wao..

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door anne19791980, 4 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Hallo

    Ik was 40 uur per week werkzaam en ben in 2003 45-55 % afgekeurd en halve dagen gaan werken (20uur).
    Door loonsverhoging terug gegaan naar uitkeringspercentage van 35-45%.
    In 2011 door krijgen van kind en slechtere gezondheid zelf minder gaan werken 20 uur naar 12 uur (3 halve dagen).
    Helaas nu volledig in de ziektewet door slechte gezondheid. Behandelend arts en arbo arts zijn er over uit dat verbetering er niet inzit en het in de toekomst alleen maar slechter zal gaan.
    Herkeuring heb ik aangevraagd bij uwv maar is afgewezen omdat ik eerst 104 wachtweken heb en ik ook nog recht heb op betaling van de werkgever en omdat ik niet binnen 5jaar na de eerste afkeuring deze klachten heb gekregen . Ok dat is mij allemaal duidelijk.
    Maar hoe gaat dat na de 2 jaar? Stel dat ik 80-100% wordt afgekeurd... is dat dan voor de 12 uur die ik nu werk en blijft de 35-45% staan voor de 40 uur? of wordt dat samengevoegd naar 80-100 maar over hoeveel uur krijg ik dan die wao uitkering? Over de originele 40 uur of valt dat dan terug naar de 12 uur die ik nu nog maar werkte? Ik kan online nergens hier iets over terugvinden.
    En zijn er eventueel wel mogelijkheden om toch een versnelde herkeuring te krijgen? Volgens de arbo arts zou dit soms wel mogelijk zijn.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo anne19791980,

    Goed dat je alvast uitzoekt wat er gaat gebeuren, als over twee jaar de Ziektewet stopt.
    Bij mijn antwoord ga ik ervan uit, dat je nu nog recht hebt op een (gedeeltelijke) WAO.

    Ben je 104 weken ziek en stopt je Ziektewet of doorbetaling van je werkgever?
    Dan wordt je WAO-uitkering daarna hoger. Wij kijken onder andere naar het inkomen dat je verliest om te bepalen hoe hoog je WAO wordt.

    Verder laat je weten dat je zelf 8 uur minder bent gaan werken vanwege je gezondheid.
    Of dit gevolgen heeft voor de hoogte van je WAO, zal onze collega gaan beoordelen.
    Het advies is om aan ons door te geven waarom je minder bent gaan werken. Wij nemen dit dan mee bij de beoordeling van je WAO.

    Je geeft aan dat je al een herkeuring hebt aangevraagd. Heb je ook aan de WAO doorgegeven dat je gezondheid is verslechterd? Hier vind je meer info over hoe je de verandering doorgeeft.
    Laten wij je weten dat er nu geen herbeoordeling plaatsvindt? Dan houden wij rekening met deze gezondheidssituatie, als je straks twee jaar ziek bent.

    Ik wens je een fijne dag!

    Met vriendelijke groet,
    Nelleke
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina