Wanneer pakjes en zakjes eten mee-eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Rebelleflower, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ik hoef geen commentaar dat zelf koken beter is enz! Dat snap ik ook wel! In probeer zoveel mogelijk zelf te maken maar er komen hier ook net zo makkelijk pakjes en zakjes in!

    Vanaf wanneer mogen baby's/dreumesen mee-eten met de pakjes en zakjes eten?
    Daarmee bedoel ik dus bijvoorbeeld kip tandori uit een pakje, pasta saus uit een pak/pot en andere sausen uit een pot/zak.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    I.v.m. Zout zou ik dat de eerste drie jaar toch nog niet doen.
     
  3. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Idd vooral ivm het zoutgehalte zou ik de eerste twee/drie jaar heel behoudend zijn.
     
  4. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Eh... hier gewoon vanaf 1 jaar.
    Zeker als je het met mate doet kan dat volgens mij best.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Vanaf 1 jaar mogen ze mee-eten met de pot. Dus ook pakjes/zakjes. De nieren kunnen het dan beter aan om zout te verwerken. Maar daarbij geldt zoals met alles wat minder goed is, met mate. Dus af en toe kan best. En evt kan je het zo aanpassen dat er voor je kindje minder pakje/zakje aan te pas komt, bv maar een klein beetje van de saus en meer van de groente oid.

    En even als richtlijn: van 7 tot 12 mnd mag een kind niet meer dan 1 gr zout per dag. Van 1-3 jaar is dat 3 gr. 4-6 jaar is dat 4 gr. etc. Dat is het maximum dus. Minder is natuurlijk altijd beter.
     
  6. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Hier vanaf 1 jaar gedaan, maar wel met mate. Merkte wel bij bv Kip Tandoori dat ze moesten wennen aan het pittige... Eet smakelijk!
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien eens even kijken hoeveel zout in zo'n zakje zit ;)
     
    karlijn en Caithy vinden dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Je geeft toch niet het hele zakje/pakje aan 1 persoon. Ik vind het altijd een beetje gezeur. Net als het volledig suikerloze gedoe en geen patat etc. Ik zeg daarom ook met mate. En net even gekeken voor bv kip tandoori, dan is het per portie 2,5 gr zout, dus dat kan nog prima. Daarbij ga ik ervan uit dat een dreumes niet een volwassen portie wegkrijgt ;) En dat je het niet iedere dag moet eten, lijkt mij evident.

    En verder kijk ik inderdaad niet op zo'n verpakking als ik het koop. Heeft geen enkele zin. Ik weet dat het niet gezond is, om daar nou iedere keer naar te gaan staren ;) Het is soms gewoon best lekker (eigenlijk maar zeer enkele pakjes/zakjes :D) en vooral heel praktisch. Net als pizza, patat, etc.
     
    Youtan, jojo32, Betsy en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier het eerste jaar geen toegevoegde suikers en geen zout. Daarbij kook ik niet uit pakjes, het is niet alleen voor je kindje veel te zout, dat is het ook voor ons als volwassenen, als je daarbij rekent wat je de dag door aan zout binnen krijgt, bijvoorbeeld met je belegde boterhammen.

    Als ik met een pakje/zakje zou koken zou ik dus vlees en groente voor mijn jongste apart houden voor ik het pakje/zakje toevoeg.

    En behalve veel zout zit er vaak ook behoorlijk wat suiker in en allerlei chemische toevoegingen. maar goed, alles met mate en voor je kindje net een beetje minder, daar krijgen ze vast niets van...

    Hier een van ruim 19 maanden die met gemak een volwassen portie naar binnen werkt hoor! Laat zich rustig 3x opscheppen en likt de gevallen restjes van zijn tafelblad om maar niets te missen :rolleyes:
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Ja precies zoals jij het beschrijft. Als je alles apart houd en de saus los doet kun je voor je kindje minder saus doen dan voor jezelf.

    Wij kookte alles wel zelf en heeft nooit een potje gehad en mocht dus gewoon mee eten. We zijn zelf ook zout gaan minderen dus het was ook goed voor ons.eenmaal gewend vinden we zakjes en pakjes niet eens lekker meer hahaha.

    Succes met koken!
     
  11. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Ik doe sowieso de eerste 1,5 jaar niet. Daarna nog zo min mogelijk. Tegenwoordig eten we trouwens alleen nog lasagne met een pakje dus het valt erg mee.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik zou het zo min mogelijk doen.
    Tot een jaar wordt maximaal 1 gram zout oftewel 0,4 gram natrium per dag aangeraden.
    Je eet niet alleen je avondeten, maar de rest van de dag bevatten je maaltijden ook al zout. En ook fruit bevat natrium.
    Een sneetje brood bevat al 0,4 gram zout. Dus stel dat je kindje al twee sneetjes brood eet, waarvan een met een beetje kaas, zit je al over het maximum heen.
    Als je dan ook nog een maaltijd geeft waar al 2,5 gram zout per 100 gram in zit, zit je dus heeel ver over het maximum heen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zoals @Shakes zegt, zeker de eerste 3 jaar niet. Maar ik zou het veel langer niet doen.
    Je wil er geen commentaar op, dat zegt dan verder ook wel genoeg over dat je het antwoord zelf wel kunt bedenken.

    Dus mijn antwoord zou serieus zijn, de eerste 85 jaar niet. Zeker als je zegt: pakjes en zakjes komen er net zo makkelijk in, dan is het dus niet voor af en toe.
    Als je het 2 x per jaar van plan bent, dan de eerste 3 jaar niet.
     
    Logan, nizzie86 en Adrianna vinden dit leuk.
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Allemaal leuk en aardig, en ik snap dat het ogezonder is, maar wij werken 40+ en 34 uur per week. Hebben echt niet altijd zin zelf iets in elkaar te flansen, kost toch gewoon echt meer werk. We houden ook niet van koken. Nou zorg ik er natuurlijk wel voor dat mn dochter weinig saus heeft en veeeel groente, maar ja, er gaan wel pakjes en potjes pastasaus in.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat snap ik volledig. Hier twee voltijds werkenden.

    Maar mijn dochter kreeg de eerste jaren toch echt enkel de groenten, zonder de saus, wanneer het uit een pot was. En ik kook veel vooraf. Spaghettisaus maak ik in bulk, zodat de rest in de diepvries kan. Veel diepvriesgroenten. Veel zelfgemaakte soep in bulk met een boterham erbij. Maar het is lastig als je zo weinig tijd hebt om te koken, dat weet ik maar al te goed.
     
  16. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Als ik zie wat voor een schade zout heeft aangericht bij mijn opa dan zou ik zeggen...stel het zolang mogelijk uit!
    Wat misschien een idee is om in het weekend voor een hele week maaltijden te maken voor je kindje en dat in te vriezen... dan hoef je dat alleen maar in de magnetron te zetten wanneer je het eten voor jullie klaarmaakt.

    Wij maken niks uit pakjes, maar omdat mijn roots ergens anders liggen ben ik nog weleens geneigd om het te pittig te maken, ik zal dus ook het eten van mijn zoontje apart moeten maken de komende jaren en daarna langzaam laten wennen.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hoezo zijn pakjes/zakjes sneller? Ik koop als ik snel wil koken gewoon zo'n zak voorgesneden groente, pakje tomatensaus er door (zonder suiker en zout ;), kruiden (ook zonder zout), pruttel de pruttel, over pasta, klaaar. Pakjes/zakjes kunnen dat toch niet sneller?

    Maar goed, hier een schoonmoeder met hartfalen die absoluut niet te veel zout mag; dan ga je er vanzelf op letten en schrik je je rot. Dus tot 85 geen pakjes/zakjes hier ;) Daarna mogen ze het zelf weten :D
     
    Logan en nizzie86 vinden dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Welk pakje gebruik je dan? Er zit toch toch altijd zout ofzo bij? De groenten doe ik idd ook voorgesneden. Maar io heb weleens zelf pastasaus gemaakt, niet te eten. Maar zal vast aan mijn (ontbrekende) kookkunsten liggen, haha.
     
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter wil vooral eten wat wij eten. En natuurlijk vooral groenten en kale pasta, maar wel een ietsie saus erbij.
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als je gewoon passata neemt, zit daar toch geen zout bij? En heb je ook saus.
     

Deel Deze Pagina