Zelf billen afvegen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lucia, 20 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Deze meid is niet echt een kleuter meer maar goed... ;)

    Wat is een 'normale' leeftijd om zelf je billen af te vegen?Het dochtertje van mijn vriend(ze is 7)doet het namelijk nog steeds niet.Ze heeft het een enkele keer geprobeerd,maar zegt dan dat het niet lukt en de volgende keer kunnen wij het weer doen.Weet niet meer zeker wanneer ik begonnen ben het zelf te doen,dus weet niet zeker of we haar nu al echt moeten pushen ofzo. :oops:

    Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat ze het niet kan,maar dat de wil er misschien nog niet is.Ze zegt ook soms dat ze voor altijd klein wil blijven en gedraagt zich er vaak dan ook naar.(jengelen ipv vragen,gedragen willen worden,...)

    Heeft iemand ervaring met deze dingen?Wat zouden we er het beste aan kunnen doen?
    Ik hou erg veel van dit meisje,maar moet eerlijk toegeven dat dit alles soms wel een beetje vermoeiend wordt :(

    Alvast bedankt!
     
  2. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    mijn dochter is nu 4 en een half en doet dit ook nog niet helemaal zelf.
    Ik probeer het aan te moedigen door te vertellen hoe trots ik op haar ben als ze het zelf heeft gedaan.
    Maar ook door samen in de winkel van die speciale doekjes te kopen.
    Vochtige doekjes...ze hebben ze van spongebob en nog meer.

    Maar moet zeggen dat ik het nog regelmatig zelf moet doen hoor haha

    En anders doet ze het zelf en komt ze altijd daarna naar me toe om even haar billetjes te controleren of ze het wel goed heeft gedaan :D

    maar je hebt gelijk....zo willen ze ineens een hele grote meid/jongen zijn en zo willen ze weer klein zijn ;)

    je moet alleen oppassen dat je er niet teveel aan toegeeft (dat gejengel enzo)....want geloof me...ze zijn slimmer dan je denkt
     
  3. shelde

    shelde Fanatiek lid

    1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Om 7-jarige leeftijd moeten ze dit toch wel kunnen hoor.
    De meeste kinderen in de klassen waar ik les gegeven heb konden met 5-6 jaar het zelf.
    Is ook wel zo fijn al juf-zijnde. ;)
     
  4. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    7 jaar is toch wel een leeftijd waarop ze dit zelfstandig moeten kunnen hoor. Mijn zoon van 4,5 kan het zelf heeft ook van die doekjes is makkelijker voor hem. Maar af en toe dan kan ie nog wel eens heel hard roepen "mahaaam ik ben klaaahaar" maar ja hij moet het zelf doen van me, volgens mij helpen ze hem nog op school want in de vakantie heeft ie nergens last van maar na de eerste schooldag begint hij weer :rolleyes:

    Dus ik zou zeggen met 7 jaar niet meer helpen, koop desnoods van die doekjes voor haar die hebben ze tegenwoordig ook van de kruitvat ed. Dat is mss makkelijker dan met toiletpapier.

    Succes!
     
  5. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hoi,
    dank jullie wel voor jullie reacties!

    Ja ik,zat er ook aan te denken van die doekjes te kopen...volgens mij geen slecht idee ;)Ik zat er ookal aan te denken om het gewoon niet meer te doen,maar dat vind haar papa dan weer zielig.Watjes zijn het soms,die vaders ;) Ik zal het er met hem nog eens goed over hebben.

    Linda,ik geef ook niet toe aan dat gejengel hoor ;) Als ze iets wilt en ze jengelt erom dan geef ik het gewoon niet tot ze het netjes vraagt.En ze word nu ook al veel minder gedragen dan vroeger,alleen bv als we in de dierentuin zijn en ze heeft lang gewandeld ofzo mag ze in papa's nek.Betekent niet dat ze het niet meer probeert maar kom ;) Ze zijn inderdaad slimmer dan je denkt ja,die kids ...:)

    Ze wordt nou binnenkort wel een grote zus(haar mama krijgt een kindje)dus ik hoop/denk wel dat het dan beter zal gaan.

    Verder iemand nog tips/ideeën? :)

    Hoeft niet alleen over het afvegen te gaan hoor,alle ervaringen over die leeftijdscategorie zijn welkom! :)

    Heb er over na zitten denken en er zijn nog meer 'tekens' dat ze echt als klein meisje beschouwd wil worden;ze zegt heel vaak,bij heel veel dingen,dat ze het niet kan terwijl ze het wel gewoon kon toen het haar aangeleerd werd zeg maar.Als wij het niet direct in't oog hebben,is ze ook heel vaak maar net op tijd of net iets te laat bij de wc.En dan kun je 100 x zeggen dat ze moet gaan zodra ze iets voelt. :rolleyes:

    Ze is ook heel erg speels,maar dan echt tot op het punt dat ze nog loopt te lachen en spelen als je haar een standje geeft ofzo,ooit 1x zelfs nog toen ze een tik op d'r billen kreeg.

    Op school is het ook een probleem;ze schijnt niet te begrijpen wanneer het tijd is om te eten/leren en om te spelen.Je kunt alles wel 10x zeggen tot ze luisterd :rolleyes:

    Bij ons heeft ze dan een paar muisjes waar ze mee mag spelen,maar het lijkt wel of ze de diertjes echt beschouwd als speelgoed.Ze gooit ermee,laat ze regelmatig vallen en steekt ze overal in.Vorige keer had ze er 1tje in de hanglamp gegooid en ze kon er natuurlijk niet meer bij.Brullen!

    Thuis eet ze gelukkig wel gewoon goed,ook brood met korstjes enzo.

    Pff nou ik lijk wel een oude zeur :oops: .Ik bedoel dit allemaal ook helemaal niet slecht!Het is niet dat ik haar altijd echt als een moeilijk kind zie ofzo.Maar het is zeker niet altijd gemakkelijk,mss heeft dit ook met mijn leeftijd te maken. :oops: Maar ik zie mijn ventje en m'n kindje graag en geef het zeker nog niet op. ;)

    Ze kan heus ook wel heel lief zijn hoor,maar de laatste paar weken overheerst dat 'slechte' gedrag zeg maar steeds meer.Dus ja dan is het wel fijn om effe je frustratie en emoties van je af te schrijven :oops:

    Ik hoop dat jullie dit niet verkeerd opvatten en denken dat ik alleen maar over haar klaag omdat ze mijn dochter niet is ofzo,want dit is echt niet zo!Ik hou heel erg van haar,maar sommige momenten is het een beetje moeilijk......

    Hoop dat jullie dit kunnen begrijpen!

    Als iemand hier nog ervaringen mee heeft hoor ik het graag!

    Sorry voor het lange verhaal! :oops: :oops: :oops:

    Alvast bedankt weer! ;)
     
  6. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ahhaaa het feit dat haar moeder weer een kindje krijgt, kan ook meespelen.. waarschijnlijk beseft ze heel goed dat ze straks de aandacht moet verdelen en daarom wil ze weer klein blijven. Dat zie je nl best veel bij de oudere kinderen die een broertje of zusje krijgen.

    Waarschijnlijk kan ze het prima zelf,maar wil ze het idd niet!
     
  7. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Dat wilde ik nou net zeggen!

    Maar ik heb n zoontje van 7 en sommige dingen die jij beschrijft herken ik ook hoor. Het wel kunnen maar zeggen dat ze t niet kan. Daar heeft die van mij ook n hele tijd last van gehad (of beter gezegd...ik had er last van :p)
    Gewoon stug volhouden dat ze t eerst zelf probeert (en dan echt en geen halve pogingen)
    Die van mij veegt wel zelf zn billen...volgens mij al n jaar of 2 a 3. En in t begin is controleren inderdaad nog geboden. Of je zit met broeken met remspoortjes en nare luchtjes...
    En dat telaat bij de wc... Dat is hier t grootste probleem bij mn zoontje. Hij is zo druk bezig dat hij zichzelf geen tijd gunt. Helaas is t dan voor mama/tante nodig dat zij het gehuppel en of geknijp herkennen en zelf zeggen van "moet je plassen??" Meestal verstoor je dan het drukke bezig zijn en realiseren ze zich van "ja! ik moet plassen!" en rennen naar de wc :p
    Ik schijn dat zelf ook gedaan te hebben zegt mijn moeder :oops:

    Deze leeftijd is gewoon erg moeilijk (ook voor t kind want die krijgt telkens t zelfde te horen... ze weet t eigenlijk wel maar al t andere is voor haar nog veel belangrijker). Van de eene kant kunnen ze al erg veel maar van de andere kant zijn ze nog niet verantwoordelijk genoeg om t ook uit zichzelf te doen. Dus nu is begeleiding geboden ipv verzorging. En geloof me t is een fazem dus t gaat vanzelf weer over. Mn andere zoontje is daar gelukkig nu net uit en doet dingen uit zichzelf goed...doorgaans ;)

    Maar ik zou als ze niet normaal kan doen met de muisjes ze er niet meer mee laten spelen. Vind ik beetje zielig voor de diertjes...
     
  8. Niet meer actief

    Ik wil niet meteen een stempel drukken, maar dit lijkt mij eerder een kind wat jullie aan het uitdagen is.

    Een kind van die leeftijd MOET WETEN dat muisjes levende wezens zijn en dat je hiermee dus niet mag gooien enzo. Dat zou voor mij ontoelaatbaar gedrag zijn en meteen een reden om de muisjes niet meer aan haar te geven totdat ze beseft hoe of wat.

    Ook het speelse wat je omschrijft, dat is niet speels als ik het zo lees, maar je op een vreselijke nare manier uitdagen.

    Maar goed dit is allemaal gebaseerd op dit verhaal, ik ken het kind natuurlijk verder niet.
     
  9. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hoi Gupsie,

    Dat gevoel heb ik soms ook,het is namelijk al een paar keer geweest dat ik iets zeg en dat het dan van papa ofzo uiteindelijk toch mag en dan kan ze je echt zo triomfantelijk aankijken :oops: Gelukkig komt dat nu zo goed als niet meer voor,dat we niet overeenkomen.

    Ze is alleen woensdagen en in het weekend om de 2weken bij ons,dus dan is het zo lastig om het haar helemaal te verbieden met die muisjes om te gaan. :rolleyes: Als ze het doet,steken we ze wel direct terug in hun hok en mag ze er heel de dag/weekend niet meer aankomen.Maarja als ze dan een week niet is geweest...

    Haar moeder 'zit' er dus vaker mee dan wij,maar ze is er ook wel veel strenger tegen.Bij het minste wat het kind doet roept en tiert ze ertegen.Dat is altijd al zo geweest en denk ook dat ze daarom vaak zo slecht luisterd,wij roepen namelijk niet zo tegen haar.Tja,als je roepen gewend bent,waarom zou je dan luisteren als ze gewoon iets tegen je zeggen? :rolleyes: Dat roepen helpt nu trouwens ook niet meer zo goed hoor,na al die tijd.Dreigen e.d ook niet.Dit weekend toen ze niet luisterde zei ik tegen haar dat ze straks zelf maar een verhaaltje voor moest lezen,dat ik dat niet zou doen.Haar antwoodr is dan;oh ja dat kan ik wel.'s avonds was ze er heel wat minder stoer over maar kom.

    In de vakantie hebben we ze 2 x 2weken en daar ben ik eerlijk gezegd wel een beetje bang voor. :oops: Mijn vriend wil ook graag co-ouderschap over haar en alhoewel ik dolblij zou zijn als hij het krijgt,hou ik er ook een beetje m'n hart voor vast.

    Weet iemand hoe ik hier een beetje beter mee om kan gaan en misschien stilletjesaan er iets aan kan doen?

    Het grootste probleem is nog dat papa meestal niet beseft dat als we er niks aan doen het best nog wel eens erger kan worden.Tenminste,dat gevoel heb ik toch soms :oops:
    Weet iemand hoe ik hem kan ovetuigen?hij schiet direct in de verdediging al sik er iets over zeg,ook al is het heel rustig.(dat verdedigen snap ik ook wel,maar op een gegeven moment is het gewoon niet fair meer. :rolleyes: )

    Ook bedankt aan de andere dames,ik heb echt heel veel aan die reacties!!! ;)
     
  10. shelde

    shelde Fanatiek lid

    1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Ik denk dat het feit dat ze een broertje of zusje gaat krijgen een hele verandering is en ze daarom deze aandacht (extra) vraagt.
    Misschien zijn er op school ook veranderingen? Andere klas na de vakantie?

    Je moet wel consequent blijven en ook samen dezelfde regels en grenzen trekken. Anders is er voor haar geen duidelijkheid. En duidelijkheid, grenzen, regels enz bieden veiligheid.

    En spelen met muizen kan op die manier echt niet. Dan maar niet ermee spelen! Haal anders een boekje bij de bieb over muizen en laat haar bijvoorbeeld een huisje, doolhof o.i.d voor ze maken voor in hun hok ofzo...
    Dan is ze er ook mee bezig, maar niet op een negatieve manier.

    Veel succes! :D
     
  11. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hoi Shelde,
    dankjewel voor je advies!

    Daar zaten wij ook al aan te denken,dat het nu extra 'erg' is om aandacht te vragen.Hoop dat dat na de geboorte stilletjesaan veranders,als ze in haar grote zus-rol zit. ;)
    Erg goeie tip van die muizen vind ik!Dat ga ik zeker proberen!

    We proberen heel de tijd echt consequent te zijn,maarja dan gaat ze weer naar huis en de volgende keer is ze het vergeten. :rolleyes: Maar het is inderdaad erg belangrijk en daar doen we dan ook erg ons best op! ;)

    Na de vakantie zal er zeker verandering zijn,ze moet namelijk waarschijnlijk blijven zitten.Haar beste vriendinnetje,die ongeveer hetzelfde in elkaar zit als zij,mag wel over.Dat vind ze niet erg,want ze wil voor altijd in het 1e zitten. :rolleyes:

    In elk geval heel erg beadnkt voor het advies allemaal! ;)
    Vind het heel fijn dat jullie me een beetje begrijpen en me niet meteen beoordelen :oops:
     
  12. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo,
    kom even laten weten dat het weer wat beter gaat!Het 1e weekend na school merkten we al verandering,denk dat zij ook dringend vakantie nodig had :rolleyes:
    Heb van die doekjes van Kandoo gehaald en geen probleem,ze deed het direct! :D
    Een vriendje van haar heeft dat ook van 'niet luisteren' en ik heb dat bij hem en haar eens goed bekeken,en volgens mij HOREN ze het gewoon soms niet,tot je er echt heengaat en iets zegt.Ben er verder over beginnen na te denken,en ik moet toegeven dat ik dat vroeger ook wel had :oops:
    Wel iets horen,maar gewoon niet echt doorhebben dat het tegen mij is,zeker als ik aant lezen was.Dus ipv roepen(niet dat ik dat sowieso al veel deed),denk ik dat ik er veel beter gewoon heen kan gaan en zeggen wat ik te zeggen heb.Als ze dan nog steeds niet luistert,volgen er natuurlijk wel consequenties ;)
    Maar ik ga dit in elk geval proberen,en niet direct denken dat ze niet wil luisteren ofzo.

    Wat denken jullie hiervan?
     
  13. Stientje

    Stientje Fanatiek lid

    2 dec 2005
    3.886
    0
    0
    kleuterjuf
    België
    Bij ons starten ze op 6 jaar de lagere school en daar is geen enkele juf meer die billen veegt en horen ze het dus zelf te kunnen. Ik ben zelf juf van kls van 4 en 5 en mt zeggen dat alle kls van 5 jaar zelf hun billen vegen, mijn dochtertje van 5 doet het ook sinds enkele maanden ! Ik zou erin volhouden en werken met een beloningssysteem, vb stickertje als ze het zelf doet en vb 10 stickertjes wat leuks gaan doen samen of een klein presentje kiezen ! Veel succes !
     
  14. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Mijn dochtertje veegt zelf haar billen af vanaf het moment dat ze zindelijk werd.
    Dat is nu ehh zo'n vijf maanden al denk ik, ze is nu drie en half.
    Ze heeft ook van die vochtige doekjes die ze zelf uitkiest.
    eh ja het enige nadeel is dat de vochtige doekjes soms wel erg snel opgaan, maar goed dat komt later dan wel weer denk ik maar zo.
    Het gaat ook niet altijd goed, maar ik stimuleer het wel om het zelf te doen, en ze voelt zich al een hele grote meid als ze het zelf doet.
     
  15. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik lees dit eigenlijk nu pas. Ik werk zelf ook veel met kinderen en als ik dit zo lees, denk ik meteen aan een soort van aandacht vragen (wat er hierboven ook al eens gezegd is).
    Jullie hebben een niet zo'n gewone thuissituatie voor de kleine meid, dus het is behoorlijk aanpassen voor haar. Bij de één zijn de regels net even anders als bij de ander. Voor haar is dat best moeilijk.
    Ze is bang dat zij straks minder belangrijk wordt dat de nieuwe baby. Eigenlijk moet ze er zoveel mogelijk bij betrokken worden, zodat zij weet dat zij straks de grote zus wordt. Koop een boekje (over een baby'tje erbij) en ga daar samen in lezen. Zorg dat ze weet wat haar te wachten staat. Ze is waarschijnlijk erg onzeker en de beste manier om daar mee om te gaan is voor haar de veiligste: zo klein mogelijk blijven, dan verandert er misschien ook niks.
    Probeer meer samen te doen. Billen afvegen doet ze blijkbaar al. Hartstikke knap! Je kunt ook samen met haar in de winkel dingen gaan kopen, zoiets van: Je wordt nu een oudere zus, dan mag jij... bv je eigen billen gaan afvegen. Zelf je boterham smeren. Kijken wat je vandaag gaat aantrekken (leg dan 3 setjes klaar). Zorg dat ze t leuk vindt!!!
    Misschien heb je dr wat aan, misschien niet. Succes in ieder geval!!! ;)
     
  16. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    hey dankjewel voor je tips,Mirna! :D
    Toevallig had ik vorige week 2 setjes op haar bed gelegd,om haar er zelf 1 uit te laten kiezen.
    Vond ze erg leuk ;) Ik ga eerst ook eens in de bib kijken voor zo'n boekje over een baby'tje erbij.Ze is niet echt zo'n lees-type maar goed,daar passen we wel een mouw aan. ;)
    In elk geval bedankt voor je tips,ik vind ze heel waardevol!!! ;)
     

Deel Deze Pagina