wazo via werkgever

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mamaloe250, 16 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Hoi,

    Ik ontvang wazo rechtstreeks van het uwv. Dit op verzoek van mijn werkgever. Tijdens mijn verlof zou mijn contract aflopen. Nu krijg ik tegen de verwachting in toch een nieuw contract voor bepaalde tijd maar met een lager aantal uren dan dat ik afgelopen jaar hebb gewerkt. Nu geeft mijn werkgever aan het handiger te vinden om mijn wazo toch via hun te laten lopen.

    Omdat mijn nieuwe contract met minder uur 1 juli ingaat vermoed ik dat ze dan mijn salaris volgens nieuwe uren willen betalen. Want nu ontvang ik mijn dagloon berekend op mijn svloon en dat is meer. Dan kan ik het beter rechtstreeks aan mij laten uitkeren toch? Is er een reden waarom het makkelijker is voor mijn werkgever dat het via hun gaat?

    Groeten
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    #2 UWV, 18 jun 2018
    Laatst bewerkt: 18 jun 2018
    Hoi Mamaloe,

    Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten aan wie je de WAZO-uitkering het beste kunt laten uitbetalen. Ik lees dat je contract wordt omgezet naar een contract met minder uren. Je vraagt je af wat de gevolgen zijn voor de hoogte van in je WAZO.

    De WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. De volledige duur van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering heb je recht op 100% van je dagloon. UWV past de hoogte tussentijds niet aan. Met je werkgever maak je persoonlijke afspraken over de uitbetaling van je WAZO-uitkering.

    Over of de werkgever je een contract mag aanbieden met minder uren en daarom ook de uitbetaling van je WAZO-uitkering aanpast, raad ik je aan om een vakbond, het juridisch loket of een advocaat om advies te vragen.

    Ik wens je fijne zwangerschap toe en voor na de bevalling, veel geluk met de kleine!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina