Zelf fruit snijden op kdv/bso

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Vanilla, 10 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanilla

    Vanilla Fanatiek lid

    10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Zouden jullie het helemaal oké vinden als kinderen zelf al hun fruit moeten snijden bij de BSO? Dit geldt ook voor 4/5 jarigen, zij krijgen bijvoorbeeld een aardappelschilmesje om aardbeien te snijden.

    Ik kwam hier van de week pas achter nadat onze zoon van 6 dit vertelde. Onze dochter van nu net 4 gaat na de vakantie ook naar de BSO. Ik vind het persoonlijk geen prettig idee en ga het van de week even aankaarten.

    Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Zal bij die kleintjes vast onder strikt toezicht zijn? Ik denk dat ze zo juist leren omgaan met zulke gereedschappen, ja het is scherp en ja ze kunnen zich per ongeluk snijden.
    Maar als er goede begeleiding bij is zie ik persoonlijk het probleem niet.
    Ze zullen heus geen hele vinger eraf snijden bij een ongelukje. Denk dat de leiding dan al lang in heeft gegrepen.
     
  3. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Bij "mijn" bso mag het ook maar ik zie dat de kleintjes 4/5 jaar het gewoon nog niet goed kunnen dus ik geef ze sowieso een smeermes of ik help ze. Mijn hand op de zijne met een scherper mes.
    Wij hebben zon snijding wat appels en peren in 8 stukken snijden, de kinderen moeten dan met 2 handen dat ding omlaag drukken, en dat laat ik ze wel alleen doen. Er zijn ook kinderen bij die nog niet een banaan zelf opbanaan zelf open kunnen maken dus die krijgen nooit een mes ;)
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.163
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter van 2j4m snijdt al dingen zelf, dus ik zou het geen pobleem vinden. Mits onder toezicht!
     
    Axia en Hopsatee vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Ik zou vragen hoe ze het doen, dus qua toezicht ed.

    Volgens mij snijden ze hier ook zelf fruit, in ieder geval af en toe (ze eten iedere dag gezamenlijk fruit, maar dan verschillende soorten, maar geen idee of ze dan iedere dag eerst vooraf met z'n allen zelf dat schillen ed).

    Het verschilt zo per kind. De jongste krijgt thuis ook al een hele tijd af en toe een scherp mesje om fruit of groente te snijden. Ik vond/vind het spannend, maar het gaat prima. Haar reactie op een ander mes was en is: "doe jij het dan maar, want daarmee gaat het niet" (alsin: lukt helemaal niet of kost heel heel veel moeite of duurt het heel lang). En daar heeft ze gelijk in. ;)
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik neem aan dat ze onder toezicht staan/hulp krijgen, in dat geval vind ik het niet zo'n ramp.
     
  7. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik vind dat niet zo raar, zal ongetwijfeld onder toezicht gaan en ze moeten ook leren met dergelijke dingen om te gaan. Mijn dochter snijdt ook zelf haar eten, en die is 3,5
     
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Zoontje is bijna 3 en op de opvang snijdt hij ook zelf banaan met zon bot mes. Appel doen ze in zon stukken snijder. Thuis smeert hij ook al boterham met mes. Uiteraard met ons erbij en op de opvang de leidsters...
     
  9. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Ik zou er geen probleem mee hebben. Hier smeert zoon 2,5 soms al zijn boterham. En als hij wil helpen met groente/fruit snijden dan krijgt hij een bot mesje om te helpen dus met 4 zou hij dit prima kunnen.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zelfs 2/3 jarigen mogen dat bij ons gewoon bij het kdv.
    Ook zelf brood smeren en zo.
    Met goed toezicht zie ik het probleem niet (zo).
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Aardappelschilmesje zou ik niet zo blij mee zijn. Zelf boterham smeren en snijden zou ik wel prima vinden, is een heel ander soort mes ;)
     
  12. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Mijn oudste twee helpen vaak mee met fruit snijden en koken. Met scherpe messen. Onder toezicht vind ik dat geen probleem.
     
  13. username

    username Fanatiek lid

    7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Alleen maar goed van het KDV vind ik. Dochter snijdt al sinds ze 2,5 is dingen zelf. Ook met aardappelschilmesjes. Voor haar volgende verjaardag krijgt ze een zakmes, ze wil graag takjes snijden en meer van dat. Prima lijkt me. We begeleiden haar erin.
    De jongste snijdt op haar manier ook haar broodje. Duurt nog even voor ze een scherp mes krijgt ;)
     
    Sleepless vindt dit leuk.
  14. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Zeker bij 4/5-jarigen zou ik het geen probleem vinden als ze zelf met een scherp mesje hun fruit snijden. Ik ga er dan wel vanuit dat het onder toezicht gebeurt.
     
  15. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Heb je het nog besproken @Vanilla ?
     
    Vanilla vindt dit leuk.
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Nee, absoluut geen problemen mee. Hier mogen de 2-3 jarigen op het kdv al zelf fruit snijden. Goed van zo'n bso dat ze dit de kinderen zelf laten doen.
    Ze doen dit gewoon onder toezicht. Zcou er persoonlijk niks over zeggen. Sneu voor je kind als de rest het wel mag en zij niet. En heel eerlijk: ik zou het heel mieperig vinden als een ouder hier over gaat lopen klagen.....
    Het is echt niet zo dat ze kinderen onbeheerd met scherpe messen hun gang laten gaan hooro_O
     
  17. Vanilla

    Vanilla Fanatiek lid

    10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties! Nee, ik heb het nog niet kunnen bespreken.

    Wel interessant om te lezen dat vrijwel niemand hier het een probleem (zou) vinden. In mijn omgeving denkt vrijwel iedereen daar heel anders over incl enkele leidsters van het kdv zelf. Ik vind persoonlijk dat er onnodig een risico genomen wordt door het gebruik van behoorlijk scherpe messen. Er zijn legio andere (veiligere) oplossingen als je als kdv achter een beleid staat wat zelfstandigheid bij jonge kinderen belangrijk vindt.
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nee hoor, ik vind het een absurd risico nemen, peuters aardappelschilmesjes te geven. Wat willen ze daarmee bewijzen? Laat die kinderen gewoon een heel stuk fruit eten. Appel met schil, mandarijn zelf pellen etc.
    Dl (bijna 4) krijgt thuis ook alleen gewone messen, geen scherpe aardappelschilmesjes.
    Ze zou dat wel kunnen, maar wil nog wel eens klieren met haar bestek, rondzwaaien of laten vallen (en de hond ligt meestal aan haar voeten).
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Hartstikke leuk toch! Hoe goed voor hun zelfvertrouwen is het om zelf je eten klaar te maken en het is meteen een goede oefening voor de fijne motoriek. Aardbeien zijn ideaal om ze het snijden te laten oefenen.
    Dat deed ik ook al met mijn peuters. Vonden ze geweldig. Is zie het risico niet hoor. Ik neem aan dat er toezicht en begeleiding is. En in het ergste geval krijgen ze een sneetje in de vinger. Volgens mij kunnen kinderen zich meer bezeren bij het fietsen of klimmen in een klimrek.
     
  20. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    ik geloof hier eigenlijk weinig van..... Je zegt dat je het nog niet hebt kunnen bespreken maar je weet wel dat verschillende leidsters van het dagverblijf het er niet mee eens zijn??

    een kinderdagverblijf heeft zich aan regels te houden en die gaan echt geen super scherpe messen gebruiken met mogelijke verwondingen tot gevolg hoor....:rolleyes: en dan nog laten ze kinderen echt niet zelf snijden met een scherp mes maar staan/zitten ze ernaast om kinderen te begeleiden. serieus, wat is het probleem? je kan ook TE beschermend zijn....
    En leidsters van het dagverblijf zelf die problemen hebben met de `scherpe messen`?
    Dat gaan ze ouders vertellen?? lijkt me niet en een beetje vreemd... een goede leidster houd dit soort dingen namelijk voor zich en zal dit soort dingen niet bespreken met ouders. daarnaast, als de leidsters op het dagverblijf van mn dochter dit gevaarlijk zou vinden dan zouden ze het gewoon ook niet DOEN. beetje vreemd dus als leidsters het niet eens zijn met de messen en het blijkbaar wel gebeurd. ik zou zeggen, ga eens naar dat dagverblijf en vraag of de messen scherp zijn, hoe ze die de kinderen laten gebruiken enz. ..Je gaat nu af op een verhaal van je zoon en je weet helemaal niet hoe het werkelijk zit.
     

Deel Deze Pagina