Wie ervaring met Freebirthing?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mooiezomer, 6 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Hebben jullie al gehoord over freebirthing?
    Je bevalt dan zonder hulp van een verloskundige of een gynaecoloog.
    In Engeland en Amerika bevallen steeds meer vrouwen thuis zonder begeleiding van een verloskundige of gynaecoloog. Ze vinden dat de bevalling minder pijnlijk en sneller gaat dan op de traditionele manier.
    De medici vinden Freebirthing niet verstandig. Je hebt onnodig risico's als hevige bloedingen of andere complicaties.

    Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het een keuze is om je te laten begeleiden tijdens je zwangerschap of je bevalling. Het is voor mij zo vanzelfsprekend. Maar toch ben ik benieuwd of er misschien vrouwen op Zwangerschapspagina zijn die dus bewust zonder begeleiding zijn bevallen. En waarom? En hoe is het ze achteraf gezien bevallen?

    -x-
    Mooiezomer
     
  2. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
  3. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik heb er laatst toevallig een topic over geopend. Maar volgens mij niemand ervaring mee hier. Althans, niet vrijwillig.
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  4. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik zou het zelf nooit doen. Geheel zonder begeleiding lijkt mij zeer onverstandig en zelfs dom... (tenzij het zo snel gaat dat de verloskundige niet op tijd is natuurlijk)

    Ik kan mij wél voorstellen dat je met de verloskundige overlegd om zo min mogelijk in te grijpen, maar dat ze wél aanwezig is bij de bevalling ‘voor het geval dat’!
     
  5. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    @HvO Jouw topic heb ik gemist. Maar toen dus geen eigen ervaringen. Jammer, want ik ben echt benieuwd naar ervaringen.
     
  6. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Ja, ik ken een flink aantal dames die dit hebben gedaan. Ik woon niet in NL, en hier zijn thuisbevalling niet gebruikelijk. Zelf elke keer geprobeerd gewoon thuis te bevallen, maar de verloskundigen raken steeds in paniek (je wil op je hurken bevallen? je wil niet weten hoever je bent qua ontsluiting? HEEELPP....let's go to the hospital!!) Bij mij is elke bevalling een discussie, en toch gaat bij mij alles elke keer vrij gemakkelijk en natuurlijk en heb ik geen hulp nodig gehad, dus ja, ik kan me heel goed indenken dat iemand dit zou willen. Maar... ik kan het mezelf nooit vergeven als m'n kleine bijvoorbeeld zuurstof nodig heeft.
     
  7. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Overweeg je dit zelf?
     
  8. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    @Lila8 Begrijp ik het goed dat jij hebt met hulp van een verloskundige thuis willen bevallen? Alleen uit de reactie van de verloskundigen begrijp ik dat dit niet gebruikelijk is en dat ze je naar het ziekenhuis wilden hebben.

    En hoe is het jouw kennissen bevallen?
     
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Eigenlijk niet, maar het klinkt zo heerlijk. Gewoon thuis, in je eigen bed/ badkamer. In je eigen tempo, zonder buitenstaanders. Klinkt toch ideaal?!
     
  10. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Ja klopt. Elke keer toch in het ziekenhuis terecht gekomen vanwege gestresste verloskundigen.

    De meesten is het goed bevallen (letterlijk :roflmao:) en zonder complicaties. Een is er bijna aan overleden. Kreeg onverwachts een bijna 6kg zware baby (geen echos gehad), en is dus alleen bevallen ervan, maar natuurlijk compleet uitgescheurt en de kleine ;) moest een week in het ziekenhuis liggen vanwege allerlei complicaties.
     
  11. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hmm het enige wat ik kan bedenken is dat ik heel blij was dat er de eerste keer iemand bij was die zei hoe ik überhaupt moest persen om die baby eruit te krijgen en de tweede keer dat ik af en toe iets minder enthousiast moest persen om niet volledig uit te scheuren:D
    Dus nee, mij niet gezien..
    Maar ik val ook in de categorie die heel blij is dat er pijnstilling en ziekenhuizen bestaan en dat je daar vooral gebruik van moet maken als je daar behoefte aan hebt dus ik kan je helaas niet helpen met een ervaringsverhaal ;)
     
    Loetje85 vindt dit leuk.
  12. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Haha, daar zijn de meningen dan over verdeeld. Ik beval sowieso liever in het ziekenhuis. Maar ik vind freebirthing sowieso heel onverstandig klinken.
     
  13. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Maar je hoeft dus niet perse te persen. ;) Er zijn zoveel dingen die je niet verteld wordt. Zoek maar: fetal ejection reflex. Geen idee hoe het in NL heet, maar zelfs een vrouw in coma kan bevallen. Als je niks doet komt je kind er gewoon uit, plus geeft meer tijd voor rekken en strekken. :D
     
  14. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Ja het klinkt mij ook ideaal, daarom ga ik nu pas vrij laat de vk bellen. Tijdens transition (piek pijn voor volledige ontsluiting en persweeen) waarschijnlijk.
     
  15. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Houd er dan rekening mee dat die overgang maar heel kort kan zijn. Hier was ik 10 minuten na die piek bevallen. En dat was inclusief weeën wegpuffen omdat de navelstreng meerdere keren om haar nekje heen zat.
     
  16. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Bij mij is die vijf keer lang geweest. Vaak met een uur pauze zonder weeen. Mijn bevallingen zijn sowieso ontzettend lang, dus te vroeg bellen is een ramp. Vks mogen hier niet weer naar huis gaan in de tussentijd. de laatste bevalling was 43 uur. Dan wil je niet de vk hier een dag hebben ziten. Tuurlijk kan het deze keer anders zijn. Maar ja...sommigen bevallen binnen een paar minuten. Je kunt niet overal rekening mee houden.
     
  17. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Maar wat als er dan toch een complicatie is? Of iets heel simpels als hechten? Ga je dan alsnog naar het ziekenhuis?
     
  18. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Vind het echt ongelooflijk als je dit bewust doet. Je kunt op zoek naar een vk die buiten de protocollen omwerkt, die niet gelijk doorstuurt naar het zh en die alleen maar toekijkt of aanwezig is in een andere ruimte tot de geboorte. Maar een bevalling/geboorte is nu eenmaal niet zonder risico's. Zij zien dingen die wij niet zien en kunnen daarmee levens redden. Heel erg leuk dat oeren, maar we ontwikkelen ons niet voor niets.
     
    Florina, Jackie87, Rosje83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Nan87

    Nan87 Actief lid

    21 nov 2015
    444
    502
    93
    Geen ervaring, bij de 1e wel een zo veel mogelijk hands off bevalling gehad maar omdat ik medisch werd kwamen de hands wel on :p Dat vond ik alleen maar heel fijn omdat we echt hulp nodig hadden (uiteindelijk flink medische bevalling geworden incl. fluxus). Bij de 2e gaan we weer voor hands off met een vk die dat ook ondersteunt. Ze is er wel, maar zo lang het goed gaat blijft ze lekker beneden breien oid :). Wil dus ook niet standaard getoucheerd worden etc. En af en toe komt ze even buurten en even baby luisteren.

    Dus nee, geen free birthing omdat ik evt. hulp heel erg fijn vindt, maar wel zo min mogelijk bemoeienis:)
     
    Lara123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina