Wie weet goed sportplan voor na bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Doosje77, 11 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doosje77

    Doosje77 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ha Dames,

    Ik moet nog bevallen...maar ben op zoek naar een goed sportplan voor na je bevalling. Ik weet natuurlijk dat je rustig aan moet doen en de 1e 6 weken eigenlijk niet mag sporten (ga ik ook niet doen). Maar weet iemand een goed geschreven plan om langzaam aan weer te beginnen? Bijv. voor op je IPod?

    Voor m'n zwangerschap speelde ik 3x basketbal per week en uiteindelijk wil ik weer beginnen, maar dan moet ik mijn lichaam eerst rustig en goed voorbereiden.

    Ik hoor het graag als iemand een tip heeft! :)
     
  2. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Bij de meeste sportscholen heb je speciale trainingsschema's voor vlak na een bevalling :)
     
  3. mroos

    mroos Niet meer actief

    Meestal krijg je van de kraamzorg een map mee met beginoefeningen, voor vanaf 2 weken volgens mij.
    Voornamelijk je buik en bekkenspieren, erg belangrijk zodat de spieren die in je buik uit elkaar geschoven zijn elkaar weer vinden, en om te zorgen dat je geen last krijg van urineverlies.

    Vanaf 6 weken is het van belang om 5 minuten per dag je bekkenbodemspier, je buikspieren, én de spier tussen je 2 schaambotten aan te spannen. Doe je alleen je buikspieren dan krijg je zo'n bolletje op je buik..

    Je kunt daarna ook beginnen met bijvoorbeeld postzwangerschapsgym, dat is drie kwartier sporten(en geloof me, dan ben je moe genoeg), zodat je rustig op kunt starten.

    Na ong. 4 maanden kan je gewoon weer 'mee' sporten, maar dan heel goed naar je lijf luisteren wat het wel/niet aankan, en dan, zodra je lichaam ontzwangerd is met 9 maanden, zou je weer voluit moeten kunnen sporten!
     
  4. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Mijn vk heeft me na de bevalling aangeraden om te beginnen met het aanspannen van je bekkenbodemspieren. Verder heb ik tot vorige week niet gespord en ben ik vorige week maandag begonnen met hardlopen. Ik heb mp3-tjes op mijn I-pod staan. Het is een trainingsschema van 10 weken waarin je leert om 5 km te kunnen hardlopen. Start to Run heet het. Als je intresse hebt...via deze link kan je de mp3's downloaden: Evy 0 tot 5 km - Windows Live
     
  5. douglas84

    douglas84 Fanatiek lid

    17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    ik ben voor de bevalling begonnen met start to run echt super!!!!!Ga het straks ook weer doen. Hoe lang moet je wachten tot je weer mag hardlopen na bevallinG?
     
  6. Doosje77

    Doosje77 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Thanx voor de tips dames. Volgens mij ken ik Evy (start to run) wel. Dat is die vlaamse toch? Die is idd heel prettig. Goeie tip dus!
    @ Douglas: volgens mij raden ze sowieso aan om 6 weken na de bevalling niets te doen (behalve bekkenbodem). Daarna wat wandelen, fietsen en evt. zwemmen. En teamsporten of hardlopen na een maand of 2 a 3. Heb ik begrepen hoor....ik weet het niet zeker.

    En trouwens: je bent overtijd lees ik, spannend!!
     
  7. mama em

    mama em Fanatiek lid

    2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    je bekkenbodem mag je gelijk na je bevalling al gaan aanspannen (ook als je hechtingen hebt!). Zeker niet mee wachten tot 6 weken na de bevalling!
    Verder mag je wel al rustige oefeningen doen zolang je er geen pijn bij krijgt. Bijvb. je bekken kantelen in ruglig, je buikspieren aanspannen zonder te bewegen (navel intrekken)
    Hardlopen moet je echt heel rustig opbouwen en zeker niet eerder dan 6 weken na je bevalling doen. Liever nog een tijdje later: Als je gaat hardlopen moeten wel je buikspieren en bekkenbodem hier sterk genoeg voor zijn. Bedenk je dat je baarmoeder weer moet slinken tot een normale grootte. Als je te vroeg gaat hardlopen heb je kans dat je baarmoeder gaat verzakken en dat wil je echt niet.

    Goede leidraad is pijn. Das echt een teken dat je moet stoppen. Pas ook op met onverwachte bewegingen. De hormonen van je zwangerschap waardoor je gewrichten/banden/spieren slapper worden zijn niet na de bevalling ineens uit je lijf. (9 maanden ontzwangeren!) Je hebt hierdoor sneller kans op blessures zoals een verstuikte enkel, vooral de eerste 3-4 maanden. Gef je borstvoeding dan blijven hormonen wat langer in je lijf.

    suc6 iig!

    (ik ben zwangerfitdocent, dus heb als fysio een speciale opleiding gedaan om zwangeren en pas bevallen dames te begeleiden met sporten, misschien dat je zoiets of iets anders in je buurt kunt gaan doen)
     
  8. douglas84

    douglas84 Fanatiek lid

    17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    ik ga me eerst vermaken met onze super off the road wandelwagen om zo de conditie weer op te bouwen. Lekker wandelen met de kleine (woon aan het bos). Denk er ook pas over om pas na 3-4 mnd weer te starten met hardlopen. Ook omdat ik borstvoeding wil geven. Ben niet zo'n fanatieke hor met hardlopen, zat net halverwege toen ik zwanger raakte met het trainingsschema. Oefeningen heb ik inderdaad al gezien in mijn kraammap dus die zal ik zeker goed gaan doen!
    Thanks voor de tips!
     
  9. Majel24

    Majel24 Fanatiek lid

    21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Jaa die doe ik nu ook bijna 3 weken en is super leuk. Vind alleen wel de muziek minder. Hier dus begonnen met 7 weken na de bevalling.
    Bij de oudste heb is speciale fitness gedaan voor na de zwangerschap. Dat was echt super pittig en heb het dan ook maar 2 lezen volgehouden. Daar was mijn lichaam toch echt nog niet klaar voor toentertijd.
     
  10. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik doe het zo:

    De eerste 6 weken alleen heel veel wandelen.
    Na 6 weken tot ongeveer 5 maanden na de bevalling beginnen met Yoga ( de 5 Tibetanen) en Pilatus oefeningen. Ook gewoon nog veel wandelen.

    Met 5 maanden ga ik ook weer start to run doen.

    Nu al zin in :D
     
  11. Majel24

    Majel24 Fanatiek lid

    21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Start to run is echt zo leuk. Ik doe het samen met de buurvrouw zodat we elkaar kunnen motiveren als we een keer geen zin hebben.
    We hebben nu wel als beloning als we de 5 km halen gaan we lekker uit eten en cocktails drinken. Ons uiteindelijke doel is de Marikenloop in Nijmegen in mei. Hoop echt dat we dat gaan redden en het vol gaan houden.
     
  12. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    jeetje.. ik moet er niet aan denken zo snel na de bevalling.. Maar goed ik mag dan ook nooit meer hardlopen of wat dat ook schokt vanwege mijn rug en blijvend gevoelige bekken. Dus ik ga rustig wandelen na de bevalling als mijn lijf het redt. na 34 weken rustig aan zal mijn conditie wel niet meer je van het zijn.en is dat meer dan genoeg om mee te beginnen..

    Maar ik wens jullie veel plezier en denk om jezelf, beter iets rustiger aan als blessures he..
     
  13. Majel24

    Majel24 Fanatiek lid

    21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hier ook een hele zware zwangerschap gehad en kon eigenlijk niks meer. Ik ging eigenlijk meer mee omdat de buurvrouw maar bleef vragen en het ging boven verwachting goed. Zowel met de conditie als met mijn bekken. Heb ook nog astma en dat maakt het er ook niet makkelijker op maar dit is echt goed te doen hoor.
     
  14. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    majel.. lekker dat het zo goed gaat bij je en ook fijn dat het geen punt is voor je bekken.:D

    Hardlopen mag ik gewoon niet, hoofdzakelijk vanwege mijn rug (3 versleten tussenwervelschijven en dan is het schokken van het lopen niet bevoordelijk) en ook in combi met mijn bekken heb ik dan dus meer kans op verzakking omdat die hele streek zwak is. maar goed ik vind het niet erg hoor. Gewoon lopen , zwemmen, spelen met de kleintjes is voor mij prima. fitness mag onder begeleiding, maar dat mag dus pas ongeveer een jaar na de bevalling zodat mijn lichaam even echt rust krijgt..

    Maar goed dit is compleet off topic. dus is zal ophouden jullie topic te bevuilen ;)

    Sport ze en doe ook een rondje voor mij..:D
     

Deel Deze Pagina