Wel of geen allergie voor km??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Hope19, 26 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope19

    Hope19 Bekend lid

    23 sep 2016
    503
    86
    28
    Vrouw
    's-Hertogenbosch
    oké, ik hoop echt dat er mensen zijn met evaring...
    Het zit namelijk zo, mijn zoontje heeft sinds 2 maanden ernstig eczeem. In overleg met kinderarts Hero pep gaan gebruiken. Geen verandering zichtbaar. Vervolgens nutramigen puramino op basis van aminozuren. Gelijk viel mij op dat mijn zoontje zijn ontlasting dikker werd. Toen pas viel het kwartje dat had hij daarvoor al die tijd spuitluiers had gehad (eerste kindje dus geen vergelijkingsmateriaal). Sinds een paar dagen op advies van kinderarts thuis bezig met provoceren van koemelk. Na 1 fles zie je geen verschil, maar geleidelijk aan zie je de ontlasting dunner worden en vandaag had hij weer spuitluiers. Eczeem is redelijk onder controle maar we gebruiken ook hormoonzalf. Verder zie ik geen dingen die op een koemelkallergie kunnen wijzen. Misschien dat hij onrustiger is na koemelk dan na puramino. Maar dit verschil is niet altijd even duidelijk.

    Heeft iemand ook zoiets gehad? Zou er mogelijk toch sprake kunnen zijn van koemelkallergie? Ik zat zelf meer te denken aan intolerantie, aangezien de darmproblemen pas na een aantal flessen optreden.

    Over twee weken heb ik pas weer een afspraak met de arts, hopelijk zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring die me opweg kunnen helpen..

    Bedankt alvast voor het lezen!
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het verschil tussen een allergie en intolerantie heb ik eigenlijk nooit begrepen, volgens mij is het meer een definitie kwestie en is de behandeling gelijk. Maar ik kan me vergissen hoor.

    Maar wat je beschrijft herken ik wel: mijn dochter kreeg diarree en ging flesweigeren bij standaard voeding, en deed dat niet meer met dieetvoeding. Van het cb moesten we met 6 maanden weer naar standaard voeding want ze vonden het allemaal maar flauwekul. Wij nog doen ook (net als jij: eerste kind dus het zal wel), maar na enkele flessen kwam de diarree weer terug en het weigeren ook. We hadden opgebouwd met steeds 1 schepje dieetvoeding vervangen door standaard, na een paar flessen ging dat dus pas mis en niet meteen.
    Koemelk allergie kan soms best subtiel zijn. Probleem is mogelijk dat je daar de kinderarts van moet zien te overtuigen, anders moet je zelf dokken voor die zeer prijzige voeding...
     
  3. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Intollerantie of allergie is verschillend.

    Een allergie is een reactie van het immuunsysteem, het immuunsysteem ziet een stof als gevaarlijke stof en valt het aan.
    Een intollerantie is een reactie waar het immuunsysteem niets mee te maken heeft.

    De meeste babys hebben een koemelkeiwit allergie en een enkeling heeft een lactose intollerantie.

    Bij een intollerantie is het altijd even kijken hoe ver je moet gaan, je hoeft namelijk niet volledig vrij te gaan van die stof. Bij een allergie is dat juist wel van groot belang.

    Maar een paar dagen thuis provoceren en pas over 2 weken contact vind ik vreemd. Dan gaat de arts er waarschijnlijk al vanuit dat er niets zou spelen.

    Mijn oudste had kma en dit uitte zich alleen in heftige darmkrampen.
    De jongste had kma en later ook een soja allergie en dit uitte zich alleen in chronische diarree. Echter kreeg hij na 1 of 2 flessen al wel gelijk weer diarree.


    Als je denkt aan een intollerantie zal je moeten kijken naar een voeding met een lagere lactose verhouding dan de normale nutrilon/hero etc. Er is hier iemand op het forum die daar ervaring mee heeft. Ik zal even kijken wie het is. Gevonden :) @Vero0504 (mogelijk reageert ze gelik na deze tag)
     

Deel Deze Pagina