Waarom zo duur? (verjaardagstaart)

Discussie in 'De lounge' gestart door Lt20, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.654
    113
    Brabant
    Ter vergelijk,ik maak op amateur niveau taart.
    voor een simpelw taart,26cm normaal gedecoreerd (dus niet geboetseerd) net vulling naat keuze ben ik 20 euro aan inkosten kwijt.
    Die taart is voor 18 mensen.
    Ik maak er dan geen cent winst op. Maar gebruik wel veel gereedschap (bakvorm, rolmat,rolstok groot en klein, draaiplateau,smoothers, marsepeinmesjes, tappits,sierranden uitstekers, gewoon uitstekers, boetseer gereedschap en wellicht nog meer). Dat moet ook betaald worden he. En dan nog de manuren,jeetje. Ik durf daar niet over na te denken,maar ik denk wel een uurtje of 8. (in geval van een moeilijke puzzelplaat)

    Dus tja,als je je afvraagt waarom zo duur. Als jij een prof treft en ze moeten er dus ook nog winst op maken,tja dan is het logisch.

    een handgemaakte boekenkast,helemaal naar je eisen is ook duurder dan de.Billy bij de ikea he..
     
  2. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik maak zelf voor de lol taarten. en ben voor een goede stapel met niet al te veel poespas zo 3 avonden kwijt. dan is 100 euro toch niet veel? jemig dan doe je het toch echt voor de lol. ok. iemand die het goed kan kan het in 1 avond. maar 1 avond 100 euro en dan nog je matriaal er af verdien je er nog geen scheet aan.
     
  3. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    Je hebt nu toch al een aantal dames gehoord die zeiden dat het niet duur was ?

    Jij vind het duur dat kan, hij is alleen niet duur.
     
  4. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.037
    40
    48
    friesland
    Je bent zeker geen uitzondering, maar aangezien ik alleen voor de hobby bak en in principe alleen voor ons eigen gezin heb ik via via al behoorlijk wat vraag gehad! Dus je zult niet de enige zijn maar er zijn toch ook heel veel die er wel interesse in hebben.
    Ieder zijn ding toch?

    Maar hier worden dingen gezegd die gewoon niet kloppen, als er genoemd wordt een taart voor 35 man voor 40 euro. Dat kan gewoon niet! Als je voor 35 man taart bij de Hema haalt ben je toch ook al 40 euro kwijt? Of je moet echt met de appelkruimeltaart aankomen van 5 euro.

    Nogmaals, ieder zijn ding en ik had ook niet bij anderen voor dergelijke bedragen een taart gekocht maar neem dan ook van ons aan dat de materiaal kosten gewoon heel hoog zijn.
    Dan is het toch klaar?
     
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Dat ligt dan aan de vullingen die je kiest. Omdat fondant of marsepein van zichzelf al vreselijk zoet is, moet je eigenlijk altijd een wat frissere vulling hebben. Vandaar dat ik zelf compotes maak van bv. aarbeien of frambozen, omdat daar een stuk minder suiker in zit dan in jam. Een citroenbavarois met echte citroenen op basis van kwark en slagroom is ook een goede tegenhanger, of een frambozenmousse. Ganache (chocola opgelost in warme slagroom) moet je met beleid gebruiken, maar zijn heeeerlijk in chocoladetaart met een sinasappelbavarois ... de kunst is om een wat frisse vulling te combineren met de taart, waardoor hij niet zo zoet wordt en je vullingen eruit vallen ...

    Een "from scratch" biscuit overigens is al van nature wat minder zoet.
     
  6. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Jij vindt taart niet meer dan een simpel stuk voedsel. Prima en dan is taart uit de super ook goed genoeg.
    Waar je voor betaalt, zijn niet alleen de grondstoffen, maar ook het uurloon. Bij een banketbakker zijn dat soort taarten trouwens niet te betalen en daar zijn de prijzen van thuisbaksters echt een lachertje bij...
    Vergelijk hier maar eens mee bijvoorbeeld: Sweet Things: Freshly Baked.

    De vraag is niet of de prijzen eerlijk zijn, (want dat zijn ze), maat of je het het geld waard vindt om die prijs voor een bijzondere taart te betalen.
    Zelf zou ik dat niet doen. Niet omdat ik de taart dat niet waard vind, maar enkel omdat wij daar het geld niet voor hebben. Maar goed, ik kan ze gelukkig weer zelf maken ;)
     
  7. MHMW

    MHMW Niet meer actief

    De vraag was, wat ik over had voor zo'n taart. Nou €40 dus. Wij hadden voor de verjaardag van onze zoon een mooie Cars taart met mooie decoratie etc. Van de bakker, voor 30 personen voor €37,50. De taart wat heerlijk!
     
  8. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Wat ik niet snap is waarom men zich druk maakt over de prijzen als het ze niet interesseert wat ze krijgen. haal dan een slagroomtaart uit de diepvries maar verklaar anderen niet voor gek omdat ze wel graag een mooie en lekkere versgemaakte taart krijgen.

    ik denk dat als je er juist zo'n issue van maak je eigenlijk wel graag zo'n taart zou willen hebben maar het gewoon niet wil betalen. tja.. het is of het een of het ander en niet allebei.
     
  9. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Zo'n soort taart hebben wij ook eens gehad, maar echt: dat is lopende band-werk hoor, bij de bakker. Plaatjes erop, plastic deco's erop gooien en klaar. Dat is niks aan werk... en geen vergelijk met de gemiddelde marsepeintaart.
     
  10. MHMW

    MHMW Niet meer actief

    Lees! De vraag ging over of er animo was voor deze taarten, ongeacht de bedragen.
     
  11. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Klopt. En dat proef je echt wel! Weer het Mercedes/Panda verhaal. ;)
     
  12. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    De animo is er wel hoor, met dank aan Cake Boss, Cupcake Wars en TLC. Men moet alleen nog even van het idee af dat de Hema prijs de standaard is ...

    Maar deze discussie is overal hoor. In Amerika worden de prijzen van homebakers en bakkers met een winkel vergeleken met WalMart ... same story.
    Alleen is de hele taart cultuur daar veel volwassener en zijn we in NL pas begonnen.
     
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Het verbaast me dat mensen de prijs zo hoog vinden... het gaat wel om een taart voor 35!!! mensen.
     
  14. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    Ik lees, ik geef antwoord en geef je weer een andere vraag.;)
     
  15. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    En daarom maak ik de taarten voor verjaardagen hier zelf :D

    Spullen heb ik vaak al dus kost me veel minder en alleen mn eigen tijd maar vind het leuk om te doen!
     
  16. Melanie86

    Melanie86 Fanatiek lid

    26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Laat ik me er ook maar even tegenaan bemoeien...

    Ik kan me voorstellen dat je 100 euro voor een taart duur vind. En als je dat vind moet je dat er ook vooral niet aan uitgeven.

    Maar ga eens bij de bakker voor 35 personen aan taart kopen. Zeg dat je 12 punten uit een taart haalt. Bij de bakker betaal je vlot 15 euro per taart (vaak meer zelfs). Dan ben je dus voor die 35 personen ook al 45 euro kwijt. En in deze taarten zitten een stuk minder arbeidsuren en materiaalkosten.
     
  17. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Nou ik heb mijn taartbakster gevonden!
     
  18. MHMW

    MHMW Niet meer actief

    Fijn! Alles volgens wens? En qua prijs.
     
  19. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Ja een stapeltaart met 3 lagen + meppertje voor 65 euro.
     
  20. Cayth

    Cayth Fanatiek lid

    17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Als ik in de buurt woonde had ik met alle liefde 1 voor je willen maken tegen de materiaalkosten.. vind het leuk om áf en toe 1 te maken voor mijn plezier.. heb voor zoonlief ook een hele grote bumba taart gemaakt..
    Alleen woon ik helaas aan de andere kant van nederland!

    Maar ik zie dat je inmiddels iemand hebt gevonden!
    Alvast een fijne verjaardag!
     

Deel Deze Pagina