Gekke UWV-uitkering en verlofregeling!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mus, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Als je alles zo eens bekijkt voor je verlof van het UWV dan klopt er eigenlijk weinig van!

    In mijn brief ben ik 11 mei uitgerekend en mijn verlof wil ik 6 weken van tevoren in laten gaan. Volgens mij moet dit dan 30 maart zijn.. wat denk je? Officieel laten ze het nu 31 maart in gaan.

    Ook krijg je 1 dag verlof gewoon niet uitbetaald. Ik heb hierover gebeld en ja.. voor die dag mag je wel een ww-uitkering aanvragen volgens de mevrouw..maar ja.. wie doet dat nou!!

    Ik vind het allemaal maar gek hoor.. Iemand nog meer ervaring hiermee??
     
  2. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Het klopt ook hoor, als je zes weken voor de uitgerekende datum van 11 mei met verlof gaat, is je eerste verlofdag 31 maart ;)

    Check het maar even via de calculator van de site van het Ministerie van Sociale Zaken of diverse anderen.
     
  3. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Nou..die calculator heb ik ook wel gezien.. Maar is het niet raar? Als je dan 11 mei bent uitgerekend..das op een dinsdag, dan zou je toch verwachten dat je zes weken daarvoor op een dinsdag ook vrij bent?
    We zijn met z'n 3en hier op het werk zwanger en alle drie verbazen we ons erover en vinden we het vreemd..
     
  4. Tania

    Tania Fanatiek lid

    13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Een week heeft 7 dagen. Dus een week vrij is van woensdag t/m dinsdag. Als je dus op dinsdag uitgerekend bent, ben je vanaf een woensdag vrij.
     
  5. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Hm.. en niemand weet hoe het met die betaling zit? Anywho.. heb voor die dinsdag maar fijn een vrije dag aangevraagd :)
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe bedoel je dat met die betaling? Want je spreekt over een WW-uitkering aanvragen?
     
  7. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Ja uhm.. het is lastig uit te leggen.. maar tussen je gewone salaris en je UWV uitkering zit een dag onbetaald volgens het UWV zelf. Ze zeggen dat je dan voor die ene dag die je niet betaald krijgt een WW-uitkering uit kunt vragen (?) Is dit standaard of zat die vrouw er gewoon naast?
     
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hmmm... wel raar. Normaliter sluiten je salaris en de verlofuitkering naadloos op elkaar aan.
    Kan het zijn dat er bij jullie een wachtdag geldt ofzo? Nee, dat zou ook raar zijn omdat het met je zwangerschap te maken heeft.

    Of loopt je contract per 30 maart misschien af???? En dat je dan een dag mist ofzo?
     
  9. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Nee dat kan het ook niet zijn, heb gewoon een vast contract. Gek he? Ik weet het ook niet.. ach.. we zien het anders wel! :)
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zit nog even terug te kijken naar mijn eigen verlof enzo.

    Ik was op maandag 6 april uitgerekend. Mijn verlof ging dan op dinsdag 10 maart in, dus laatste werkdag was op een maandag.

    Volgens de berekening van sozawe is het inderdaad dat je verlof mag beginnen op 31 maart. Dan zou je laatste werkdag op 30 maart zijn.
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Naaahhhh... volgens mij moet dan de betaling van het UWV gewoon ingaan op 31 maart en zou je werkgever tot en met 30 maart moeten betalen.
    Maar de meeste werkgevers betalen gewoon door en dan ontvangen zij ook de uitkering. Het lijkt me dat je dan niet die dag zult gaan missen.
     
  12. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Nee toch? Dacht ik ook! Ach.. misschien maak ik me wel druk om niks dan en heeft die mevrouw me gewoon verkeerd begrepen of begrijp ik haar verkeerd? Bedankt voor je moeite Marjanneke! Ik ga het gewoon afwachten ;)
     
  13. angelbaby

    angelbaby Fanatiek lid

    Je werkgever betaald gewoon je maandsalaris door, alleen in die 16 weken krijgen ze dat geld van het UWV. Voor jouw uitbetaling verandert er dus helemaal niets. Je krijgt die maand echt geen 1/31e minder salaris :D
     
  14. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Je krijgt inderdada gewoon je salaris doorbetaald door je werkgever. Zij halen de 16 weken weer terug via het UWV. Ikzelf kreeg toen mijn 2e kindje een jaar werd een brief dat mijn Zwangerschapsuitkering in ging op ide en die datum (het jaar ervoor) en zo stoppen op die en die datum (precies 16 weken erna) Maar de kleine werd 1 jaar. Dat datum van de brief klopte met de datum dat ik hem ontvangen had (hij had dus niet rondgezworven bij de post) en de data die in de brief stonden klopte met mijn verlof het jaar ervoor. Mijn baas was dus erg laks geweest met het aanvragen van de uitkering. Ik heb wel gewoon mijn geld gekregen.
     

Deel Deze Pagina