Wie heeft ervaring met een slotjesbeugel?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Maandag krijgt onze dochter een slotjesbeugel. Omdat zij altijd zelfstandig naar de ortho gaat heb ik weinig informatie gekregen.

    Hoe gaat het plaatsen van de beugel? Wordt hij dan gelijk geplaatst? Hiervoor had ze al een blokbeugel, dus gipsafdrukken en foto’s zijn al gemaakt.

    Wat mag je niet eten met een slotjesbeugel? En kan je in het begin alles eten of doet het pijn?

    En hoe lang duurt zo’n beugel? Haar tanden staan best mooi. De ortho had het over een half jaar. Is dat reeel?
     
  2. Jottie

    Jottie Fanatiek lid

    17 apr 2015
    2.098
    873
    113
    groningen
    Onze dochter heeft bijna een jaar een slotjesbeugel. Het plaatsen duurde ongeveer een uur. Ze moet elke maand heen en dan plaatsen ze een nieuwe draad door de slotjes en komt er meer druk op de tanden waardoor ze er ongeveer 3 dagen wat last van .
    Ze mag geen harde dingen afbijten zoals een appel. En kauwgom en toffees mogen ook niet en drinken met prik wordt afgeraden.
    Onze dochter moet ongeveer 1.5 jaar haar beugel in houden.
    Ze moet wel regelmatig terug tussendoor omdat het ijzerdraadje in haar wang prikt omdat het slangetje dan te lang wordt doordat haar tanden rechter te komen staan. Dan bellen we en kan ze altijd dezelfde dag terecht.
    Gelukkig wonen we vlakbij de ortho zodat ze zelf heen kan.

    Succes met je dochter
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Hé bedankt voor je reactie!

    Dus er komt iedere keer een andere draad door de slotjes. Dat wist ik niet. Dacht dat ze de draad steeds iets strakker draaiden ofzo iets. En ze moet dus opletten dat het ijzerdraadje niet in haar wang gaat prikken. Misschien dat het bij mijn dochter meevalt, haar tanden staan al heel mooi. Snap eerlijk gezegd ook niet waarom ze deze beugel moet. :confused:
    Het snoepen gaat ze wel jammer vinden denk ik. Wat als ze stiekem toch kauwgom eet? Krijgt ze dat nog uit haar beugel?
     
  4. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Kauwgom krijgt ze nog wel uit haar beugel, is gewoon veel gedoe :p dingen als appels gewoon in stukjes snijden, niet afbijten.

    Heb zelf 12 jaar geleden slotjes gehad :p

    Wisselen van draad en plaatsen nieuwe elastiekjes elke maand duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. Van tevoren goed tanden poetsen.

    Eerste dagen van de beugel kunnen pijnlijk zijn. Ik heb toen een dag of 4 geleefd op breakers. Die kon ik uitknijpen in mijn mond want als er een lepel tegen mn tanden kwam deed dat al zeer. Bij het wisselen van het draad was dat een stuk minder. Eerste paar keer wat gevoelig, werd elke keer minder.

    Wisselen van draad en elastiekjes doet verder geen pijn ofzo.

    Mocht ze in het begin last hebben van de beugel aan de binnenkant van de lippen of wang, kun je op die drukpunten een speciaal soort was plakken op de slotjes, ik denk dat ze die sowieso meekrijgt na het plaatsen. Dat verminderd de wrijving. Die wordt ook steeds minder.
     
    Uuz en Syane vinden dit leuk.
  5. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Morgenochtend maar even snel wat breakers halen. Ik hoop dat ze er niet zo heel veel last van zal hebben. Haar tanden staan al in een mooie lijn, dus hoeft er niet veel verplaatst te worden.
    Hoe gaat het met sporten? Ze doet een balsport met best wel wat risico. Moet ze een bitje gaan gebruiken?
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Mijn dochter van 8 heeft sinds ongeveer 2 maanden een slotjes beugel. Het dit jaar niet zo veel pijn, alleen een beetje gevoelig de eerste dag na een nieuwe draad. Ze kan gewoon eten. Harde dingen krijgt ze in stukjes want inderdaad niet happen. En ze mag geen kauwgom, drop of winegums, dat krijg je bijna niet meer schoon.
     
    Gymgirl vindt dit leuk.
  7. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Als je dit niet weet, waarom ga je dan niet heen?
    En dan kan je mooi al je vragen stellen, ik neem aan dat ze van te voren een kostenplaatje hebben gemaakt en dat je weet wat er gaat gebeuren?
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ik ben na de laatste controle voor een gesprek langs gegaan. Hij bleef toen een beetje vaag. Het was mijn keuze, zei hij. Tja, dát snap ik! Hij gaf aan dat een soort nu of nooit was. "Want straks krijg je het niet meer vergoed via de verzekering". De kosten zijn me inmiddels duidelijk. Verder weet ik alleen dat ze morgen die beugel gaan plaatsen voor ongeveer een half jaar. Dan is ze klaar.

    Wij hebben geen informatie/ folder oid gekregen over het gebruik van de beugel. En omdat er hier veel vrouwen zitten met kinderen dacht ik hier naar ervaringen te kunnen vragen.
     
  9. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Sporten is geen probleem, geen bitje nodig. Met lijm zitten de slotjes op de tanden. Het is bij mij 1 keer voorgekomen dat er een slotje van een tand af was. Die bleef wel zitten omdat hij met elastiekje op het draad zat. Als dat gebeurt gewoon die dag of de volgende dag bellen met ortho, slotje moet dan wel weer vast geplakt worden, anders gaat die tand weer terug naar zijn oude positie.
     
    Gymgirl vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.253
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier heeft de oudste ook een slotjesbeugel, eerst is die boven gezet en 3 maanden later onder, ook hij heeft eerst een blokbeugel gehad ivm overbeet. Hij moet nu aan 1 kant ook een elastiekje dragen, hij draagt hem nu overigens bijna een jaar. Ik ga ook nooit mee omdat die het gewoon onder schooltijd kan doen, is vlakbij en hij is ruim 14 jaar. Pas is er een foto gemaakt en de overbeet zou weg zijn en dan zou het alleen nog maar het verplaatsen zijn maar ik denk dat we nog even bezig zijn. Kosten zijn nu ook voor onszelf want we zitten al aan de max wat we vergoedt krijgen :(
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Onze oudste dochter (9) heeft sinds een paar maanden een slotjesbeugel.
    Deed in het begin wel zeer, maar stond ook zeer veel spanning op. Paar dagen pmol gehad en zachte dingen gegeten.

    Hier is de ortho echt wel een dingetje. Heb een heel gesprek/onderzoek bij de ortho zelf gehad en later een uitgebreid "plan" bespreking met een soort voor hoofd-assistent.
    Incl alle prijsopgaves.
    Alle.opties zijn duidelijk en ook de waaroms.
    Dat dat zo scheelt per ortho..

    Mijn dochter is trouwens begonnen met een slotjesbeugel, hierna krijgt ze nog een spalkje,een blokbeugel(of kiezen trekken) , een slotjesbeugel en weer spalkjes.
    Planning: zeker 2-3 jaar

    Je begrijpt dat we rete-verzekerd zijn:)
     
  12. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    @taliaa 9 jaar is nog zo jong! Is er zoveel werk aan de winkel qua gebit? Kunnen ze het niet wachten zodat haar tanden nog tijd hebben om meer ruimte in de kaak te krijgen? Kiezen trekken lijkt mij zo jammer. Krijgt ze dan geen gaten in haar gebit?
     
  13. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Met een beugel kunnen ze de tanden naar voren laten gaan zodat je geen gaten krijgt ;)

    Bij een vriendin van mij hebben ze juist gaten gemaakt met de beugel omdat zij zelf geen volwassen snijtanden kreeg. Door daar ruimte te maken met de beugel heeft ze daar 2 kunsttanden kunnen laten plaatsen.
     
  14. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn oudste heeft nu nog een losse beugel maar krijgt als die alles goed heeft gezet de slotjesbeugel. Wat ik van mezelf kan herinneren is dat het de eerste dagen na het plaatsen pijnlijk was en daarna heb ik eindelijk nog weinig last gehad. Ja de draad was soms niet goed afgeknipt of moest tussendoor even korter gemaakt worden. Kostenplaatje voor dochter, geen idee. We krijgen 75% vergoed en hebben geen max bedrag.
     
  15. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    De beugel is geplaatst. Vanmorgen had ze er nog geen last van, maar net belde ze dat het begint te komen. Bij het brood eten wilde ze toch liever de korstjes er van af. Vanavond eten we een maaltijdsalade. Dat lukt vast.

    Door de beugel loopt een dunne flexibele draad. Deze wordt pas over 2 maanden ongeveer vervangen door een dikke(re) draad. Klopt het dat er dan pas echt aan de slotjes getrokken wordt?
     
  16. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Oh en ze zeiden tegen haar dat ze zelf ook een bitje kan maken, dit hoeft dus niet via hun. Kan wel maar is veel duurder. Verkopen ze bij de HEMA. Voorlopig geen haast mee, want er zijn nu toch geen trainingen en wedstrijden. Kijk na de vakantie wel.
     
  17. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Mijn dochter heft inderdaad ongeveer 2 weken geleden een dikkere draad gekregen en dat deed haar een dagje echt zeer. Ik zie nu wel de tand enorm snel draaien dus heb het idee dat er nu heel snel dingen veranderen.
     
  18. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Onze dochter is hrm net weer kwijt. 17 mnd in totaal. Inclusief losse. Nu heeft ze onder een draadjr aan de achterkant . en snachts een naar haar gevormd gebit van plastik.
    Bij slotjes at ze alles. Ook wat niet mocht want jah zo zijn tieners 1 keer in vakantie een slotje afgevallen was aan het einde dus niet heel erg. Kon paar dagen later ook nog. De wax hier soms gebruikt voor uitstekende draden maar dan altijd meteen volgende dag weer hern en bij laten knippen.
     
  19. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant

    Nope.. wachten was geen optie eigenlijk..

    Ennuh... Kiezen trekken doen ze niet zonder reden he.
    Haar mond is gewoon te klein voor de tanden. (En ja. Ook als ze 18 is)
    Vergat nog een beugel: stel dat ze kiezen trekken, krijgt ze tijdelijk iets om de achterste kiezen daar te houden, zodat de rest naar achteren kan en de plek kan vullen.
    Man oh man..


    Hier deed trouwens de eerste draad al veel, na 3 dagen zagen we al verschil.
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Even een tip, zorg dat je na de hele behandeling een permanente spalk laat plaatsen achter de rechte tanden! Buurmeisje wist dat niet en tanden zijn na ruim 2 jaar beugel en weer in hun natuurlijke scheve stand gaan staan!! Ortho zegt dat blijkbaar niet standaard...

    Verder af en toe meegaan en vragen stellen. Vaak duurt de behandeling dan korter en krijg je informatie. Veel praktijken verdienen gigantisch aan onwetende ouders en pubers.. Toen buurvrouw een keer meeging werd de stang opeens strakker gedraaid en kregen ze wel uitleg. Je betaald genoeg. Wees kritisch..
     

Deel Deze Pagina