Weinig groei

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Carmiggel, 6 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carmiggel

    Carmiggel Actief lid

    5 nov 2014
    116
    7
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is prematuur geboren en hij is nu 6 maanden oud. Hij groeide de eerste 4 maanden super goed en snel, maar vanaf 4 maanden minimum wat acceptabel is.
    Nu is hij de laatste 2 weken maar 100 gram gegroeid en begint zijn curve echt af te vlakken, hij weegt nu 6650 gram.
    Hij krijgt nog 6 voedingen per dag en daarnaast begonnen met fruit en groente hapjes.
    Is mijn borstvoeding niet voldoende meer? Meer annleggen heeft geen zin dan weigert hij, ook drinkt hij maar 1 borst per keer maar de 2e weigert hij ook. Hij is heel tevreden.
    Wat kan ik doen??? kunstvoeding weigert hij ook dus zo bijvoeden gaat ook niet.... weet het echt niet meer...
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Was hetzelfde bij mijn zoontje. Groeide de eerste vier maand belachelijk hard, en daarna véél minder. Ik heb zijn curve doorgestuurd naar een vrijwilligster van La Leche League, en zij stelde mij helemaal gerust dat hij volkomen normaal groeide voor een bv kindje. Eigenlijk sprong hij de eerste vier maand verschillende curves naar boven, en daalde hij in de maanden daarna terug naar zijn oorspronkelijke curve. Misschien is dat bij jou ook zo? Of misschien kan je de curve ook even aftoetsen bij LLL?
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Heb je wel een who curve ingevuld?
    Want de curve van het cb (tno curve) gaat de eerste maanden minder hard en daarna harder, waardoor het lijkt alsof je kind niet hard genoeg groeit.
    Apps met groeicurve zijn bijv growth voor iOS en babycare voor Android.
     
  4. Carmiggel

    Carmiggel Actief lid

    5 nov 2014
    116
    7
    18
    NULL
    NULL
    groei buigt ook op die curves af...
    Maak me echt zorgen. Dinsdag extra naar CB.
    Weet echt niet wat ik nog kan doen nu
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Op deze leeftijd zou ik proberen om eerst aan te leggen en dan pas groente en fruit aan te bieden.Borstvoeding is nu nog veel voedzamer.

    Het cb gaat zeggen dat je heel snel veel meer bijvoeding moet gaan geven en toch kunstvoeding moet proberen. Zeker met 6 maanden zullen ze de borstvoeding niet meer belangrijk vinden
     
    Lamode vindt dit leuk.
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Toch eens checken bij LLL?
     
  7. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Kan je hem misschien nog een keer voeden? Droomvoeding. Hierdoor kan je productie wat omhoog gaan.
    Of als je kolft, de vette laag die bovenop ligt, afromen. En bij elkaar mengen,
    Kan alleen natuurlijk als je een goede kolven bent en ge oef kolft.
    Bijvoeding zou ik proberen om bijv avocado te geven, is lekker vet. Als je al brood geeft lekker wat roomboter erop doen.

    Is hij onlangs ziek geweest of krijgt hij tandjes?

    En wat hierboven wordt gezegd, melk is nu nog veel belangrijker dan bijvoeren.
     
  8. Carmiggel

    Carmiggel Actief lid

    5 nov 2014
    116
    7
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie tips.
    Droomvoeding gaf ik altijd al en dat ging goed, maar gisteren dronk hij toen ook maar paar slokken.
    Vaker aanleggen gaat niet hij weigert gewoon
    Hij plast nu ook nog maar weinig dus ga zo de huisarts maar bellen. Vrees dat ik gewoon iets gemist heb ofzo en dat hij nu gewoon nog maar heel matig drinkt:cry::cry:
    Voel me zo’n slechte moeder, eerst wordt hij al prematuur geboren en nu gaat het drinken zo slecht...
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wat vervelend :(

    Ik zou je toch met klem willen aanraden ook een lactatiekundige te contacteren. De huisarts gaat sowieso de schuld leggen bij bv. En je zegt zelf dat hij geen kv drinkt, dus daar zit geen onmiddellijke oplossing. Een lk kan meezoeken naar oplossingen binnen de bv...
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    @Carmiggel , Inderdaad, laat zo snel mogelijk een lactatiekundige komen.
    De schuld zal gaan naar de borstvoeding. Niet meer voedzaam genoeg, je moet meer bijvoeding geven, of kunstvoeding, borstvoeding is nu niet meer nodig etc.

    Wie weet loopt het ook niet helemaal lekker, maar
    gelukkig, daar kan je gewoon hulp bij krijgen, en de boel weer op de rit brengen.

    https://www.nvlborstvoeding.nl/

    Ik neem aan dat je de eerste periode, aangezien je kindje prematuur is, ook hulp hebt gehad?
     
  11. Carmiggel

    Carmiggel Actief lid

    5 nov 2014
    116
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ik ga contact opnemen met lactatiekundige.

    Heb alleen hulp gehad bij eerste keer aanleggen verder nooit. Liep vanaf het begin super mer kolven en vanaf dat hij sterk genoeg was voor aan de borst ging dat ook meteen goed.
    Vrees dat borstvoeding misschien langzaam is terug gelopen ofzo?! Of dat hij te kleine hoeveelheden drinkt voor hoe zwaar hij nu is...
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je al borstcompressie toegepast? Of wisselvoeden?
     
  13. Carmiggel

    Carmiggel Actief lid

    5 nov 2014
    116
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ja borstcompressie doe ik al, niet elke voeding trouwens.
    Kan het zijn dat de voeding niet voedzaam genoeg meer is?
    Heb nu een dag gekolfd ( nouja 3x vandaag) en dan kolf ik iedere 4 uur 150 cc per keer
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee het kan niet dat je bv niet voedzaam meer is. Tenzij je zelf ook halfdood zou zijn.

    Die kolfopbrengst is toch helemaal prima?

    Heb je al eens contact opgenomen met LLL om na te kijken of er echt sprake is van een gebrek aan groei, of dat het enkel het teruggaan naar zijn oorspronkelijke lijn is?
     
  15. Carmiggel

    Carmiggel Actief lid

    5 nov 2014
    116
    7
    18
    NULL
    NULL
    Hij komt van buiten de normale curve (ja logisch natuurlijk met 7 weken te vroeg)
    Groeide eerste 4 maanden heel snel richting de -25 lijn en zakt nu af naar -5 lijn
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, ik kan van op afstand niet zeggen of dat zorgwekkend is.

    Maar mijn zoontje startte destijds op het 50e percentiel, zat tegen drie maand boven het 100e, en op zes maand was hij gezakt naar het 85e. Ik dus ook ongerust, maar bij LLL zeiden ze dat dat geheel normaal was, omdat hij gewoon extreem veel bijgekomen was in het begin en nu terug naar zijn oorspronkelijke curve ging. En inderdaad: nu op bijna twee jaar zit hij nog steeds op het 85e.
     

Deel Deze Pagina