Wasbare luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door marb, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Even een vraagje...
    Hoe reageren andere mensen erop dat jullie wasbare luiers gebruiken? Vinden mensen het raar of vies? Of werd het meteen geaccepteerd?
     
  2. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    #22 Nijntje01, 11 jul 2018
    Laatst bewerkt: 11 jul 2018
    Tweedehands kan prima vind ik zelf. Ik heb ook een deel tweedehands en als het fris rook heb ik het even extra gewassen en als het minder ruikt, kan je het strippen.

    De aantallen voor een newborn weet ik nog niet, wij zijn later begonnen. In ieder geval heb je niet evenveel overbroekjes nodig als voorgevormde luiers. Wij hebben 1 overbroekje op 3 luiers denk ik.

    Ik wil straks starten met prefolds en hydrofielen vastgezet met een snappi. En dan hopen dat mijn zoontje uit de luiers is zodra de baby de tweedelige past.
     
    marb vindt dit leuk.
  3. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Superfijn dit!
     
  4. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    En dit!
     
  5. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik kan alleen van toen de kinderen groter waren spreken, maar dat verschilde enorm. Sommige mensen vonden het vies. Mijn reactie was dan altijd: "gooi je een rompertje ook weg als er een vlekje in zit?". Hele verhalen over "ja maar, met je handen in de poep" hebben mensen soms. Maar de meeste mensen vonden het juist goed, het leek hen alleen veel werk.
     
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Aan de andere dames trouwens: is huren echt een goed idee? Ik had lieveluiers gemaild voor tips en ik kreeg een superfijne, uitgebreide mail terug (goed idee @Bubblez ). Zij kwam met de optie huren. Ik snap dat zij niet gaat adviseren om op marktplaats iets te kopen, maar ik kan dus niet zo goed inschatten wat handiger is: tweedehands kopen of gewoon huren?
     
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Achteraf ben ik ook voor huren. Vooral als je nog twijfelt.

    Ik had eerst heel eigenwijs alles gekocht en het resultaat was dat ik bijna alles kon verkopen :p

    Tweedelig zit over het algemeen wel gelijk mooi en goed.

    En s van lieve luiers is een schat. Ze helpt je graag!
     
  8. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Haha, klinkt als iets wat ik zou doen :p

    Maar ik ga zeker niet nieuw kopen idd. Maar denk dan: als ik tweedehands koop dan kan ik het ook voor dezelfde prijs verkopen als het niet goed past toch?
    Ik twijfel niet aan het concept wasbare luiers, alleen aan wélke :D
     
  9. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ben je bereid om tweedelig te gebruiken?
    Dan zou ik ze namelijk gewoon kopen. Die passen eigenlijk altijd.
    All in ones niet. Dus die zou ik eerst passen (ik heb drie soorten, mag je ooit in de buurt zijn mag je ze passen)

    Overbroekjes zou ik alleen nooit tweedehands kopen. Ik zou te bang zijn dat ze lekker enzo. Dus die zou ik wel nieuw kopen. Voorkeur zou gaan naar dubbele lekgootjes (zoals blueberry coveralls, nu bij lieveluiers in de sale want dom genoeg is de productiw daarvan gestopt :( of mother ease ook heel fijn!)

    Boosters kun je ook tweedehands doen. Ik zou de tweedehands luiers dan wel strippen (cloth daiper files even opzoeken)
     
  10. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ja, op zich wel. Is dat meer werk dan? (misschien een 'duh'-vraag hoor... :oops: ) Wat lief! Je woont in het Noorden toch? Daar kom ik niet echt in de buurt, maar ik ga het zeker onthouden.

    Dan toch maar eens kijken naar een pakketje op marktplaats.
     
  11. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik zoek nog 1 of 2 overbroekjes voor over de Anavy luiers. Kom er echt niet uit welke. Wil geen little lamb meer. Maar blueberry coverall of motherease dus?
     
  12. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    https://www.wasbareluierwereld.nl/ hier vind je alle info die je maar wilt!
    En op www.theclothdiaperfiles.nl ook heel veel info!

    Hier een peuter en baby in wasbaar. Bij mijn peuter begonnen toen hij 1,5 jaar was. Met de jongste na de kraamweek.
    Ik gebruik vooral 2 delig, ik heb een stuk of 20 bamboozles (totsbots), maat 2, via MP aangeschaft, het zijn al oudjes (denk ik) want het merendeel heeft geen elastiek meer in de zijkanten, maar voor mijn peuter past dat prima! De bamboozles waar wel elastiek in zit gebruik ik voor mijn baby, vanaf dat hij de 5 kilo ruim voorbij was, paste dat in de verkleinstand prima.
    Voor de jongste heb ik ook 3 luiertjes van Ella`s House, ook fijne luiers die slank vallen en veel opnemen.
    Verder gebruik ik prefolds, maat S van Blumchen, katoen/bamboe, voor mijn jongste als luier gevouwen, voor mijn peuter als inlegger.
    En ik ben, vooral voor de jongste fan, van hydrofiele luiers! Het vouwen moest ik even onder de knie krijgen, maar ik vind het supergoed werken, makkelijk wassen, snel droog... Nu moet ik ze wel bijboosten, maar ze houden het dan ook wel gewoon 3-4 uur.

    Voor mijn peuter het ik 4 overbroekjes in maat 3 van LIttle Lamb en 1 Super Whisper van Buttons die ik voor de nacht gebruik vanwege de dubbele laag PUL.
    Voor de jongste vind ik de overbroekjes van Fluffy Nature heel fijn, vooral de variant met klittenband. Voor hem heb ik ook wel tweedehands overbroekjes van Happy Flute, Buttons.

    Ik heb ook een stapeltje tweedehands pockets liggen, maar ik vind die niet fijn, ik heb er snel lekken mee.
    Bij de bamboozles die ik kocht via Luiermarkt zat ook een hele stapel boosters van verschillend materiaal. Ik heb geen idee wat wat is, maar die gebruik ik ook door elkaar.
    Mijn baby draagt de bamboozles met enkel de bijbehorende inlegger en houdt het daarin ook de hele nacht droog.
    MIjn peuter draagt de bamboozles met de bijbehorende inlegger en een extra (dubbelgevouwen) inlegger van voren, met evt. een hydrofiel washandje erop voor de snelle absorptie. Dan is hij in de morgen ook gewoon droog (buikslaper).

    Ik heb 1 luieremmer (zo`n metalen van Ikea) in de badkamer staan, als die goed vol is dan heb ik een volle trommel. Ik was 2-3 keer per week.
    De inlegvellen vind ik van Popolini het fijnst, die was ik mee in een wasnetje als er alleen op geplast is. Die kunnen dan makkelijk 5-6 keer mee in de machine.
    Beneden heb ik een wetbag aan de trap hangen waar de luiers ingaan die ik beneden verschoon en de billendoekjes. Als ik zelf naar bed ga neem ik de wetbag mee naar boven en leeg hem in de emmer.

    De billendoekjes gebruik ik nog maar kort. Die ik heb zijn door een andere moeder gemaakt (via Luiermarkt) en zijn 15x15 cm, voor het fijn net wat te klein. Ik heb ze in een lunchbox van Action, scheutje kokend water erin, theelepel kokosolie en een paar druppels lavendelolie. Ruikt heerlijk en veegt goed schoon.

    Naar de creche/psz doe ik mijn peuter wel wegwerp aan. Mijn jongste draagt eigenlijk altijd wasbaar.

    En wat andere ervan vinden? Volgens mij verklaarden ze me stiekem voor gek, maar ik vond dat niet zo belangrijk. Mijn moeder was vooral bang dat ik me veel werk op mijn nek haalde, maar dat valt reuze mee.
    ML vond het allemaal prima, als ik maar uitzocht wat we daarvoor nodig hadden. Hij draait er zijn hand niet voor om. De was doe ik zelf, maar verder gaat hij er gewoon in mee.

    Wauw...wat een verhaal... Sorry! Ik wil weleens doorslaan..
     
    marb vindt dit leuk.
  13. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    ZIt je op FB? Wordt dan lid van de groep "luiermarkt" dan weet je zeker dat je goede luiers krijgt en niet wordt opgelicht door iemand die Ali-luiers voor een veel te dure prijs verkoopt.
    Zelf wist ik gewoon nog niet goed waar ik op moest letten en kocht dus een pakket waarvan de elastieken allemaal al aan gort waren... (op MP)
     
    Bubblez en marb vinden dit leuk.
  14. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik reageer later nog even!
     
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ja noorden ja. Ofnouja rand overijssel friesland.

    En ik vind het niet meer werk. Eerst absorberende deel en dan het overbroekje. In theorie dua twee keer dezelfde handeling. Maar je hebt wel een redelijk lekvrij systeem.
     
  16. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Zou ik zeer zeker doen.

    Vond die van anavy niks omdat ze geen dubbele lekgootjes hebben.
    Blueberry is nu in de sale bij lieveluiers omdat ze eruit gaan (de coveralls, capri blijft)
    Mother ease heeft een zachtere rand.
    Beide zijn top!
     
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Hele goede tip dit, dacht we vanmorgen nog aan maar vergeten.

    Blumchen is trouwens ook een heel fijn merk. Ik heb het oude model en die bevalt perfect. Nieuwe model kreeg mn zoon uitslag van dus snel verkocht.

    Blumchen is ook nieuw prima betaalbaar (wasbaarwonderland)
     
  18. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh, ga ik zeker doen! Denk dat ik dan vooral bij tweedelig blijf, snap dan niet zo goed waarom mensen voor aio's gaan geloof ik. Maar zal ook wel weer persoonlijke voorkeur zijn.

    Luiermarkt heb ik een verzoek ingediend en denk dat ik dan wellicht daar een 'starterspakket' koop. Is dan toch handiger dan huren volgens mij
     
  19. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    All in ones zijn ontzettend handig hoor. Verschonen is dan net als met wegwerp. Werkt soms ook goed om de mannen over de streep te krijgen. En mijn beweeglijke kinderen zijn ook ongeschikt voor tweedelig. Die hebben dat geduld niet.

    Maar voor een pasgeborene tot ongeveer 3 maanden is het wel het best passende.
     
  20. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ah, dat is wel echt iets om mee te nemen,ja. Mijn man staat er 'op zich wel achter', maar ik weet niet hoeveel geduld hij gaat hebben om dingen te doen die hij 'veel werk' vindt.
    En een beweeglijk kind krijgen wij zeker (gezien het ADHD-percentage hier in huis en hoeveel ze nu al schopt :D ) dus dat is zeker ook wel belangrijk.

    Maar dan dus logischerwijs:
    * tweedehands tweedelig kopen voor newborn
    * aio's vanaf een maand of 3/4 voor overdag
    * tweedelig voor 's nachts
     

Deel Deze Pagina