Wanneer ben je er nou te veel mee bezig?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door San195, 19 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San195

San195 Fanatiek lid

28 mei 2018
    2.268
    1.159
    113
    Vrouw
    Dat vraag ik mij wel eens af ... op dit moment zit ik op het wachtbankje en dat vind ik zo’n vervelende periode. Elke dag schieten er verschillenden gedachtes door mijn hoofd.
    Je hoort regelmatig dat als mensen er te veel mee bezig zijn dat het soms niet lukt. Maar wanneer ben je er dan te veel mee bezig? Het kan toch niet zo zijn dat als je er elke dag aan denkt dat dat de innesteling stoort? :p Misschien een vreemde gedachte maar het houd mij elke keer bezig als ik er aan denk. ‘Shit, straks denk ik er te veel aan en lukt het daarom niet’.

Bij mijn vorige zwangerschap was ik in ronde 1 zwanger, maar ik weet niet of ik er toen ook zo mee bezig was..

2. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.267
    17.302
    113
    Natuurlijk belemmert “ermee bezig zijn” niet een bevruchting en/of innesteling. Het is niet alsof er een knopje omgaat in je lichaam als je - ik noem maar - >67 minuten per dag aan zwanger raken denkt. :)

Ik denk dat “je moet er gewoon niet zo mee bezig zijn” wel de allergrootste (en irritantste!) dooddoener is.

Pechvogol, conejita, Brondy en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Ik vind het zelf altijd zo ontzettend flauw als mensen zeggen pas toen ik er niet meer mee bezig was werd ik ineens zwanger. Alsof het dan je eigen schuld is geweest daarvoor. Pas wanneer je er extreem gestrest over zou raken dan kan dat natuurlijk wel een negatief effect op je lichaam hebben.

Overigens is het natuurlijk voor jezelf wel prettig om er niet al te extreem mee bezig te zijn . Hopelijk lukt het snel!

4. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.202
    2.002
    113
    Oh wat frustreerde die uitspraak van mensen mij altijd ´Je moet er niet te veel mee bezig zijn hoor!´. BRRR. Alsof het mogelijk is om er totaal niet aan te denken als je zoiets heel graag wil.
    Wat ik wel heb geleerd in ons helaas hele lange traject, dat het wel heel belangrijk is om de gewone leuke dingen vh leven door te laten gaan. Dus WEL op vakantie gaan, WEL een keer flink op stap gaan en keertje dronken mogen worden van jezelf, WEL een keer ongezond eten, te veel snoepen, enz enz. Wel toekomst plannen blijven maken. Ik denk dat dat wel belangrijk voorwaarden zijn om je niet volledig in beslag t laten nemen. Maar ik denk zelf niet dat dit effect heeft op een innesteling, maar veel meer op hoe je zo´n spannende periode voor jezelf goed vol kan houden en je plezier in het leven houdt, ook als je onverhoopt lang moet wachten op een kindje.

conejita, Brondy en miniVosje vinden dit leuk.
  5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.040
    15.634
    113
    Nabij Utrecht
    Als "er teveel mee bezog zijn" idd een innesteling oid tegenhoudt, dan zou iedereen die ivf/icsi/iui met hormonen dus nooit zwanger raken.

Juist met die behandelingen ben je er weer elke dag mee bezig doordat je elke dag hormonen moet prikken voor de groei, dan hormonen voor de eisprong/punctie, dan hormonen inbrengen voor de progesteron, dan een tp... dan door blijven gaan met elke dag (3x per dag) de utro inbrengen. ..... tot het moment komt dat je mag testen.

Mja.... met die behandelingen ben je er dus veel meer mee bezig dan wanneer je het spontaan probeert... en deze vrouwen raken toch echt wel gewoon zwanger door de mmm (de meeste vrouwen ;)).

6. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik hoor dat nou nooit... ik hoor wél veel te vaak dat mensen een oordeel hebben en zéggen dat een ander er te veel mee bezig is en dat het daarom vast niet lukt. Dat ze “gewoon even lekker op vakantie moeten gaan”. Maar ik heb echt nog nooit gehoord dat een gyneacoloog heeft gezegd: sorry mevrouw u bent niet zwanger want u bent er te veel mee bezig!

Om antwoord te geven op je vraag :p ik denk dat je er te veel mee bezig bent als je er zelf last van hebt. Zaadjes gaan echt niet ineens de andere kant op zwemmen omdat jij er elke dag aan denkt ;).

conejita, nizzie86, Gwenvd en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Volgens mij is alles al gezegd maar ik wil het toch nog een keer zeggen: er niet mee bezig zijn heeft écht geen invloed op de bevruchting. En net zo goed helpt er wél mee bezig zijn ook niet.
    Die debiele verhalen van alle voorbeelden van mensen die ineens wel zwanger waren toen ze er niet mee bezig waren zijn 1 grote bullshit. Ja natuurlijk zijn er zulke voorbeelden, maar er zijn er echt genoeg die zwanger werden toen ze er wel mee bezig waren, veel meer zelfs.

Er steeds mee bezig zijn kan wel voor jou lastig zijn, maar je kan er niet zo veel aan doen. Jouw gedachten hebben geen invloed op de bevruchting, maar wel op jouw gemoedsrust. Als het lukt is het fijn om er iets minder mee bezig te zijn, veel afleiding te zoeken etc, maar als het niet lukt dan is dat maar zo.

miniVosje vindt dit leuk.
  8. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Het is niet het onpopulaire meningen topic, maar mijn onpopulaire mening is wel dat het niet werkt om er teveel mee bezig te zijn. En ik zit zelf in de MMM dus voordat mensen gaan zeggen dat het bij mij vanzelf gaat, dat is niet zo.

Maar ik zal het uitleggen. Ik heb niet de behoefte om mensen om te praten die het niet geloven, maar met deze uitleg heb je misschien duidelijk waar dat loslaten vandaan komt. Ik geloof in the law of attraction. Niet alleen geloven want ik ervaar dat het werkt, maar anderen zullen dit anders zien, al weet ik dat ik op dit forum niet de enige ben die ermee bezig is. Volgens the law of attraction zijn er verschillende stappen om iets te realiseren in je leven:
    1. Je vraagt iets of spreekt een wens uit, bijvoorbeeld een zwangerschap.
    2. Het universum of hoe je het ook wilt noemen vervult je wens, dat wat je wilt zit vanaf dan in je 'vortex' zoals ze dat noemen.
    3. Je laat het los, richt je gedachten op iets anders en gaat vrolijk verder met leven. Op dat moment ben je in de ''ontvangmodus" en krijg je fysiek dat waar je om gevraagd hebt.

Als je teveel vasthoudt aan een gedachte, of vaak denkt 'waarom lukt het nou niet' 'ik wil het zo graag, waarom die ander wel en ik niet' enzovoort is de energie die je uitstraalt een energie van 'niet zwanger zijn' en manifesteert je dat onbewust in je leven. Laat je het los, dan kom je in de ontvang modus. Ook in de mmm kun je loslaten, want het gaat om waar je met je gedachten bent en niet met je acties. Als je dus in de mmm zit en je bent verder vrolijk aan het leven zonder je druk te maken over het resultaat kom je makkelijker in die ontvangmodus. Best moeilijk als je ervan overtuigd bent dat zwanger worden moeilijk gaat, voor mezelf is dit echt een aandachtspunt en of het nou werkt of niet, ik voel me zoveel gelukkiger!

Ik ben dus niet uit op discussie hierover, maar hopelijk is dit verhelderend over waarom mensen zeggen dat loslaten helpt.

@Pancakes ik heb geen idee of jij hierin gelooft maar voor mij was jouw verhaal een perfect voorbeeld!

conejita, Pancakes en laurazoey vinden dit leuk.
  9. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Mijn man geloofde nog wel eens dat stress van het "er mee bezig zijn" een rol speelde en dat het daarom soms niet lukt bij mensen. Heb hem vriendelijk verzocht om er dan wat minder mee bezig te zijn, aangezien zijn zaadkwaliteit toch echt het probleem was bij ons. Toen had hij toch wel een "ohja" momentje, want zo erg was hij er toch niet mee bezig.
    Ik geloof hier dus ook echt niet in. Het enige wat het doet is mensen een schuldgevoel aanpraten als het niet lukt, want dan kan de reden dus aan hunzelf liggen. Hoe vaak ik na zo'n opmerking wel niet naar mezelf keek en dacht "zou het dan aan mezelf liggen dat het niet lukt?"

Brondy en nizzie86 vinden dit leuk.
  10. Vievie

Vievie Actief lid

17 okt 2017
    209
    100
    43
    Als je jezelf gaat forceren er niet over na te denken ben je er alsnog mee bezig, dus dat werkt ook niet. Daarnaast geloof ik net als de anderen hier dat ermee bezig zijn echt de bevruchting niet tegenhoudt. Niet jezelf gek maken hoor, normaal toch dat je er veel mee bezig bent.

11. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Jezelf forceren om ergens niet mee bezig te zijn werkt sowieso niet. Wat wel kan werken, al is het maar om jezelf beter te voelen, is je richten op alles in je leven waar je blij mee bent en leuke dingen vinden om te doen. Of sporten of mediteren om je hoofd leeg te maken. Scheelt sowieso een hoop stress en je hebt een leuker leven, of het nou wel of niet werkt.

12. Pancakes

Pancakes Bekend lid

25 dec 2011
    988
    515
    93
    Lief dat je mijn verhaal aanhaalt. Het verbaast me echt bij hoeveel mensen het blijft hangen. Zo leuk vind ik dat!

Ik moet wel zeggen dat na mijn verhaal mijn kijk op zaken wel veranderd is. Echter blijf ik niet geloven in het concept 'er te veel mee bezig zijn'. In de laatste maanden van mijn (slechte) huwelijk was ik iedere keer opgelucht als het niet gelukt was. Op een gegeven moment werd ik wakker en realiseerde ik me waarmee ik bezig was, gelukkig.

Toen ik onverwachts zwanger bleek zonder enige hormoonbehandeling, was dat echt een ongelooflijk wonder. Echter is het voor mij meer zo geworden, dat ik meer in vage termen als 'het lot' ben gaan geloven. Ik geloof niet in ''je moet er niet mee bezig zijn'', maar ik geloof inmiddels wel dat dingen gebeuren voor een reden. Ook al is dat ook niet altijd zo, als ik kijk naar sommige lieve sterrenmama's hier op het forum. En als ik kijk naar hoe lang sommige lieve vrouwen hier bezig zijn.

nizzie86 en Flamingooo vinden dit leuk.
  13. Flamingooo

Hoe erg sommige mensen die wellicht niet willen lezen. Ik denk eerder dat het verhaal van @Pancakes een voorbeeld is van dat twee mensen soms gewoon geen goede match zijn als het op zwanger worden aankomt. Ik geloof dat dit “de natuur” is. Kennelijk waren @Pancakes en haar ex niet compatibel en zijn zij en haar nieuwe partner dat wel :).

Pancakes, Littlegirl1989 en nizzie86 vinden dit leuk.
  14. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik geloof ook meer in de theorie van @Flamingooo waar het @Pancakes verhaal aangaat. Tegen mij zeggen mensen ook: ‘Zie je nou wel! Door een pauze te nemen en er niet mee bezig te zijn is het uiteindelijk gelukt!’ Maar we waren er wel degelijk mee bezig, want we hebben seks gehad rond mijn eisprong. Het enige dat we hebben gedaan is onze situatie tijdelijk geaccepteerd. Maar dat gegeven heeft mij zeker niet zwanger gemaakt. Séks heeft mij zwanger gemaakt, in combinatie met een trucje dat ze in een buitenlands ziekenhuis hebben toegepast.

Aan TS wil ik nog meegeven: zaadjes zwemmen echt niet de andere kant op als jij er ‘te veel’ mee bezig bent, en ook een bevruchte eicel trekt zich daar niets van aan. Als je geen anticonceptie gebruikt en een kindje wilt ben je er per definitie ‘mee bezig’. Dus trek je niets aan van wat mensen zeggen. Wel ben ik het eens met wat @Lisanne1811 zegt over afleiding zoeken en vooral lekker doorgaan met je leven. Dat heeft mijn man en mij in elk geval een enorme boost gegeven nadat anderhalf jaar lang alles in het teken stond van zwanger worden.

Brondy, miniVosje, Pancakes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wat ik zeg is niet dat je er niet mee bezig moet zijn in de zin van dat je geen seks moet hebben, het gaat meer om je gedachten en op welke manier je ermee bezig bent en wat je dus uitstraalt. Ik denk dat veel mensen dat bedoelen met loslaten of dat het daar vandaan komt, of mensen dat bewust doorhebben of niet. En verder mag iedereen geloven wat die wil natuurlijk. Ik hoopte vooral ts te kunnen helpen met een verklaring waarom mensen zo vaak zeggen dat je het los moet laten en wat dat (voor mij en ik weet ook voor anderen) inhoudt. Al zeg ik eigenlijk nooit tegen mensen dat ze het los moeten laten want ik geloof niet dat het werkt om zoiets tegen iemand te zeggen. Iedereen maakt z'n eigen proces door en soms lukt het niet om iets dat je zo graag wilt los te laten.

nizzie86 vindt dit leuk.
  16. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Bedoel je mij met ’sommige mensen'? Ik vind het prima om te lezen hoor :) ben niet echt uit op mensen overtuigen of mijn gelijk halen of wat dan ook, vind het leuk om met mensen over verschillende denkbeelden te praten en die kunnen ook veranderen. Ik heb niet altijd gedacht zoals nu en weet ook niet of ik dat altijd blijf doen.

17. Flamingooo

@Lisanne1811 nee ik bedoelde niet jou! :). Ik bedoelde meer dat ik me in het algemeen voor kan stellen dat als je al lang met iemand waar je veel van houdt probeert zwanger te worden dat het dan niet leuk kan zijn om te lezen dat iemand vind dat jullie misschien “niet compatibel” zijn. Misschien heb ik het te kort door de bocht opgeschreven.

18. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Oh zo, ik snap het :)

19. San195

San195 Fanatiek lid

28 mei 2018
    2.268
    1.159
    113
    Vrouw
    He, toch een beetje gerust gesteld! En mooi om te lezen @Lisanne1811. Hier heb ik zeker wat aan!

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  20. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik snap wel wat je zegt hoor @Flamingooo en ik denk inderdaad dat dat soms wel geldt voor stellen waarbij er geen duidelijke oorzaak is en het toch hiet wil lukken. Maar soms is er gewoon een oorzaak en dan is 1vd 2 met niemand compatibel. Zo'n man heb ik :roflmao: de kans dat hij met iemand anders wel spontaan zwanger wordt is vrij klein met een zeer slechte zaadkwaliteit. Dan kun je op natuurlijke wijze blijven proberen en (heel zwart wit) partners wisselen tot je een ons weegt, zonder ICSI is een kindje krijgen voor ons gewoon een wens die niet mogelijk is.

Flamingooo en nizzie86 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina