Wanneer verrijkings/plusklas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Even jullie mening/inzichten hierover.
    Wat zijn volgens jullie redenen om een kind in zo'n klas te plaatsen, of in eigen klas dat werk te doen?
    Het is duidelijk wanneer kinderen zelf aangeven het reguliere werk te makkelijk te vinden, zich te vervelen.

    Maar wat als een kind zich niet lijkt te vervelen, niet om moeilijker werk vraagt maar uit allerlei toetsmomenten en verder onderzoek blijkt dat het kind echt een stuk verder is dan het reguliere schoolwerk.
    Kind lijkt geen moeite te hebben met conformeren. Maar uit observatie/cito en onderzoek blijkt dat die echt voorloopt in cognitieve capaciteiten.

    Vinden jullie dat zo'n kind zeker wat meer uitgedaagd zou moeten worden of dat dat pas hoeft wanneer blijkt dat het kind er daadwerkelijk last van heeft?
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik heb geen ervaring, maar mijn 'boerenverstand' zou zeggen, pas verrijking aanbieden op het moment dat hij daarom vraagt, doordat hij zich verveelt of ongewenst gedrag (vanuit verveling laat zien of gaat onder presteren omdat hij er geen zin in lijkt te hebben.
    Ik meen me te herinneren dat het om je zoontje gaat. Zou hem gewoon lekker met de klas mee laten doen en laten spelen juist nu hij nog in de kleuterklas zit als hij daar ook z'n plezier uit haalt.
     
  3. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maakt het voor jou nog uit of het over een kleuter gaat of een kind in groep 5 bv? Zou je er dan anders over denken?
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou wel kiezen voor verrijking. Wellicht nog niet in de kleuterklas maar in groep 3 wel. In de kleuterklas werd onze jongste genoeg uitgedaagd, mocht voorlezen en sowieso veel lezen. Ik heb bij haar in groep 3 het eerst 2 maanden aangekeken maar toen de leerkrachten er nog niets mee deden, een gesprek aangegaan. Ze zijn haar toen gaan testen en toen is ze in een plus klasje in de klas geplaatst (zaten 4 of 5 kinderen in). Ondanks dat ze zelf van tevoren nooit iets had aangegeven bloeide ze helemaal op en ik vond het vooral fijn dat ze nu echt haar best moest doen ;)
    Nu in groep 4 merk ik dat ze dingen toch wel lastiger gaat vinden en er wat meer voor moet werken.
     
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja, inderdaad ook verrijking (en dan hoeft niet in de plusklas) zodat ze wel leren leren en niet gaan onderpresteren/aanpassen.
     
    Syane en amdaa vinden dit leuk.
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ja denk wel dat dat anders is. In de kleuterklas wordt nog lekker veel (buiten) gespeeld, kunnen ze daarin hun energie en fantasie kwijt. Vanaf groep 3 is het toch meer stil zitten en als al het werk dat je dan krijgt aangeboden onder je niveau is dan kan ik mezelf voorstellen dat de verveling snel toe zal slaan.
    Maar wat ik al zei, ik heb er niet heel veel verstand van, maar zoals jij het omschrijft, hij lijkt zich niet te vervelen en draait goed mee met de groep, maakt dat ik zou denken, nu nog niet aanbieden. Op het moment dat je thuis of van de juf signalen krijgt dat hij gaat onderpresteren of zich gaat vervelen of als hij er zelf om gaat vragen, dan zou ik wel aan de slag gaan met extra werk.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.613
    113
    Vrouw
    Ik vind wel verrijking...

    Ik bedoel, waarom niet? Als je het gewoon aanbied op niveau dat het kind het nog steeds leuk vind om te maken.

    Blijkbaar heeft het kind een hoed stel hersens, waarom zou je dat niet willen benutten en hem ‘dom’ houden...?
     
    Caithy en Zonnestralen vinden dit leuk.
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Mijn oudste heeft nooit onder gepresteerd of ander vervelend gedrag gehad.
    Vanaf groep 4 heeft ze verijking gekregen omdat de juf wel zag dat ze goed scoorde en aan haar vriendinnen de sommen zo uitlegde dat iedereen verder kon.

    Rekentijger, Docuquest, schaken werden stap voor stap aangeboden.
    Eind groep 5 verveelde ze zich soms flink maar in groep 6 hebben we haar op typecursus gedaan waarbij ze veel moest oefenen, een keer iets wat niet van zelf gaat.

    In groep 6 zijn ze gestart met pittige plustorens en een onderzoeksgroep.

    Nu in groep 7 Spaans naast de andere verrijking en ik vraag me soms af wanneer ze wel in de klas zit.
    Ze mag af en toe de uitleg geven klassikaal met rekenen.
    Juf en meester spelen leuk op haar in.

    Voorlopig een vwo advies gekregen.
    ( Ze is pas voor iets anders op haar IQ getest en is gelukkig niet hoogbegaafd maar een slimme meid waarbij verbaal en performaal flink uit elkaar liggen)

    Ook de jongste heeft wat verbreding. Ook zonder onderpresteren of vervelend zijn of hoge cito scores.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Als het kind er behoefte aan heeft wel. Hier wordt het overigens door school pas aangeboden na 2 keer een 1 score op cito begrijpend lezen en rekenen.
    Mijn dochtertje komt er wel voor in aanmerking, Maar wil het niet en ze gaat ook nog dagelijks met veel plezier naar school en vindt het erg leuk. Over verveling klaagt ze niet, ze vindt het wel makkelijk, maar zolang ze tevreden is vinden wij het geen must.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou dat is de discussie eigenlijk. Een kind met zo'n stel hersens zal niet "dommer" worden als er niks mee gedaan wordt. Bij onderpresteren en vervelen vind ik het duidelijk dat er iets gedaan moet worden. Maar wat als een kind precies doet wat er gevraagd wordt (weliswaar sneller en wellicht foutloos) maar niet vraagt om meer. Of zelfs niet moeilijker wil? Is dat toch een reden om dat werk aan te bieden? Om te leren ergens moeite voor te doen?
     
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.213
    113
    Lastige. Ik zou denk wel kijken of plusklas een optie is en/of wat de mogelijkheden in de klas zelf zijn zodat ze leren leren en doorzetten.
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar hoe weet je dat hij niet onderpreseert? Ik dacht dat dochter ook genoeg uitdaging had, maar dat bleek flink tegen te vallen.
    Zoon verveeld zich ook niet echt, maar geniet wel van van zijn extra rekenwerk.
     
    Janna vindt dit leuk.
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.613
    113
    Vrouw
    Nja leren leren vind ik ook wel belangrijk ja..

    En niet onderpresteren.... hij past zich blijkbaar wel aan.. want hij kan veel meer... maar krijgt het niet/wil het niet

    Het is lastig, want het is een dunne lijn... wil hij niet omdat hij gewoon geen zin heeft? Denkt dat hij het niet kan?
    Bang dat er misschien minder tijd overblijft voor leuke dingen?
    En als hij geen zin heeft, kan hij dan niet gewoon zin maken? Ik bedoel ik heb ook niet altijd zin in dingen
    Misschien afwisselen met makkelijk en wat moeilijker?

    Misschien kan je het proberen hoe t gaat als hij wel moeilijkere dingen krijgt...?
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.213
    113
    Waarom wil hij-zij niet? Bang voor falen? Is er iets waar wel interesse in is waarbij je leren en doorzetten stimuleerd?

    Ik deed vroegercwat moest, verveelde me (lang leve de kladblokken die we hadden) maar werd niet vervelend, vobd school gewoon saai. Maar nu blijkt dat ik niet had geleerd te leren en door te zetten, iets waardoor vo en mbo niet fijn waren. Havo/mbo niveau 4 te dom en op vmbo/mbo niveau 3 te slim. Verschil tussen moeten leren of opletten in de klas. Daar naar kijkend zeg ik tovh de uitdaging opzoeken
     
    Biny vindt dit leuk.
  17. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Ik denk dat het belangrijk is om kinderen ook soms buiten de comfortzone te laten gaan. Alles wat hij nu doet, kan hij zonder moeite. Soms ergens moeite voor moeten doen stimuleert het leren leren. Ik merk ook aan mijn middelste dat hij er wat lui van wordt dat hij geen moeite hoeft te doen. Door op eigen interessegebied wat meer uitdaging te geven kan zorgen voor meer stimulans en meer ontwikkeling.
     
    Biny en Syane vinden dit leuk.
  18. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Op welk gebied loopt het kind voor? En zijn er gebieden waar eventueel wat extra ondersteuning geboden kan worden? Ik noem maar wat hoor: bv extra uitdaging nodig op taalgebied, maar extra ondersteuning nodig op sociaal-emotioneel vlak.
    Even out of the box: Muziekles kan ook zorgen voor de nodige uitdaging!
     
    mausi vindt dit leuk.
  19. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    #19 Angel1980, 3 jul 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2018
    Ik zou echt naar de behoefte van het kind kijken. Uit ervaring weet ik dat de uitkomsten van de cito's niet altijd overeenkomen met de behoeftes van de leerlingen. Volg je kind hierin en waarschijnlijk is hij ook goed instaat om aan te geven wat hij wil of niet wil.

    Mijn dochter (die behoorlijk perfectionistisch is), kreeg stress van het al het extra werk omdat ze het ook perfect wilde maken en inleveren. Wij hebben dat ook om die reden gestopt. Het had geen toegevoegde waarde meer voor haar, terwijl ze wel leuke en nieuwe eingen leerde. Dus kijk goed naar je zoon, wat hij echt wil en kan.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.900
    113
    Vrouw
    Wil hij het echt niet of heeft hij nog geen idee waar hij dan nee tegen zegt? Heeft hij de verrijking al gezien?
     

Deel Deze Pagina