weet iemand aan welke eisen je moet voldoen als je voedsel uit huis verkoopt?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosao, 16 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Mijn vraag is dus, aan welke eisen je moet voldoen als je (meer als hobby dan als bedrijf) uit huis bijvoorbeeld cake/taart verkoopt.
    Ik vind bakken (geen marsepein taart, maar cakes etc) geweldig en het lijkt me leuk om dat af en toe voor mensen te doen naast mijn huidige werk. Maar moet je dan niet aan bepaalde voorwaarden voldoen in verband met voedselveiligheid?

    Je ziet nu zo veel taartbedrijfjes op internet waarbij mensen meer als hobby af en toe een taart doen, dus ik kan me niet voorstellen dat de eisen groot zijn. Of heb ik het mis?
     
  2. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Volgens mij moet je sowieso je sociale Hygiëne papieren hebben wil je dat mogen doen.

    En moet je voldoen aan de eisen van HACCP
    En volgens mij moet je ook een vergunning hebben van de gemeente.

    ( mijn broertje heeft een peperkwekerij en wilde vanuit huis sambal maken en verkopen maar werd afgekeurd door de gemeente )

    Maar ik weet niet of dit geld voor cake en taarten.
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Ik kan me echt niet voorstellen dat al die taartendames (uitgezonderd degene die het fultime doen) dat hebben. Geldt dat ook voor 'hobby' verkoop?
     
  4. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Dat durf ik niet te zeggen.

    Weet alleen dat mn broertje zijn sambal voor erbij wilde doen en dit werd afgekeurd door de gemeente omdat hij zijn sociale hygiëne niet heeft en er waren nog wat punten waardoor het niet mocht.
    ( Maar goed ik weet verder niet hoe het zit met taarten en cake's )
     
  5. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

  6. FairyLaughs

    FairyLaughs Niet meer actief

    volgens mij kun je dit als hobby zo doen en hoef je geen papieren te hebben.. maar dan moet je even kijken vanaf welk bedrag je als bedrijf gezien wordt... als je onder dat bedrag blijft is het goed..

    (dit is mij ooit verteld.. ik weet het niet zeker)
     
  7. kaboutertje

    kaboutertje VIP lid

    10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Klopt hoor!
     
  8. mientjuh2

    mientjuh2 Actief lid

    19 dec 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    Ik zou eens even verder spitten op het forum van de leukste taarten.
    Daar is veel info over te vinden en over wat je kunt doen en vooral moet laten. Evt eisen en dergelijke kun je daar ook vinden.

    Het is niet zo makkelijk als het lijkt, wil je dit op een "nette" manier doen.
     
  9. Silinde

    Silinde Fanatiek lid

    8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik dacht in BE dat je officieel minstens de basiscursus "hygiëne in de keuken" moet gevolgd hebben en er zijn wat dingen als bewaardatums op je ingrediënten e.d. waar je aan moet voldoen. De details weet ik ook niet, maar ik dacht dat "hygiëne in de keuken" in elk geval een vereiste is als het professioneel (hoofd- of bijberoep) is. Het is in elk geval de reden dat TV-programma's dikwijls wel laten zien hoe iets bereid wordt en het eindresultaat, maar dat er vaak niet getoond wordt dat het opgegeten wordt (omdat het opeten dan een "private aangelegenheid" is).
     
  10. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik lees mee :) Ik kan hier veel nuttige tips uithalen zie ik al
     
  11. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Ik ga alle tips vanavond even rustig doorspitten! Thnx :)

    En als er nog meer tips zijn, houd ik me aanbevolen!
     

Deel Deze Pagina