Waarom mogen we niet zelf kiezen tussen keizersnede of vaginaal?

Discussie in 'De bevalling' gestart door DN2017, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dit verhaal is echt een uitzondering, net als deze er bij vaginale bevallingen zijn. Probeer die extremen naast je neer te leggen want anders kom je er nooit uit! Met een vaginale bevalling kunnen deze complicaties net zo goed optreden.
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    @ZoWelkom84
    Ik heb helemaal geen last gehad van mijn keizersnede, misschien ben ik niet helemaal een goed voorbeeld, want ik had HELLP syndroom. Maar na de eerste drie dagen kon ik qua keizersnede weer alles. Geen complicaties en bijna geen pijn gehad.
     
  3. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Jaa dat weet ik
    Ik ga er blanco in en we gaan het zien
     
    Logan, madelein en DN2017 vinden dit leuk.
  4. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    934
    316
    63
    Vrouw
    Ja mensen hebben echt geen idee joh wat er allemaal bij komt kijken. Vooral met 32 weken, dat is nog echt wel vroeg. Er kan van alles gebeuren wat niet zo grappig is.
     
  5. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Zo is het hier ook.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken horror keizersnedes met lang herstel gevoelloze buiken daarna; de verhalen die je kent (en onthoudt) zijn vaak niet de 'twee keer persen en klaar!'-verhalen, dat betekent niet dat vaginale bevallingen risicovoller zijn dan keizersnedes.
     
    Logan vindt dit leuk.
  7. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Heb de discussie niet gelezen, alleen de eerste post. Maar ik ben van mening dat veel vrouwen de risico's van een keizersnede onderschatten. Niet alleen voor het kindje is een vaginale bevalling beter, ook voor de moeder geldt dit (zeldzame uitzonderingen daargelaten). Ja, ook tegenover een totaalruptuur is een sectio belastender voor het lichaam.

    Dus het is geen kwestie van 'ik wil de regie over mijn bevalling'. Je zult toch een arts moeten vinden die eraan meewerkt, en dit gebeurt niet als er geen medische noodzaak voor is. Dat kun je ook niet vragen vind ik.
     
    Fuddey en DN2017 vinden dit leuk.
  8. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Om dezelfde reden dat je ook niet mag bepalen of een crimineel de bak in moet, jij bent geen rechter.

    Dus mag je ook niet bepalen of je een operatie nodig hebt, je bent namelijk geen dokter.

    Je kunt er hoogstens om vragen, en dan kan de gynaecoloog nee zeggen.
    Lijkt me heel verstandig dat we medische keuzes laten maken door medici. En niet door Piet en Marjan.
     
    Essie3, Zonnebloem92, Logan en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Desondanks mogen dames als ze al een sectio hebben gehad wel kiezen hoe ze de volgende keer bevallen. Wat vind je daar dan van?
     
  10. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Dat is volgens mij geen standaard beleid, maar verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis.

    Ook vind ik het niet te vergelijken. Je hebt die eerste keizersnede ook niet 'zomaar' gekregen. Ik vind het dus heel normaal dat je de keuze krijgt of dat de gynaecoloog zelf al beslist: op basis van de vorige ervaring doen we dit of dat.
     
    DN2017 vindt dit leuk.
  11. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Nee hoor, de dokter bepaald dat de dames daarna mogen kiezen.
    Het is dus nog steeds de keus van de dokter. Hij vind echter dat beide bevallingen een optie zijn (ivm risico's). En dus laat hij de keus bij jou.
    Maar dat je een keus op zich krijgt is de beslissing van de dokter.
     
    DN2017 vindt dit leuk.
  12. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Wat betreft vrouwen die om een inleiding vragen, ik vind dat ze dat altijd mogen vragen. En het is aan een arts om te bepalen of die inleiding al dan niet wenselijk is.

    Wij kunnen niet oordelen over vrouwen die om een inleiding vragen. Angst is irrationeel. Dat valt niet op te lossen met logische beredeneringen. Al krijg je 100 echo's en zegt de arts iedere keer dat alles goed is, als je echt angst hebt, zal die nooit helemaal weg gaan. En dan is het aan arts om te beslissen of jij beter af bent met een inleiding of niet.
    Vrouwen die willen ingeleid worden, omdat ze er geen zin meer in hebben zullen zonder pardon naar huis gestuurd worden. Betekend niet dat ze het niet mogen vragen.
     
    Logan en Hopsatee vinden dit leuk.
  13. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    oh meis, ik wou je niet laten schrikken dit is mijn verhaal en ervaring en de kans dat het bij jou gebeurd is zeer klein, maar er is altijd een risico dat wou ik alleen duidelijk maken.

    Niet van ik wil een keizersnede omdat ik dan geen weeën pijn, flubber poenani krijg etc..jou kindje ligt in stuit, de mijne lag met de voetjes naar beneden = medisch plus bij mij is alle ellende erger geworden door onkunde van de gyn en de slechte nazorg: ik klaagde over pijn en ik werd naar huis gestuurd met: tja mevrouwtje een ks doet pijn....no shit? ALS ze een echo hadden gemaakt hadden ze er op tijd bij kunnen zijn. dit en dat ik in mijn eentje voor een tweeling moest zorgen en dus geen rust had heeft er voor gezorgd dat een ks een en al ellende is bij mij.

    Laat het over je heen komen, maar besef alleen goed; mocht je veel napijn krijgen trek meteen aan de bel, en laat je niet weg sturen en het gaat meer goed dan fout, ik was alleen weer de pech vogel en ik dacht ook dat het mij nooit zou overkomen.
     
  14. Logan

    Logan Niet meer actief

    Bevallen na een sectio is risicovoller en dan nog, je mag niet zelf kiezen. De arts kiest dan.
     
  15. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    :eek::eek::eek::eek: wuuuut?

    Mensen met hun oordelen altijd pfft niet normaal.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  16. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    Nog iets:

    Ik denk soms weleens stel ik ga voor een derde, ik lees hier dat ''na een ks vaak weer een ks'' wuuut?? omg dat hoop ik toch niet (zo zie je maar hoe bang ik ervoor ben)
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Misschien moet je je eerst even inlezen, want dat is helemaal niet standaard zo. Ik mocht namelijk niet kiezen na mijn 1e ks, want moest (en wilde) het vaginaal proberen. Werd toch een keizersnede. Daarna mocht ik niet meer kiezen, want na 2 keizersnedes, wordt de 3e ook een keizersnede in de meeste gevallen.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik had die angst ook, wilde perse de 2e keer vaginaal bevallen, dus dat ook zeker geprobeerd. Het liep helaas anders, maar ook dat ben ik weer te boven gekomen.
     
    Hotsiflots vindt dit leuk.
  19. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    934
    316
    63
    Vrouw
    Ja erg he, ik was tegelijk met mijn sz zwanger en zij was 10 dagen eerder uitgerekend. Kreeg ook opmerkingen als 'je bent gewoon eerder bevallen dan 'naam sz' alsof het zo grappig was. En ik haar een soort van 'ingehaald' had... ja echt te dom voor woorden ;)

    Wij hadden ons zoontje namelijk ook nog maar op het nippertje bij ons of we hadden m verloren. Ik had namelijk een loslatende placenta, maarja mensen hebben geen idee joh.
     
  20. rums

    rums Niet meer actief

    Worden de zorgkosten nog hoger o_O
     

Deel Deze Pagina