Willen scheiden, waar begin ik?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 14 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Hoi dames,

    Al heel lang loopt ons huwelijk niet zoals het zou moeten lopen. Inmiddels ben ik op een punt gekomen dat ik wil scheiden voordat het fout afloopt. Maar waar begin ik in hemelsnaam? Door alle emoties zie ik het gewoon echt niet meer. Ik kreeg in ieder geval het advies om naar de huisarts te gaan dus die ga ik morgenochtend bellen. Maar dan? We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, hebben een huurhuis, twee kinderen en we hebben nog wat schulden. Alvast bedankt voor jullie adviezen.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je man inlichten lijkt me stap 1. Advocaat is denk ik stap 2. Die kan je vertellen wat je rechten en plichten zijn en je bijstaan.
    Sterkte!
     
  3. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Is relatie therapie nog een optie? Ik vind persoonlijk dat je wanneer je kinderen hebt je echt moet kunnen zeggen dat je er Alles aan gedaan hebt
     
    Yvke86, 2littlemonkeys, baby90 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Eefje00

    Eefje00 Fanatiek lid

    27 okt 2014
    1.504
    638
    113
    Geen tips, knuffel voor jou.

    Weet je man dat je wil scheiden? Inderdaad, is relatietherapie nog een optie?
     
  5. Tweedeopkomst

    Tweedeopkomst Niet meer actief

    Als je het een beetje goedkoop wil doen, kan je het best met een online advocaat scheiden. Dan maak je zelf het ouderschapsplan en een echtscheidingsconvenant. Dan ben je ongeveer €800-€900 kwijt.
    Online kan je voorbeelden vinden die je naar je eigen situatie aan kan passen. Even verschillende voorbeelden bekijken, er zit namelijk best verschil in. Sommige convenanten lijken haast Chinees zo ingewikkeld, terwijl een ander convenant gewoon kort en duidelijk is. Je moet hiervoor wel goed met elkaar door een deur kunnen.
    Mocht je wel door een advocaat alles willen laten regelen moet je gewoon een echtscheidingsadvocaat zoeken en dan kan hij of zij je alles vertellen.

    Aan een andere woning komen is heel lastig. Wij zijn tijdelijk om beurten in onze “echtelijke” woning gaan wonen. Dus degene die voor de kids zorgde zat in de woning en degene die niet voor de kids zorgde logeerde bij iemand. (Ik bij mijn ouders en mijn ex bij zijn vader)

    Mocht je vragen hebben kan je me even “taggen” of quoten of pben.
    Kids kan je bijvoorbeeld het best “verdelen” dus een kind bij jou en een kind bij je (ex) partner inschrijven. Dit is het voordeligst voor de toeslagen ed. waar je recht op heb.
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Ik maak me wat zorgen om je uitspraak "voordat het fout afloopt". Voel je je onveilig?
     
    MaMa en puzzelstukje vinden dit leuk.
  7. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ga alsjeblieft naar een echte advocaat en gebruik niet zo’n online ding. Echt, met kinderen een koopwoning, verevening van pensioenen etc. is het fijn als een advocaat je gewoon goed kan uitleggen hoe het allemaal werkt.

    Qua kosten hoef je niet heel veel kwijt te zijn, afhankelijk van je inkomen kan je recht hebben op gefinancierde rechtsbijstand, waarbij je alleen een eigen bijdrage betaalt en de overheid de rest van de advocaatkosten voor haar rekening neemt.

    Mediation is ook een optie, maar alleen als jullie niet te veel uiteen liggen qua gedachten over hoe alles geregeld moet worden. Houd er bij mediation ook rekening mee dat de mediator de gulden middenweg voor jullie beiden moet gaan vinden en jou dus niet kan adviseren over waar je daadwerkelijk recht op hebt.
     
  8. rums

    rums Niet meer actief

    Geen tips. Wel twee vragen hoezo voordat het verkeerd afloopt? En waarom naar de huisarts als je wil scheiden?
    Sterkte!
     
  9. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Je hebt ook scheidings coaches, die helpen je goed verder en denken aan dingen waar je vaak zelf niet bij stilstaat.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.334
    113
    Inderdaad deze vragen. Mijn moeder is echt niet bij de huisarts geweest voor de scheiding.

    Ik zou zoeken naar een goede mediator als het vriendschappelijk kan gaan, als je grote problemen verwacht zou ik gaan zoeken naar goed juridisch advies.
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  11. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Waarom huisarts?

    Via mediation en voor een groot gedeelte digitaal kan als je er samen gied over kan praten. Kom uiteindelijk ook bij een advocaat te liggen hoor naar dan is het al helemaal in elkaar gezet/geregeld.

    Anders echtscheidings advocaat bellen en daar opgooien.
    Verder zijn jullie ingeschreven ? Wie blijft er in het huurhuis?
     
  12. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Vind dit zo'n dooddoener altijd. Soms heb je al gewoon te veel meegemaakt en te veel gedaan om te weten dat relatietherapie geen enkel verschil zal maken. Dan is scheiden is sommige gevallen juist het beste wat je voor kinderen kan doen. Relatietherapie is niet altijd in alle gevallen de oplossing.

    On topic:

    Advocaat inschakelen
    Afspraken maken over woonruimte, wie blijft wie gaat?
    Uitzoeken op welke toeslagen je recht hebt.
     
    Bloem2310, Chocolat, Adrianna en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ze vraagt toch alleen maar of het nog een optie is? Vind dat een terechte vraag En als ts voor zichzelf kan zeggen dat ze er al alles aan heeft gedaan, is het toch goed?
     
    lies276 en rums vinden dit leuk.
  14. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Ja en dus? Ik mag toch wel zeggen dat ik zo'n vraag een dooddoener vind?:confused:
    En al zou ts voor zichzelf niet kunnen zeggen dat ze er alles aan heeft gedaan, gaat een ander toch helemaal niks aan?
     
    Bloem2310, Blijdorp, liefkleintje en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw

    Hoezo dooddoener? Als ze alles al gedaan heeft voor haar gevoel en therapie is geen optie dan is hrt antwoord toch gewoon nee het is geen optie het is echt klaar?

    Soms zit je er zelf zo diep in dat je het niet meer helder ziet en is een dergelijke “ dooddoener “ net hetgeen wat je zelf nog niet gezien had.

    Beetje raar om goedbedoeld en goed advies zo weg te zetten.
     
    Another, Fennec en fafa vinden dit leuk.
  16. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Dan was het idd klaar geweest als het enkel bij die vraag was gebleven en er achteraan niet nog een opmerking kwam over wanneer iemand naar jouw mening pas kan zeggen er alles aan gedaan te hebben. Dat laatste komt niet over als goed bedoeld advies maar als een terechtwijzing.

    Soms wil je gewoon echt waar je om vraagt en in dit geval lijkt het alsof ts haar besluit heeft gemaakt en alleen wil weten hoe ze alles in gang moet gaan zetten.
     
    Blijdorp, Athina en MyMiracle vinden dit leuk.
  17. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Waar je begint ligt ook een beetje aan je situatie ik ben ooit uit een niet zo fijn huwelijk gestapt door eerst te regelen waar ik heen kan en net als alles verdelen dingen regelen sommigen mensen kunnen dat prima onderling en andere hebben daar echt allebei een eigen advocaat bij nodig om dingen eerlijk te laten verlopen . Anders kan je je man vertellen dat je wil scheiden en contact met een advocaat opnemen.
     
  18. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Als alles in goed overleg zou kunnen z9u ik contact zoeken met een mediator
    Hebben vaak all in prijzen kan je het samen doen en ze begeleiden je in alles.
     
  19. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw

    Dat maak je er helemaal zelf van. Die terechtwijzing. Ik ben overigens zelf ook gescheiden en heb geen relatie therapie gedaan destijds maar ik heb het heel fijn gevonden dat mensen me er wel op gewezen hebben. Nooit heb ik dat gezien als terechtwijzing. Ik vind het voor mij als moeder mijn plicht naar mijn kinderen toe om er alles aan gedaan te hebben, en ik vind dat elke moeder dat verplicht is naar haar kinderen toe om goed bij jezelf te rade te gaan of je alles gedaan hebt.

    Bij twijfel of nee zul je dus nog wat werk moeten verrichten .
     
  20. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Werk je? Je krijgt pas bijstand als de scheiding is verwerkt in het gemeentehuis.

    Huurhuis: op wiens naam staat deze?
    Kan je deze betalen? Oftewel is de huur onder 710? Zodat je huurtoeslag kan aanvragen. Let op: hier geldt jullie gezamenlijk inkomen totdat jullie werkelijk zijn gescheiden.
    Jullie beiden inschrijven voor een huurhuis.
    Betaalbare huurhuizen zijn lastig te vinden.
    Voorrang wegens scheiding krijg je niet.

    Online advocaten: wat je zelf kan regelen doe je jullie gezamelijk. Maar je wordt 2x gebeld. En je gaat er 1x gezamenlijk erna toe. Het kan alleen als je er samen eruit kan komen hoe en wat. Je hebt nl samen 1 advocaat. Je betaalt een eigen bijdrage, hoe hoog dat ligt aan jullie persoonlijke inkomen.

    Schulden: op wiens naam staan deze?
    Hoe ga je dit onderling regelen, als de 1 niet betaald, dan komen ze het halen bij de ander.
    Zo simpel is dat.

    Als je flinke problemen verwacht: verzamel alle belangrijke papieren, foto’s en breng ze alvast onder.
    Open een aparte bankrekening en laat daar je salaris, toeslagen en kinderbijslag op storten.
    Verander je digiD code.
    Zorg voor een noodopvang waar je met je kinderen naar toe kan. Maar zodra je het huis verlaat kan het zijn dat je nooit meer in het huis kan komen. Neem dus kleding, persoonlijke items zoveel mogelijk mee.

    Belangrijkste tip: als de situatie het toelaat:
    Blijf in het huis wonen. Een ander huis krijgen kan jaren duren. En je wilt echt niet jaren met je kinderen bij je ouders inwonen.
     
    Bloem2310, Harperhazel, Juul75 en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina