Van Rups naar pop...

Discussie in 'De lounge' gestart door Kabouter Klus, 11 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kabouter Klus

    Kabouter Klus Fanatiek lid

    6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Tja, eigenlijk hoort het toch ook wel een beetje op dit forum thuis, want op een bepaalde manier is het toch ook een vorm van "geboorte", hihi ;)

    Ik heb vrijdag een berg rupsen gevonden, echt, ontzettend veel bij elkaar. Nu neem ik al wel eens vaker rupsen mee naar huis, dus ook weer deze keer. Flink voeren met de waardplant et voila... vanmorgen was de eerste rups al verpopt. Niet lang daarna volgden nummers 2,3 en 4.... Ik heb het een beetje proberen te filmen met de digi camera (kwaliteit is niet super, maar ja...) en ben het filmpje nu op youtube aan het zetten. Zal straks de link hier neerzetten.

    Is echt heel apart om te zien; de rupsen zoeken eerst een mooi plekje op, spinnen zich goed vast en gaan ondersteboven hangen. na een poosje beginnen ze flink te wiebelen, en scheurt de rups open. De "rupsenhuid" wordt min of meer naar boven afgestroopt en tegelijkertijd wordt daar een mooie lichtgroene pop uit geperst.
    Dit zijn rupsen van de Dagpauwoog; in mijn "natuurbijbel" staat dat ze na een week of 2 uitkomen. :p
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Mooi he de natuur.
    Bij ons in de boom zit een paartje duiven te broeden. Mannetje vliegt steeds met takjes rond. Ook zooooo lief.
     
  3. Kabouter Klus

    Kabouter Klus Fanatiek lid

    6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Grrrrrrrr.... het downloaden naar Youtube is effe mislukt, maar op Wikipedia kwam ik ook wat tegen:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dagpauwoog

    Ik verwacht dat de rest van de groep vandaag nog allemaal verpopt, het is momenteel een groot gefriemel en gewiebel in de bak, haha :p
     
  4. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Leuk is dat hè?
    Mijn dochter heeft een keer een bak met rupsen in de klas gehad. Toen ze eenmaal vlinder waren hebben ze hen weer vrijgelaten.
    Erg leuk en leerzaam!
     
  5. Saona

    Saona Fanatiek lid

    24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ow wauw wat interessant! Leuk hoor!
     
  6. Kabouter Klus

    Kabouter Klus Fanatiek lid

    6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Zo, intussen al heel wat verpoppingen gezien van dichtbij! We hebben er nog 4 te gaan, maar dat duurt ook niet lang meer :) En dan even een weekje geduld hebben (zag ik op Wikipedia), en dan kunnen we weer een mooie populatie vlinders loslaten! :p
     
  7. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Leuk en mooi om te zien :). Ik ben juf en heb
    al vijf jaar op een rij een vlinderpakket van de vlinderstichting. Dan krijg je eitjes, rupsen en coconnen van een koolwitje. Geweldig om te zien.
     
  8. Kabouter Klus

    Kabouter Klus Fanatiek lid

    6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ja, da's leuk, hè, ik weet dat je dat daar kunt krijgen voor het onderwijs. Ik maak ook altijd dankbaar gebruik van de site van de vlinderstichting!

    Gaat dat met die eitjes goed? Ik heb één poging gewaagd om met eitjes verder te kweken, maar daar kwam niks uit helaas... :cry:

    Intussen moeten er hier nog 2 rupsen verpoppen en dan zijn we klaar... :)
     
  9. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Ja, dat bedoelde ik.
    Erg leuk!
     
  10. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Vergeet je camera niet stand-by te zetten als ze uit pop komen. Is ook een heel mooi gezicht.

    Ik heb zelf vlinders gekweekt vanuit eitjes. Is ook erg leuk en op een gegeven moment is het groenvoer niet aan te slepen. :D
     
  11. Kabouter Klus

    Kabouter Klus Fanatiek lid

    6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb het inderdaad twee keer weten te filmen, en was het gisteren op Youtube aan het zetten. Maar ik heb weer ergens aangezeten wat niet mocht, en toen is de download van 73Mb op zo'n 86% onderbroken...grrrr... Dus vanavond ofzo nog eens proberen...
    Vandaag is er nog 1tje die moet verpoppen, de rest is allemaal mooi groen.
     
  12. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
  13. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Wauw , wat een mooie rups zeg :confused:
    Ik heb tot nu toe alleen die hele groene gezien die heel erg kriebelen zeg maar .
    Maar dat zijn van die rupsen die je overal ziet in bomen en zo .
    Deze is wel heel mooi .

    Groetjes Joyce
     
  14. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Supermooi inderdaad om te zien hoe zo'n vlinder uit z'n pop kruipt. Heel bijzonder.
    Met die eitjes gaat wel goed, alleen zijn de rupsjes die eruit komen met het blote oog bijna niet te zien... dus niet de blaadjes waar ze op zitten weggooien, want dan zou 't zomaar kunnen zijn dat je de babyrupsjes weggooid ;).
     

Deel Deze Pagina