ziektewet en verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door 1985beeb2009, 2 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1985beeb2009

    1985beeb2009 Actief lid

    3 jul 2009
    277
    0
    16
    hoi hoi

    ik heb een vraag misschien dat iemand mij kan helpen

    ik ben in de ziektewet
    problemen met de baas en die liepen heel hoog op dat het alleen maar stress opleverde mijn arbo arts zei zelf hij dwingt jou bijna om de ziektewet in te gaan na een gesprek te hebben gehad met mijn baas en het niet eens konden worden en alleen nog maar meer stress ben ik de ziektewet in gegaan

    maar hoe gaat het nu met uitbetalen krijg ik nu gewoon mijn laatste loon die uitbetaald is nu ik in de ziektewet zit en met mijn verlof
    of is het dan weer anders want met verlof kijken ze gewoon na je laatst uitbetaalde loon maar nu ook nu ik in de ziektewet zit

    groetjes 1985beeb2009
     
  2. meidenhuis

    meidenhuis Niet meer actief

    Omdat je de ziektewet in bent gegaan vanwege een conflict met je werkgever en jij daar stress van krijgt houd geen verband met de zwangerschap. Er is geen medisch oordeel door de vk, gyn of ha waarom jij de ziektewet in gaat verbandhoudend met je zwangerschap.

    Hierdoor zul je 70% van je loon krijgen mits er in je contract staat dat je altijd 100% krijgt met ziekte.

    Indien je niet meer bij een werkgever in dienst bent krijg je 70% van het dagloon. Het dagloon wordt berekend aan de hand van je SV-loon van de afgelopen 12 maanden, en dit delen ze door 261 (geloof ik) en zo kom je op je dagloon.

    Wanneer je nu in de ziektewet zit en je gaat je verlof krijg je dus het loon wat je als laatst gekregen hebt.
     
  3. 1985beeb2009

    1985beeb2009 Actief lid

    3 jul 2009
    277
    0
    16
    hej dankje voor je antwoord
    het is bij mij dus wel zo dat het op basis is van de zwangerschap en stress maar wou het verhaal beetje kort houden ik zit op advies van mijn arbo arts in de ziektewet nadat we mijn baas al een paar brieven heb gestuurd wat ik wel en niet mag nu ik zwanger ben en mijn baas hield zich er niet aan dus moest gewoon zwaar tillen enzo en zo doende ben ik de ziektewet in gegaan op mijn ziekmeldings formulier staat ook gewoon zwangerschap/stress
    dus dan krijg ik zoals ik het bergijp gewoon mijn laatste loon aan komen de tijd

    greets 1985beeb2009
     
  4. meidenhuis

    meidenhuis Niet meer actief

    Als het goed is wel mits het UWV jou niet beoordeelt als zodoende niet zwangerschapsgerelateerd. Met zwangerschapsgerelateerd bedoel ik eigenlijk te zeggen dat er medisch gezien door een arts moet worden vastgesteld dat het strikt noodzakelijk is thuis te blijven in het belang van het kind: groeiachterstand, weeën, zwangerschapsvergiftiging, bekkeninstabiliteit die door een fysio is vastgesteld, verkorte baarmoederhals als gevolg van harde buiken etc.... dit zijn medisch gegronde redenen voor het UWV om jou zwangerschapsgerelateerd de ziektewet in te laten gaan.

    Ook even je contract nakijken of je 70% bij gewone ziekte krijgt of 100%. Want als het UWV jou niet zwangerschapsgerelateerd de ziektewet in laat gaan zul je flink wat geld mislopen mocht je maar 70% krijgen, want dan krijg je maar 70% van het dagloon. Het dagloon is vrijwel altijd veel lager dan je normale loon.
     

Deel Deze Pagina