom het de eerste keer ook niet lukte.
     
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik vind niet dat hier in Nederland een vrije keus voor mogelijk moet zijn. Ik denk namelijk dat (bijna) niemand echt in staat is om de risico's, gevolgen en het herstel van een keizersnede goed in te schatten en al helemaal niet als je zwanger bent. Dit denk ik bijvoorbeeld al omdat ik weet dat verschillende vrouwen (waaronder ikzelf) niet lang na de keizersnede van andere vrouwen te horen hebben gekregen "goh, lekker makkelijk hè dat je een keizersnede hebt gekregen / fijn hè dat je het werk niet zelf hebt moeten doen" of iets met een soortgelijke strekking.

    Ik heb geen idee hoe een vaginale bevalling zal zijn en mocht ik deze zwangerschap vaginaal gaan bevallen dan zal ik dat doodeng vinden. Maar de gedachte aan een keizersnede vind ik nog enger en dat terwijl ik een redelijk gemiddeld herstel heb gehad als ik dat zo lees. Voordat ik zwanger werd van de tweede zei ik altijd dat ik weer een keizersnede zou willen. Maar de laatste weken herinner ik mij die pijn weer: een stoel moeten pakken bij het gasfornuis omdat ik weken lang niet lang genoeg kon staan maar die stoel dan niet zelf mogen pakken; mijn dochter die alleen maar vastgehouden wilde worden terwijl ik al wiegend met haar rondliep maar ondertussen constant pijn had; de borstvoeding die uiteindelijk niet gelukt is en noem maar op. Het enige, maar dan ook echt het enige voordeel was dat seks na een keizersnede (voor mij) geen echte drempel was. Maar na een bevalling heb je meestal niet eens zin in seks dus daarvoor hoef je het niet te willen :rolleyes:
     
  8. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Los van alle argumenten die al vaak zijn genoemd (en ik achtersta); wordt een keizersnede niet vaak eerder gepland (dan je bent uitgerekend) zodat je niet per ongeluk toch vaginaal bevalt? Dat zou dan ook betekenen dat kindjes misschien wel 2-3 weken eerder geboren worden dan dat ze er zelf klaar voor zijn. Volgens mij moet je dat ook niet willen.
     
    DN2017 vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Klopt. Dat vond ik ook heel erg bij mijn geplande ks. Bij mijn oudst werd ik ingeleid met 42 weken, mijn middelste kwam spontaan met 41+5 (wel beiden ks geworden). daarom werd de 3e een geplande ks met 39 weken dus al. Vond ik echt heel vroeg.
     
  10. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Waar ik woon is 5 dagen de standaard. Dus niks overdreven aan. ;)
     
  11. angela22

    angela22 Bekend lid

    7 apr 2016
    782
    572
    93
    Ik vind een keizersnee echt iets medisch. Dat doen ze niet omdat iemand een bevalling gewoonweg niet ziet zitten. Het is een erg grote operatie met vele complicaties met de nodige gevolgen. Na 2 keizersnedes raden ze aan om geen kinderen meer te krijgen ivm het littekenweefsel en het steeds gevaarlijker wordt.

    Daarbij is mijn eigen mening dat als je voor een kindje gaat je weet dat het er na 9 maanden ook uit moet en dat dat inderdaad vaginaal moet mits er geen medische indicaties zijn. Je kan zoveel geholpen worden tijdens een vaginale bevalling en het herstel is simpel weg veel sneller.

    Liefs!
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik ben het met je eens dat een keizersnede een grote operatie is, maar het is niet zo dat het standaard afgeraden wordt nog eens zwanger te raken na 2 keizersnedes hoor. Misschien in sommige gevallen, maar bij mij werd zelfs gezegd dat het absoluut geen probleem zou zijn en dat er zelfs vrouwen zijn die wel 7 keizersnedes krijgen.
     
  13. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Dat is per ziekenhuis waarschijnlijk ook heel verschillend, hier mag je er 4
     
  14. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Was er een tijdje terug niet iemand die haar benen was kwijtgeraakt doordat ze een groot aantal kinderen ter wereld had gebracht met allemaal keizersneden? Er werd toen volgens mij gewaarschuwd dat het echt niet onbeperkt kon door de artsen.
    Weet het niet meer hoe het precies zat
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat zal best, lijkt mij ook ook niet verstandig, maar het zou wel kunnen eventueel. Het is in elk geval niet zo dat het standaard na 2 ks wordt afgeraden.
     
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    3 tot 4 keizersnedes is hier het 'maximum'.
     
  17. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Hier een ks gehad ivm stuitligging, durfde geen vaginale bevalling aan. Keizersnede is zeker geen kattenpis, pittig herstel maar prima ervaring mee gehad verder.
    Nu hoop ik gewoon vaginaal te kunnen bevallen, mocht dit ook weer een stuitligging zijn dan wel weer een geplande ks.

    Fijn dat het bestaat, maar denk dat een vaginale bevalling beter is voor moeder en kind mits er geen complicaties worden voorzien. Vind het dus goed dat je hier in NL niet standaard voor een ks kan kiezen, gewoon omdat je dat wilt.
     
  18. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Als je voor het eerst zwanger bent, weet je totaal niet wat op je afkomt, laat staan dat je iets kan zeggen over wat je 'wil'. Een cursus volgen kan al helpen, maar ook je inlezen over wat er nu eigenlijk gebeurt tijdens zo'n bevalling. Hoe belangrijk ademhaling en ontspanning is. En vooral zelfvertrouwen kweken.

    Als vrouwen bij hun eerste zwangerschap al gaan roepen dat ze een ks willen is dat volgens mij vooral uit angst en onwetendheid, voor wat een bevalling is. Die idiote argumenten over 'uitgelubberde dozen' is echt puur onwetendheid. Alles komt heus wel weer op zijn plaats.

    En de pijn, daar is tegenwoordig ook medicatie voor. Als je het niet trekt, kan je gewoon om pijnstilling vragen. Allemaal geen reden om een keizersnede te 'willen', alleen omdat je niet vaginaal durft/wil bevallen.
     
    Flipske, SMJD, Regina88 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Bovendien krijg je na de keizersnede ook pijn.
     
    SMJD vindt dit leuk.
  20. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Sommige reacties zijm wel een beetje vreemd; net of (hoog)zwangere vrouwen niet meer in staat zijn weloverwogen keuzes te maken.

    Verder ben ik het met ts eens, waarom MOETEN vrouwen vaginaal bevallen?
    Tegenwoordig kan de mens overak invloed op hebben, niks hoeft meer helemaal natuurlijk te gebeuren, behalve de bevalling?!

    Zelf mocht ik na de eerste ks kiezen hoe ik wilde bevallen, ben toen voor natuurlijk gegaan om het een keer mee te maken. Maar het is wel zo fijn als je tot niks wordt gedwongen.
     

Deel Deze Pagina