Ze is 3! Wanneer voeren bij avondeten voorbij?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stringetje, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Onze dochter is nu enkele maanden 3 jaar en heeft totaal geen behoefte om zelf haar avondeten op te eten. Ze laat zich voeren, lekker gemakkelijk voor d'r. Maar ze heeft mij compleet in de tang. Want als ik vraag of ze zelf wil eten, dan zegt ze met een zeurstem 'dat ze dat niet kan'. En ik denk dat ze het wel kan!

    Wat meespeelt is dat ze een jonger zusje heeft die zich ook laat voeren door ons. Maar de jongste heeft al meer de neiging het vaker zelf te willen doen, en dat mag ze dan!

    Een andere factor is dat mijn oudste van 3 vaak uitgebreid de tijd bij alles wat ze doet. In tijd rekken is ze opperbest. Ik durf best te zeggen dat ik een geduldige moeder ben, dus vaak krijgt ze ook veel tijd om alles een tempo lager te doen. Om toch enigszins het tempo erin te houden met het avondeten (we zitten altijd zeker 3 kwartier aan tafel), ben ik daarom ook eerder geneigd haar te helpen. Zo houd ik het dus in stand dat ze niet zelf gaat eten. Ik ben er zelf beslist debet aan.

    Oké, dit is geen wereldschokkend probleem (gelukkig), maar wie heeft er tips om mijn dochter zelf aan het eten te krijgen? :)
    Wie heeft hier ook ervaring mee?

    P.S. Ontbijt en lunch met boterhammen gaan ook niet van harte, dit bestaat uit een combi van zelf doen en helpen.
     
  2. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.570
    2.427
    113
    Serieus? Gewoon aan tafel gaan en zeggen 'nu eet je zelf'? Ze is al drie! Mijn zoontje is 13 maanden en hij eet al maanden zelf. Ik kreeg een mega zere schouder van het voeren. Alleen met rijst en soep help ik nog. Het meeste eet hij met zijn handen (rapley) maar hij begint nu ook met een vorkje te prikken.
     
    MaMa, Robijn89, Riverdale87 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.883
    3.658
    113
    Vrouw
    Thuis
    Tenzij je dochter medische problemen heeft, is het echt niet erg dat ze eens niet eet omdat ze weigert zelf een vork op te pakken.

    Je kunt eventueel een vork of lepel met eten klaar leggen, maar in principe zou dat echt niet nodig moeten zijn.

    Succes, mijn 2 jarige wenst nog gedragen te worden en speelt het ook heel handig, maar ik laat haar toch echt gillen en over de grond rollen zonder haar voor korte afstanden op te pakken.
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Drie jaar? Mijn zoontje eet al zelf van acht maand. Toegegeven, ook nu op bijna twee jaar nog steeds vooral met zijn handjes, maar wat dan nog?

    Wil ze ook niet met haar handen eten? Of verwacht je dat ze enkel met bestek eet?
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  5. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.429
    4.763
    113
    Gewoon stoppen met voeren en het haar zelf laten doen. Ze is drie en kan dat prima. Ook met bestek.
     
    Tuttebella, littlemunchkin en Stringetje vinden dit leuk.
  6. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Bedankt dames, ik denk ook gevalletje ‘lui’ en ja, ik ben te lief. :| Voor de rest heeft ze niet van dit soort eigenaardigheden thank god...!
    Ik ga zeggen dat ze het zelf mag doen, en anders eet ze maar even niet. (Wordt nog wat hoor. Ik zeg dat nu wel ‘stoer’ maar ik ben nogal van de eetcultuur, niet eten is een no go voor mij eigenlijk maar goed, dat is een beetje off-topic:rolleyes:)
     
  7. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.056
    2.436
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Van te voren aankondigen kan het leed wel verzachten.
    Zo van, dit is de laatste keer dat ik je help.
    Vanaf morgen ga je zelf eten.
    Succes!
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.530
    24.448
    113
    Gewoon uitleggen dat je haar niet meer gaat voeren en dat ze het zelf kan. En als ze zegt dat ze het niet kan zeg je dat het dan tijd is dat ze het gaat leren. Eten voor haar neus zetten, bestek erbij en laten gaan. Eet ze niet dan niet, maar ik zou niet meer voeren.
    Mijn zoon is 2 en eet al geruime tijd zelf. Bestek gebruikt hij wel, maar nog steeds valt regelmatig van alles van zijn lepel of vork en soms eet hij met zijn handen. Maar door te oefenen leert hij het wel.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  9. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik herken jouw verhaal volkomen TS. Hier ook een jongetje dat alles traag deed, niet wou (en zelfs nu nog soms) eten. En jongere zusje geen probleem. Is makkelijk om raad te geven maar als je een koppig kind hebt dan helpen al die dingen niet. De volgende keer doen ze het weer. Echt verschrikkelijk. Wat hier geholpen heeft:
    1) Eerst kind zelf laten nemen wat hij wil eten (natuurlijk moet hij alles proeven en het moet gezond blijven). Maar zo heeft hij het gevoel dat hij mag kiezen en is hij meer gemotiveerd.
    2) Op voorhand uitleggen dat hij zelf moet eten, dat zijn bord leeg moet zijn en dat als hij niet door eet mama en papa van tafel af gaan want wij hebben andere dingen te doen dan hem (niet) te zien eten.
    3) Bij hardnekkig gedrag: geen verhaaltje voor slapen / geen dessert / geen ... wat hij ook leuk vind.
    En vooral: hij blijft aan tafel zitten tot zijn bord leeg is, willen of niet. Wat vaak tot huilen leed maar nu heeft hij tenminste door dat als hij niet zelf eet en traag eet hij minder of niet kan spelen, TV kijken of eender wat daarna.
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.475
    3.461
    113
    Wat anderen al zeggen: gewoon zeggen dat ze vanaf nu zelf kan eten.

    Mijn oudste eet bijna niks, maar ze wilde vanaf 1 jaar niet meer geholpen worden. Als ze eet (avondeten dan) eet ze meestal met haar handen.

    Onze middelste eet 9/10 keer zelf, maar zo af en toe vraagt ze of ik wil helpen en dan doe ik dat. Zij eet meestal wel met lepel of vork en zorgt dan met haar andere hand dat het netjes in de mond komt.
     
  11. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Mss heel kinderachtig maar kan je er geen spelletje van maken... dat jullir het om ste beurt doen jij een hapje zij een hapje en een groot applaus en gejuich als ze het zelf heb gedaan
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  12. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Gewoon niet meer voeren! Klinkt makkelijker dan het is hoor. Stel voor jezelf en haar een grens en hou je daar aan.
    Zeg bijv. dat je vanaf maandag niet meer gaat voeren. Kan zij zichzelf er op voorbereiden. En dan ook consequent volhouden. Dus niet meer helpen en maar voor lief nemen dat het lang kan duren.

    Ik herken er niets van. Hier eten ze al heel jong zelf. Mijn zoon van 2,5 smeert zijn eigen brood. Moet wel opletten anders gaat er een halve boterbak leeg op zijn boterham;)
    En het liefst wil hij zelf alles opscheppen: aardappels, jus(meer eet hij niet bij de warme maaltijd:$)
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.470
    2.304
    113
    Net zoals alle andere dames zeggen wordt het tijd om inderdaad te stoppen met voeren :). Ik zou wel voor jezelf een plan maken, waar je achter staat.
    Wil je bijvoorbeeld dat ze een bepaalde hoeveelheid op eet? Of zeg je gewoon na drie kwartier pak ik het bord weg en is het klaar? Of mag ze gewoon zoveel opeten als zje wil en zo gauw ze stopt van tafel? Wil je nog ergens consequenties aan verbinden? Als je het voor jezelf goed uitgezocht hebt, dan is de kans ook groter dat het slaagt en dat je niet vervalt in toch weer helpen.
    En wat bedoel je trouwens met, ik ben van de eetcultuur?
    Succes!
     
    Lumihiutale en Stringetje vinden dit leuk.
  14. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Met 3 kun je haar prachtig uitleggen dat ze een grote meid is en dat het dus tijd is om zelf te gaan eten. Eet ze niet? Lekker aan tafel laten zitten. En als het bedtijd is lekker naar bed, dan maar wachten tot het ontbijt. Klinkt heel cru, maar ze kunnen echt wel even zonder eten(als ze verder gezond zijn dan he). Zolang het maar niet consistent is..
    Ze moet toch de consequentie leren van niet zelf eten. En dat is dan dus niet eten. Nu zit er geen consequentie aan, eet zij niet zelf, dan voer jij haar namelijk. Ze hoeft er dus gewoon niets voor te doen, ze krijgt het toch wel. En dat houd een keer op. Zeker als jij het zat bent.
    Straks op school gaat ze het ook zelf moeten doen. En al haar vriendjes en vriendinnetjes van nu eten ook zelf neem ik aan.
     
  15. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Een beetje een open deur, maar gewoon doen wat je wil. Heb je zin om een hapje te geven, why not? Als ze 18 is eet ze heus wel zelf. Heb je er geen zin in dan zeg je dat gewoon. 'Nee, mama wil zelf eten', ofzo. Of: ' mama heeft haar bord al leeg, ik ga wat anders doen'. We hadden voor dl een zandloper, dan kon ze zien hoelang we haar bord nog zouden laten staan ;) Ze at een tijdje eigenlijk alleen als we haar in haar eentje aan tafel lieten zitten. Anders was ze alleen maar aan het spelen/klieren.
     
    Amy32, Stringetje en HappyRabbits vinden dit leuk.
  16. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Zoals andere zeggen gewoon geen eten meer geven klopt maar ook weer niet.
    Jullie hebben zelf bijgedragen aan haar koppige gedrag om het toe te laten en dat gaat ze na 3 jaar echt niet in een keer loslaten.

    Bouw het stapje voor stapje af en maak er een trots moment van.

    Jij schept het bord vol en dat moet ze op eten binnen 3 kwartier. Niet teveel opscheppen.
    De eerste 2 hapjes doe jij in haar mond.
    Dan maak je een hapje klaar en legt de vork neer en moet ze zelf het hapje in de mond doen. Dit ook 2x.
    Dan jij weer 2 hapjes en zij weer 2 hapjes.

    Zodra dat goed gaat, na een misschien lange tijd, schep jij een hapje op en moet ze het zelf in de mond doen.
    Daarna zeg je dat ze zelf moet opscheppen en zelf moet eten enz enz.

    Wanneer je zolang in het ritme zit van gemak en geen zelfstandigheid is dat echt niet zomaar afgebouwd. Het begint al bij de boterhammen. Vanaf het moment dat kindjes speelgoed kunnen pakken kunnen ze ook boterhammen en ander eten vasthouden...of het de mond ingaat is een tweede maar dit volgt dan weer vanzelf.

    Voel je geen slechte moeders want alle kinderen hebben moeite met (avond)eten! De een eet alleen aardappelen en geen groente, de ander propt, weer een ander kan niet met een vork omgaan En ga zo maar door. Jou kind eet het dan wel maar gewoon niet zelf. Thats it...niks om voor te schamen!
     
    Roanna en Stringetje vinden dit leuk.
  17. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Bedankt allemaal! Ik zie echt wat fijne tips langskomen. :thumup: Inderdaad goed om vooraf een soort plan de campagne te hebben, wanneer ben ik tevreden, wat doe ik als het niet lukt, welke consequenties, hoe enthousiast maken. Daar heb ik wat aan!

    Er een beetje een spel-element in te brengen helpt hier vaak ook goed. Zo doen we dat ook met broccoli eten: 'Neee Fleur kan die broccoli niet in haar mond doen, dat past nooooit', en dan wil ze des te harder laten zien dat de broccoli er wel in past (die ze dan trouwens wel met d'r handen naar binnen frot, dat dan weer wel). Ze heeft zich tot een waar broccoli-monster ontwikkeld.

    @julia80 Over de 'eet-cultuur'. Eten vind ik heeeel belangrijk, ik maak er werk van, vind lang in de keuken staan leuk om lekkere dingen te maken, wil echt van eten genieten (ben deels van Indonesische afkomst, de Indo's staan daar om bekend)
     
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.160
    4.393
    113
    Home
    3 jaar?:eek:
    mijn dochter is ook 3 en die eet al weet ik hoelang zelfstandig

    ik zou zeggen je zet het voor haar neer en ze kan eten doet ze dit niet heeft ze pech en krijgt ze niks
    dan krijgt ze snel genoeg honger en gaat zelfstandig eten
    gewoon doorpakken...
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  19. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Of dat je het opbouwt? Een paar dagen omstebeurt een hap. Dat je dochter zelf in kan zien hoe goed ze het al zelf kan. Misschien ook tegen je jongste dochter zeggen: "kijk eens ...., hoe goed jouw grote zus dit al kan ".

    Kan je na die paar dagen uitleggen dat je nu hebt gezien hoe goed ze het zelf al kan. Vanaf dan zou ik het ook 'hard' spelen: "je eet zelf, of je eet niet. Ik heb gezien hoe goed je dit kan. De keuze is aan jou".
     
    Stringetje vindt dit leuk.
  20. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Een echt 'spelelement' zou ik nu niet meer voor kiezen denk ik... Met 3 jaar moet ze het gewoon doen. Vind ik... Anders moet je dat element straks ook weer af gaan bouwen.
     

Deel Deze Pagina