Wat te doen met oma

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Piep2016, 14 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    De moeder van mijn partner is nogal 'aanwezig' bij ons. Ondanks dat we haar inmiddels nog maar amper zien door haar negatieve instelling blijft ze een middelpunt als ze eens in de acht weken wel weer komt.

    Zoals jullie in mijn vorige topic hebben gelezen is de oudste van mijn partner nogal negatief aanwezig. Voelt zichzelf altijd terug gezet ook al krijgt ze alle aandacht. Nou was afgelopen week oma hier en was mijn partner werken. De eerste opmerking die ze maakte naar de kinderen van mijn partner was: tjee dan zijn jullie hier en dan is papa werken ook fijn dat je hem dan bijna niet ziet :$, ik geef dus als reactie tja hij heeft zijn eigen bedrijf en zal deze toch staande moeten zien te houden, toen kregen we de draai met de ogen en dacht ik laat maar. Toen de kinderen naar bed moesten en ze dus de tanden gingen poetsen ging ze mee naar boven. Onze gezamenlijk dochter heeft andere tandpasta dan de kinderen van mijn partner aangezien ze jonger is en nog net in de iets kleinere groep valt, handige is dat je dan gewoon een roze tube kunt pakken waardoor ze haar eigen tandpasta net wat beter herkend. De kinderen van mijn partner hebben gewone tandpasta. Op dat moment geeft ze als vraag: waarom heeft ... een roze tube? De kinderen van mijn partner reageren daarmee met tja dat is gewoon zo (zo zien kinderen dat) waarop ze heel negatief zegt: tja dat verschil moet er weer zijn. Mijn haren gingen overeind op dat moment. De rest van het bezoek (tijdens het voorlezen enz) kwamen er steeds dit soort opmerkingen uit. Ik heb mijn mond erover gehouden maar eigenlijk houd het me sindsdien bezig. Ik wil het er met haar over hebben dat ik er klaar mee ben dat ze het iedere keer weer zo weet te brengen dat het lijkt dat we de kinderen van mijn partner terugzetten op onze gezamenlijke kinderen. Wat zouden jullie doen? Herkend iemand dit?

    Het zijn iedere keer dit soort kleine dingen waar ze over bezig blijft. Net als de kleding, de kasten van alle kinderen lopen hier over, laatst waren er diverse spijkerbroeken kapot dus die gaven we om te laten maken als speelbroek krijgen we de opmerking toch raar dat ... haar broeken nooit gemaakt worden, ze zaten er zelfs gewoon tussen. Ook over de slaapkamers is het altijd wel iets, laatst begon ze over een bureau (was besteld maar nog niet binnen) met waarom heeft ... wel een bureau en de oudste niet. Ik begin er steeds kriebeliger van te worden dat ze dingen ziet die er niet zijn en het ergste nog daarop reageert door onze gezamenlijke kinderen terug te zetten. Ik denk ook dat dit negatieve gedrag de oudste van mijn partner beïnvloed, ze zal niet volledig de oorzaak ervan zijn maar met het gedrag van oma word ze wel gesterkt hierin.
     
  2. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik zou je partner heel snel een gesprekje met zijn moeder laten voeren en als dat niets uithaalt mag ze voortaan wegblijven. Kom zeg, even stoken in een gezin. Alsof het nog niet lastig genoeg is om een samengesteld gezin te hebben.
     
  3. BloemJK

    BloemJK Fanatiek lid

    30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Volledig eens met bovenstaande. En buiten dat zou ik, als oma zo negatief is/doet in bijzijn van de kinderen, oma óók in het bijzijn van de kinderen een flinke veeg uit de pan geven en letterlijk zeggen dat je het niet pikt dat ze de boel tegenover de kinderen zo afzeikt en dat ze stuk voor stuk allemaal even belangrijk zijn. En als zij dat niet kan accepteren, ze weet waar het gat van de deur is.
     
  4. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Gedraagt ze zich beter als je vriend erbij Is? Dan kun je haar alleen nog in huis halen als hij thuis is.
    Probeer haar de wind uit de zeilen te nemen door je niet te gaan verdedigen. Dus als ze opmerkingen maakt dat het zo vervelend Is dat papa moet werken zeg dan alleen ja, jammer hè. Of geef idiote antwoorden, bijvoorbeeld over dat bureau, zeg dat de hond het heeft opgegeten. Met zo'n opmerking kan ze niks.
    En sta niet toe dat ze je volgt, zeg tegen haar ik breng de kinderen naar bed, zet jij intussen even thee?
    Maar dit alles vraagt veel van je, een andere optie Is misschien dat je vriend met de kinderen bij haar op bezoek gaat en dat jij haar verder niet meer ziet.
     
  5. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Het is een wat complexe situatie, mijn man is al diverse keren gaan praten en heeft ook een tijd geen contact gezocht. Mijn schoonmoeder is van het leven en laten leven is ook van de flower power tijd en gedraagt zich daar nog steeds na. Toen ik net terug was uit het ziekenhuis na de bevalling kreeg hij een Appje dat ze niet meer kwam naar de kleine aangezien ze het er niet mee eens was dat we regels hebben. Ik denk dat het meer was omdat ze in het ziekenhuis alleen maar bezig was over op wie de kleine leek (kiezend tussen de kinderen van mijn partner) ik heb toen als reactie gegeven dat hij op zichzelf lijkt. Daar was ze al niet blij mee. Hij wilde er toen al niks mee doen maar toen heb ik hem ernaartoe gestuurd om te praten. Inmiddels haalt ze zijn kinderen vaak op bij de ex van mijn partner ze mogen daar dan slapen en krijgen vanalles als dan ons oudste gezamenlijke kind vraagt of ze mag slapen is er altijd wel iets. Kinderen komen dan dat ze vanalles hebben gekregen van oma tegen de gezamenlijke kinderen wat een hoop verdriet opleverd. Ik ben er inmiddels ook klaar mee dat ze het toch al wat moeilijkere gezin zo ook nog eens gaat lopen stoken. Dat gaat zeker een keer een escalatie opleveren, ik ben dan ook bang dat ze onze gezamenlijke kinderen ook niet meer zal zien...
     
  6. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Wat een gemene oma zeg om jullie gezamenlijke kinderen zo buiten te sluiten! Prima dat ze jou niet moet maar om dat nou af te reageren op onschuldige kinderen.... bah :(
     
  7. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Dat hebben we dus inderdaad een keer gevraagd, of het probleem bij mij lag. Ze zei toen van niet al gaf ze wel aan dat ze het vervelend vond dat haar oudste zoon niet bij de moeder van zijn kinderen was gebleven. Echter is de ex van mijn partner ontzettend goed in zielig doen en verhalen verdraaien dus misschien zit het daar wel in. In combinatie met de oudste die ontzettend jaloers en vervelend gedrag vertoont. Echter merkt (vooral de oudste van ons gezamenlijke kinderen) nu echt het verschil en dat vind ik zo ongelooflijk sneu.
     
  8. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Dan zou ik dat aankaarten bij oma. En als ze niet bereid is om te voorkomen dat jullie kinderen achtergesteld worden dan zou ik de deur dichtgooien.
     
  9. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Wat een vervelende oma. Ik zou haar recht in haar gezicht vragen of dat haar nou een goed gevoel geeft om de kinderen van jouw partner aan te praten dat ze worden achtergesteld. Desnoods waar de kinderen in kwestie bij zijn. Is ze nou helemaal van de bizon gevallen?
     
  10. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Pffff wat een bijzondere vrouw is het...mijn partner is dus inderdaad met haar in gesprek gegaan, nou het drama was compleet hoor. Enkele dagen erna kwam ze spullen brengen om vervolgens mijn partner te omhelzen en te zeggen onthoud nooit dat ik van je hou...normaal negeert ze hem volkomen en is ze alleen aan het stoken. Mijn partner had er ook echt moeite mee, niet emotioneel maar meer omdat hij niet wist hoe hij moest reageren omdat hij het zelf blijkbaar niet over zijn lippen kon krijgen om het terug te zeggen. Het is niet de eerste keer dat we in deze situatie zitten met haar, tijdens de kraamweek ging ze ook ineens zeer bijzonder doen. Ik was toen behoorlijk ziek, zware bevalling gehad en toen appte ze dat ze ons veel geluk wenste en dat ze niet meer langs kwam omdat ze niet met onze regels mee kon komen...het is toen dat ik heb gezegd dat ie met haar moest gaan praten maar ik denk dat hij er anders toen al een streep onder had gezet. Zoals ze nu aan het doen is zorgt voor de bekende druppel die de emmer doet overlopen bij hem. Nu zegt ie dat hij de verplichte afspraken nog zal doen maar dat hij er verder niet meer heen gaat. Zo jammer, vanuit mijn gezin zijn we heel hecht, kunnen elkaar de tent uitvechten maar daarna is het ook weer prima.
     

Deel Deze Pagina