welk boek positief opvoeden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door brenda1976, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    ik wil me meer gaan verdiepen in positief opvoeden, voel me af en toe een politieagent en ik straf mijn zoon om op de gang te zetten. maar soms staat hij wel erg veel op de gang.

    Wie heeft er een boek gelezen en dacht wouw daar kan ik mee aan de slag!
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
  3. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    dank je wel dames!

    ga even kijken of de bieb ze heeft, anders ga ik ze bestellen :)
    gr brenda
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hier "als we weer eens gewoon gingen opvoeden".
    Niet perse over hoe je dingen MOET oplossen maar ze geven redenen voor bepaald gedrag en voorbeelden van er er gebeurd als je het verkeerd aanpakt.

    Ik heb het gekregen toen AS heel klein was maar het heeft de neiging juist uit de kast te vallen op die momenten dat het handig is :)

    Nu aan het lezen over hoe/wat kleuters en de eerste schooldagen.
    En er wordt zeker wel gestraft maar ik vind het prettig om te weten waarom iets is. Boek is ook zeer herkenbaar en past goed bij onze manier van opvoeden.
    En belangrijkste van alles vind ik dat ze niet zeggen hoe je iets moet doen maar dingen uitleggen waarna je zelf bepaald hoe je dat oplost.
     
  5. Cindy84

    Cindy84 Bekend lid

    15 aug 2008
    914
    1
    16
    ik denk dat de gordon methode wel iets is voor jou. je gaat uit van het positive en een open communicatie tussen jou en je kind.

    je kunt er ook een cursus voor volgen ons kdv bood dit aan aan leidsters en ouders.

    thomas gordon- methode

    Effectief omgaan met kinderen
    ;)
     
  6. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0
    ik vond how 2 talk to kids ook heel goed!
     
  7. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    ik neem alles te harte! ik ga het eerst lenen bij de bieb en als ik het wat vind kan ik het nog kopen!
    Ben superblij met jullie tips!
     
  8. Mosa1982

    Mosa1982 VIP lid

    19 jul 2008
    11.130
    1
    0
    Gelderland
  9. Juud74

    Juud74 Fanatiek lid

    15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Ik heb een workshop how2talk gedaan, maar ik was niet onder de indruk eerlijk gezegd. Misschien dat het wel werkt bij oudere kinderen, maar bij een peuter van bijna 3 niet, hoewel het erkennen en accepteren van gevoelens natuurlijk wel belangrijk is, maar dat geldt toch voor iedereen van welke leeftijd dan ook, dat je de ruimte kijrgt om te voelen wat je voelt?!

    Ik heb zelf "En als we nu weer eens gewoon gaan opvoeden?" gekregen, een prettig, nuchter basis-opvoedboek.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @juud: ik vind het een heerlijk boek!
    veel herkenning en weinig/geen dwang van zo MOET je het doen anders gaat alles mis.

    en die voorbeelden doen me soms 3x teruglezen om te kijken of ik het nou ECHT goed heb gelezen.

    toevallig vandeweek het kleuterdeel opgepakt.
    voorbeeld van een mevrouw met zoontje dat geen afscheid wilde nemen op school..
    en die eindigde met "als je nu niet stopt met huilen kom ik je straks niet meer ophalen!"
    (duidelijk als voorbeeld van hoe het niet moest dus maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik? :) )
     
  11. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    @TS: mogen het alleen boeken zijn?
    Veel hulpverlenende instanties (bijv. maatschappelijk werk, opvoedondersteuning etc.) werken tegenwoordig met de methode Triple P (= positief opvoeden). Bij Triple P wordt ook veel aandacht besteed aan de wisselwerking tussen ouders en kinderen, waar vervelend gedrag uit kan voortkomen, met andere woorden: vervelend gedrag is niet (alleen) aan het kind te wijten, maar aan de wisselwerking tussen ouder en kind. Je leert dus ook naar je eigen gedrag te kijken, en dit positief te veranderen.

    Er zijn regelmatig lezingen/workshops over Triple P door het hele land, zie de site:

    Positief Opvoeden, Triple P - Home (op de openingspagina kun je je eigen regio instellen).
     

Deel Deze Pagina