Wat wel en niet eten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door BethElisa, 5 feb 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BethElisa

    BethElisa Lid

    28 nov 2017
    92
    37
    18
    Vrouw
    Hi mama’s to be,

    Even mijn hart luchten! Op het moment ben ik 9 weken zwanger van ons eerste kindje. Naast dat ik ontzettend geniet, zijn er ook dingen waar ik van baal, zoals bijvoorbeeld eten. Om me heen hoor ik regelmatig; ach meid, maak je niet zo druk ik af gewoon (vul maar wat in wat eigenlijk niet goed is tijdens de zwangerschap) en deed gewoon (activiteit die wordt afgeraden) en heb gewoon een gezond kind.

    Nou ben ik mezelf er van bewust dat ik je niet teveel moet stressen over eten etc, dat is ook weer niet goed. Maar toch vind ik dat er met regelmaat best laconiek over gedaan wordt.

    Ik at vanmiddag bijvoorbeeld een aantal boterhammen met Fenegriek kaas, en aangezien mijn behoefte aan kaas op dit moment behoorlijk is was dat gelijk best een hoeveelheid. Blijk je dus geen Fenegriek te mogen... Dan zit ik al met mijn handen in het haar. Maargoed, loslaten en niet meer doen.

    Goed, al met al doen de bijkomende hormonen ook hun werk en ben ik op dit moment baal ik er gewoon even flink van.

    Zijn er meer moeders, aanstaande moeders, die dit herkennen?
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Huh, sinds wanneer mag je geen fenegriek:roflmao:

    Ik drink geen alcohol, eet geen rauw vlees of kaas en geen rauw ei. Ik lust geen vis, dus dat is weer makkelijk.

    Verder kun je alles prima eten, zolang met mate. Dus bijvoorbeeld geen kilo kaneel, maar wel een lekker stukje appeltaart met kaneel erdoor.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  3. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Relax over de fenegriek hoor. Dat is inderdaad net als kaneel ed in grote hoeveelheden pas een mogelijk risico.
    Dat beetje wat door de kaas zit, komt wel goed.

    Ik moet wel zeggen dat ik nu bij mijn 2e zwangerschap een stuk makkelijker ben met zulke dingen, mede omdat ik nu ook uitzoek waaróm iets wordt afgeraden. Dat geeft een beetje rust omdat je dan kunt relativeren.

    Bij mijn 1e zwangerschap ben ik wel in het begin in paniekmodus geschoten omdat ik onverwacht zwanger bleek (6wk3dgn) en een week daarvoor een kersenbonbon had gehad. :rolleyes::roflmao:
    En de appeltaart ("ojee daar zat kaneel in!!!"). Als je er echt heel erg mee bezig bent, kun je ook eens gaan opzoeken waarom iets wordt afgeraden (en in welke hoeveelheden).

    Zelf eet ik geen rauw vlees/ vis/ ei en drink geen alcohol of veel cafeïne. En ik ben voorzichtig met drop, want ik merk dat ik er dus inderdaad vrij vlot een hoge bloeddruk van krijg (dan krijg ik hoofdpijn).
    Maar verder... alles met mate. :cool:
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  4. Hinti

    Hinti Fanatiek lid

    29 dec 2015
    1.463
    207
    63
    Vrouw
    Nou als je beetje gezond verstand gebruikt kom je een heel eind hoor hahah

    Ken je de app zwanger en zo? Zit ook een onderdeel in met Wat wel en niet mag en wat in beperkte mate.

    Als je een x iets eet wat eigenlijk niet mag vergaat echt de wereld niet.
    Maar ga je de hele zwangerschap elke week rosbief, carpaccio en zalm eten met een flink glas wijn.... Ja dat is niet zo slim natuurlijk.

    De regels veranderen ook nogal eens dus wat je nu wel mag kan zomaar een volgende zwangerschap niet meer mogen
     
  5. BethElisa

    BethElisa Lid

    28 nov 2017
    92
    37
    18
    Vrouw
    Nou inderdaad, die veranderende regels ook. Ik begin er steeds makkelijker in te worden, ga niet alles meer opzoeken. Maatr als je dan perongeluk wat eet wat niet mag.. of Nouja, met mate.. ik had echt een baalmoment dat ik denk; potverdikke wat een gezeik eigenlijk over wat wel en niet goed is.

    Ik mis ook al weken Mn loeihete bad t liefst zit ik een uur in 45 graden, nu heb ik eens een bad met 38 graden geprobeerd. Nou laat maar zitten hoor.

    Al is het natuurlijk dubbel en dwars waard voor die kleine!
     
  6. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ohh ik zit dus elke week in een lekker warm bad mijn kindjes houden van warmte hahahaha
     
  7. BethElisa

    BethElisa Lid

    28 nov 2017
    92
    37
    18
    Vrouw
    Mijn verloskundige raadde het af, heb het de eerste weken wel gedaan omdat ik negens vanaf wist. Er zijn genoeg mensen die 38 graden warm genoeg vinden, maar ik zit dan te rillen Haha!
     
  8. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Hahaha hier ook hoor mega warm bad!
    Qua eten doe ik ook niet zo moeilijk.
    Geen rauw vlees. Wel rauwe verse vis... en dat was het wel. Oh geen rauwmelkse kaas maar goed ben ik wel eens mee de fout in gegaan. Tsja...
     
  9. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Het valt mij heel erg op dat er in een aantal jaren aardig wat veranderd is wat betreft de voedingsadviezen voor zwangeren.

    Toen ik zwanger was van de jongste (2010/2011) sprak niemand over het laten staan van harde rauwmelkse kazen en worsten als salami. Tegenwoordig is het advies om deze dingen niet te eten. Terwijl het m.i. overdreven voorzichtigheid is:

    https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/145943-zwanger-en-salami.html
    (en lees dan vooral het allerlaatste hoofdstukje)

    En voor wat betreft rauwmelkse harde kazen geldt dat de listeriabacterie niet of nauwelijks kan overleven in een vochtarme omgeving en dus is de kans op een listeriabesmetting nagenoeg nihil.
     
  10. BethElisa

    BethElisa Lid

    28 nov 2017
    92
    37
    18
    Vrouw
    Klopt, als je kijkt wat vorige generaties allemaal aten en deden.. dan zijn we tegenwoordig erg overdreven. Ik denk dat het wel scheelt hoe verder je komt in je zwangerschap hoe nuchterder je er naar kunt kijken. En wat ik ook al lees wordt het met een vervolg zwangerschap weer wat makkelijker.
     
  11. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Pfff 38 graden. Dat is voor mij echt niet warm. Ik douche al vrij heet, en badder denk ik met 40+ graden. Zowel bij de eerste als nu bij de tweede altijd gedaan. Waarom wordt het afgeraden dan?
     
  12. BethElisa

    BethElisa Lid

    28 nov 2017
    92
    37
    18
    Vrouw
    Het zou de bloedtoevoer naar de baby verminderen, of iets dergelijks. Ik doe het maar gewoon niet, anders zit ik toch niet lekker meer.
     

Deel Deze Pagina