Wel of niet voor een 'tweede' kindje gaan

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Illosa, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Illosa

    Illosa Lid

    28 jun 2012
    40
    4
    8
    NULL
    NULL
    Wij hebben nogal wat meegemaakt op het gebied van zwanger worden en kindjes krijgen. Inmiddels zijn we gelukkig met onze kleine meid. Toch blijft er een kleine wens voor nog een wondertje. Aan de andere kant is mijn man heel duidelijk en is blij met wat we nu hebben. Hij wil het risico niet meer nemen. Ik blijf toch een beetje twijfelen, ook omdat ik voor mijn gevoel onze kleine meid te kort doe als ze alleen blijft.. is dit gek?
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Je hebt in jouw verhaal meerdere factoren om rekening mee te houden:
    - jouw wens voor een tweede kindje
    - de risico's mbt een volgende zwangerschap voor jou en het kindje
    - de wens van je man
    - jouw wens voor een broertje of zusje

    Nou laten we voorop stellen dat je je dochter niks tekort doet als er geen broertje of zusje komt. ;) In mijn ogen in ieder geval geen reden om voor een tweede kindje te gaan. Een kindje moet gewenst zijn 'om zichzelf', dus.. in hoeverre heb jij nog die wens voor een kind? En dan is belangrijk, wat wil je man?
    Als dat allemaal op 'groen' staat, dan krijg je de afweging: is het medisch verantwoord, is het het risico waard?
    Ik weet niet wat die redenen bij jullie zijn, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar dit zou mijn volgorde zijn van onderzoeken in hoe sterk mijn tweede kinderwens is en of het haalbaar is.

    Heel veel succes met je zoektocht hierin.
     
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik vind dat @Eppo82 het op zich goed heeft verwoord. Alleen zou ik beginnen met de vraag waar zij mee eindigt. Als het namelijk niet medisch verantwoord is waarom zou je je dan nog druk maken om de andere vragen. Lijkt mij juist heel lastig als je na goed overleg op de andere 3 ja antwoordt en dat het dan op het medische stuk loopt.
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ja ik heb het wel bewust zo opgeschreven, indien je bijv naar de gyn moet om duidelijkheid te krijgen over de medische risico's. Als die al duidelijk zijn dan is het misschien een ander verhaal :)
     
  5. Daenerys

    Daenerys Fanatiek lid

    21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Hier hetzelfde dilemma...
    De wens is er maar nog niet op korte termijn maar wel zit ik er al over in.
    Ik vind dat het wel medisch verantwoord zou moeten zijn, zou de gynaecoloog het me afraden of zitten er te veel haken en ogen aan vast zou ik denk ik niet gaan voor een tweede. Achteraf gezien zou ik niet willen als het fout gaat om wat voor reden dan ook met had ik maar....
    Ik snap ook dat je een broertje of zusje leuk zou vinden voor je dochtertje. Ik kom zelf ook uit een groot gezin en heb het altijd fijn gevonden om een broer of zus te hebben en stel dat als wij er niet meer zijn is ze alleen...
    Maar stel dat je toch de keuze maakt voor een tweede en het is niet goed blijf je ook je leven lang met verdriet rondlopen die je dan bespaard was gebleven.
    Ik zou je eerst adviseren een goed gesprek aan ge gaan met de gynaecoloog en daarop je keuze te maken.
    En ook niet onbelangrijk gevoel en verstand moeten op een lijn liggen... pas dan kan je echt een weloverwogen keuze maken en er vrede mee hebben.
    Sterkte....
     
  6. Illosa

    Illosa Lid

    28 jun 2012
    40
    4
    8
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reacties. Wij kunnen zelf zwanger raken maar hebben een tweeling verloren en daarna twee miskramen. De zwangerschap van onze dochter was dan ook ontzettend spannend en alles behalve zorgeloos genieten. Mijn man zegt dan ook: kijk wat we nu hebben, laten we blij zijn en inderdaad niet meer iets gaan 'opzoeken'. Een volgende zwangerschap zou ook niet onbezorgd zijn en stel dat het weer mis zal gaan. Kunnen we dat nog aan.. En wat jij ook zegt Daenerys als het weer niet goed gaat om met dat verdriet om te moeten gaan. Misschien moet ik proberen naar mijn verstand te gaan luisteren.
     
  7. Daenerys

    Daenerys Fanatiek lid

    21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    @Illosa in jouw situatie zou ik zeker de onzekerheid en stress niet opzoeken die het met zich meebrengt...
    Ik denk dat je liever je verstand moet volgen en geen risico moet nemen hoe moeilijk de keuze ook zal zijn.
    Zoals ik eerder zei.. niet dat je achteraf zegt had ik maar en met veel verdriet rondloopt waarmee je nu al om moet gaan met hetgeen wat je in je verleden hebt meegemaakt.
    Veel sterkte!
     
  8. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Wat verdrietig dat je een tweeling bent verloren en twee miskramen gehad heb. Ik zou persoonlijk met de gynaecoloog gaan praten.

    Ik zelf heb ik een soortgelijke situatie gezeten. Ons zoontje is met 32 weken geboren daar naast ben ik zelf hartpatiƫnt en heb ik hypo's.


    Echter volgens Cardioloog endocrinoloog en Gynaecoloog kunnen wij gewoon voor een tweede kindje gaan. Natuurlijk hebben we veel dingen afgewogen tegen elkaar.en dan nog de mening van anderen mensen die ze graag verkondigen want ooh waarom zouden we nog een keer risico's nemen omdat we een tweede kindje willen proberen te krijgen.

    Mijn proffesor cardioloog zeg altijd. Zorg dat je later geen spijt heb omdat je door angst geleid bent.
     
  9. Ohm

    Ohm Bekend lid

    21 jun 2017
    526
    464
    63
    Wat vreselijk dat jullie je tweeling verloren hebben. Dan ook nog twee miskramen, wat een verdriet. Ik kan me voorstellen dat dat er behoorlijk in hakt.

    Is er een reden voor gevonden dat dit gebeurd is bij jullie? Ik bedoel, zou je met een volgende zwangerschap ook weer een groter risico lopen dat je een miskraam krijgt, of dat je kindje later in de zwangerschap of na de geboorte komt te overlijden?

    Dat lijkt me wel een belangrijke factor in deze overweging. Als dat risico niet groter is, of slechts lichtelijk verhoogd, dan is het misschien mogelijk om een keuze te maken gebaseerd op het heden en de toekomst. Misschien kunnen jullie het verleden achter jullie te laten. De meeste zwangerschappen eindigen immers wel goed.

    Alle andere redenen zoals dat het voor jullie kind fijn zou zijn etc. is eigenlijk niet echt belangrijk. Het gaat om de wens die uit liefde komt, de wens voor nog een kindje. Ik begrijp dat jouw man niet meer durft, het is natuurlijk niet niks allemaal, maar angst is een slechte raadgever. Als de wens groot is, denk ik dat jullie dit echt verder moeten onderzoeken. Als jullie het toch gaan doen, er is begeleiding en ondersteuning mogelijk.
     
  10. Illosa

    Illosa Lid

    28 jun 2012
    40
    4
    8
    NULL
    NULL
    Er is geen reden voor gevonden. Tijdens de zwangerschap is 1 van onze twee kindjes overleden en toen moest ik bevallen, ons andere kindje heeft toen nog even geleefd en is ziek geworden en toen moesten we nog een keer afscheid nemen...

    Het verleden achter ons laten is best moeilijk. De zwangerschap voor onze dochter ging goed totdat met een aantal weken het hartje was gestopt. Daarbij ging alles niet vanzelf waardoor ik een curettage moest ondergaan.

    Dat angst een slechte raadgever is ben ik met je eens, maar dat is het niet alleen. Hij is blij met wat hij nu heeft om het zo maar te zeggen. En vraagt zich dan af waarom dit alles nog een keer ondergaan.
     
  11. Ohm

    Ohm Bekend lid

    21 jun 2017
    526
    464
    63
    Ik bedoelde niet dat jullie het verleden zomaar even achter jullie kunnen laten. Sorry dat het zo overkwam, ik bedoel alleen dat het misschien mogelijk is om het een minder grote rol te laten spelen in de keuze. Het blijft natuurlijk een onderdeel van jullie, het verleden, het verdriet, maar ook jullie kindjes.

    De (bij gebrek aan een beter woord) pech die jullie gehad hebben, heeft geen aanwijsbare oorzaak. De kans op een gezonde zwangerschap is voor jullie even groot als voor andere mensen. De kans dat jullie het zelfde moeten ondergaan is extreem klein. Misschien hebben jullie nog meer tijd nodig om alles te verwerken, voordat jullie voor nog een kindje kunnen gaan. Het is in ieder geval fijn als het bespreekbaar is.

    Ik hoop dat jullie eruit komen. Heel veel sterkte en liefde.
     
  12. Illosa

    Illosa Lid

    28 jun 2012
    40
    4
    8
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde het ook niet zo. Soms is het lastig om elkaar op deze manier te begrijpen. Misschien moeten we het inderdaad nog even de tijd geven maar door alles wat er gebeurd is zijn we helaas ook al wat jaren verder, wat er qua leeftijd en zwanger worden ook niet makkelijker op maakt. Maar dankjewel, we gaan er nog maar eens goed over nadenken en praten.
     
    Ohm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina