Welke zwangerschapscursussen doen jullie?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Penny123, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Hi meiden, deze vraag zal vast regelmatig gesteld worden, maar ik kan het antwoord niet zo snel vinden.

    Hoe bereidden jullie je voor op de bevalling? Welke cursussen doen jullie?

    Verder dames die al eens bevallen zijn? Welke tips kan je meiden geven die voor het eerst gaan bevallen? Wat heb je geleerd dat super fijn was om te weten?

    Ben nu bijna 25 weken en probeer mij zo goed mogelijk voor te bereiden. Mijn man en ik gaan een haptonomie cursus doen, dat lijkt mij heel fijn. Eerst een paar keer contact maken met de baby, daarna focussen op de bevalling en leren omgaan met pijn.

    Ik kijk uit naar jullie tips!
     
  2. Friesland90

    Friesland90 Fanatiek lid

    21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    2 x bevallen, 3e keer staat voor de deur.
    Nooit een cursus gedaan. Wel heb ik me zelf goed verdiept in bevallingen en mogelijkheden voor pijnbestrijding etc.

    Wat het allerbeste helpt voor weeën is het over je heen laten komen, je niet verzetten en niet in paniek raken. Dat kun je het beste doen door op je ademhaling te letten
     
  3. manamana

    manamana Fanatiek lid

    30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Toen ik zwanger was van de oudste, heb ik een cursus zwangerschapsyoga gedaan. Erg fijn, vond ik. Daarnaast nog een voorlichting over borstvoeding van een lactatiekundige, ook erg nuttig. En tot slot hebben mijn man en ik een informatieavond over bevallen in het ziekenhuis bijgewoond. Bij de jongste heb ik geen cursus gedaan, kwam slecht uit met een peuter thuis.

    Verder eens met de tip van Friesland90: verzet je niet, geen paniek en rustig ademhalen. Ik vond persoonlijk puffen niet erg prettig. Diep inademen door de neus en daarna rustig uitademen door de mond was voor mij het fijnst.
     
  4. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.413
    4.734
    113
    Ik heb geen cursussen gedaan. Geen behoefte aan en is ook niks voor mij. Ik heb me verdiept in bevallingen en voor de rest alles op me af laten komen.
     
  5. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Ga samen met mn man hypnobirting doen, ben erg benieuwd.
    Vooral om toch iets gedaan te hebben en helpen ontspannen kan nooit kwaad.

    Verder denk ik dat het mij erg helpt om bevallingsverhalen te lezen en te zien.
    Wil graag weten wat er allemaal kan gebeuren, van een erg makkelijke, snelle bevalling, tot een vreselijke bevalling, spoedkeizersnede, enz enz.
    Sta er zelf erg nuchter in en laat het maar over me heenkomen, hopelijk ben ik nog zo op het moment zelf!
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij deden bij de eerste een cursus samen bevallen, we vonden er beide niets aan en uiteindelijk heb ik er ook helemaal niets aan gehad.
    Iedereen reageert anders op de pijn en je zult het dan ook over je heen moeten laten komen en op dat moment kijken wat voor jou prettig is. Ik had mijn eigen puf techniek en sloot me volledig af, dat werkte heel goed bij mij.
     
  7. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Dit dus. :D
    Ik had zoiets van: Miljoenen vrouwen zijn mij voor gegaan dus ik kan dit ook wel :)
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
  9. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Dit. Al die cursussen zijn veel te moekerig voor mij geloof ik.
     
  10. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Hypnobirthing klinkt idd ook wel leuk. Ik heb ook al veel bevallingsverhalen gelezen. Goed dat je er zo nuchter in staat!
     
  11. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Ja, kan me voorstellen, maarja. Als er een bepaalde techhiek is waar je veel aan hebt, dan neem ik graag advies aan van iemand die er verstand van heeft :)
     
  12. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Gewoon rustig blijven en de tips van de VK opvolgen. Ben drie keer zonder cursus bevallen en ging alle drie de keren prima! :)
     
  13. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Geen. :D Gewoon luisteren naar de vk/gyn en zorgen dat mijn vriend zn kop dicht houdt. Dan komt het helemaal goed. :p
     
  14. Babedreamer

    Babedreamer Actief lid

    3 mrt 2014
    117
    0
    16
    Zorg
    Twente
    Bij de eerste hebben we samen bevallen gedaan.
    Nu ontspannen je baby baren. Is een beetje richting hypnobirthing.
    Het boek de vrije geboorte is ook erg mooi!
     
  15. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Hahaha! Top tip!
     
  16. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Ok thanks! Ik zal er naar kijken!
     
  17. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Fijn om te horen!
     
  18. Missmommy

    Missmommy Lid

    8 apr 2017
    68
    0
    6
    Ik heb geen van mijn 3 zwangerschappen een cursus gedaan, vond het allemaal niet mijn ding en was bang dat ik de cursus zou verstoren door juist in de lach te schieten. Ik ben gewoon niet zo zweverig of hoe je het noemen wilt. Ik bedacht me al heel snel dat je nooit kunt weten hoe je reageert op de pijn van weeën en die ademhalingstechnieken kende ik al wel van tv :D;)

    Wat voor mij het beste werkte was zo min mogelijk mensen aan mijn lijf en zo weinig mogelijk gepraat en drukte om me heen. Dan kon ik me helemaal concentreren, in plaats van puffen ademde ik liever via mijn mond in en via mijn neus uit. Daar werd ik rustiger van dan puffen. Ook heb ik bij 1 bevalling een bijtspeeltje van de kinderen gebruikt om op te bijten tijdens de weeën, dat was een idee van mijn man en werkte voor mij super.

    Mijn mening is dat je best zo'n cursus kunt volgen als je daardoor zekerder bent en positiever tegen de bevalling aankijkt maar je weet pas wat echt werkt in the heat of the moment. Belangrijkste is dat je niet in paniek raakt en in het geval je wel in paniek raakt blijven luisteren naar de verloskundige of gynaecoloog.
     
  19. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    1 avondcursusje van 1u gehad. Was voldoende. Was meer het praktische gedeelte. En hoe man kon ondersteunen.

    Bevalling erg goed verlopen. Man en ik hebben vrijwel gehele bevalling alleen gedaan. Vk kwam alleen langs om ontsluiting te meten en ging daarna weer weg. (Zelfs met 8cm nog)

    1 tip. Ontspan! Ga mee in je wee.
    Dit hielp ontzettend goed. Waardoor het vrijwel pijnloos was.
    Het ergste aan de hele bevalling was het hechten. (Bevalling heeft 18u geduurd)
     
  20. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Niet en geen :p ik ben er blanco ingestapt en voor mij betekende dit ook dat ik geen cursus ging doen. Mijn zus kreeg een lichtelijke hartverzakking hiervan want volgens haar ben je niet voorbereid zonder cursus.. maar alles is gewoon goed gegaan :D

    Voor mij was het dan ook echt niet nodig geweest en nu de ik dus weer niks. Toen ik eenmaal bezig was kwam het toch zoals het kwam.
     

Deel Deze Pagina