Zelfgemaakte tiramisu gekregen en 15 weken zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door hoopvole meid, 11 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hoopvole meid

    hoopvole meid Actief lid

    27 jun 2013
    123
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    België
    Hey iedereen,
    Zoals mijn titel al zegt heb ik gisteren van mijn Italiaanse stiefmoeder zelf gemaakte tiramisu gekregen en ik ben nu 15 weken zwanger.
    Nu was mijn vraag of ik dit mag eten? Mijn vriend lust geen tiramisu en ik zou het zonde vinden om weg te gooien aangezien ik er wel kilo's van op kan en het met zoveel liefde bereid is....
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Aangezien er alcohol inzit; nee dat mag je niet nemen.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  3. HvO

    HvO Niet meer actief

    Tiramisu kan ook gemaakt worden zonder alcohol?..
     
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Niet door een Italiaanse stiefmoeder denk ik ;):p

    TS ik zou voor de zekerheid navragen of er alcohol in zit. Zo ja, niet eten inderdaad.
     
    Bubblez en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Alcohol en rauwe eieren lijkt me, dus niet eten.
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.809
    113
    Amsterdam
    Mag helaas niet alcohol en rauwe eieren. Zeker als het een echte is;))
     
  7. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Hmm, alcohol en rauwe eieren matcht niet echt met zwangerschap ;) als je het heel graag wilt, kun je het natuurlijk wel opeten, maar zelf zou ik dat niet doen...
     
  8. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook niet doen! Denk dat er rauwe eieren in zit en alcohol. Anders vragen wat er in zit?
    Maar joh, als je het op hebt dan voel je je misschien zo schuldig naar je baby toe. Ik zou dat er niet voor over hebben
     
  9. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik zou het risico zeker niet nemen. Jammer, maar helaas.
     
  10. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Ik zou het ook niet doen. Wel één van de eerste dingen die ik ga eten na de bevalling :thumup:
     
  11. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Nee ik zou het ook niet opeten.
    Kan je het misschien invriezen of het geven aan een liefhebber, die jij er waarschijnlijk heel blij mee maakt. :D
     
  12. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    #12 Fee89, 12 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
    Wat betreft de alcohol. In een hele grote kom gaan bij mij 2 soeplepels amaretto ofzo. Dus in een potje voor 1 persoon is dat misschien een paar x dippen met vinger qua hoeveelheid en te verwaarlozen. Maar goed elk zijn keuze. (en idd niet in alle tiramisu's zit alcohol in.)

    Salmonelle/rauwe eieren: vooral voor de moeder vervelend en uitzieken en enkel slechts zeldzaam ook schadelijk voor de baby. (anders dan bij CMV of toxoplasmose bvb)

    Ik zou het aandurven maar ben zo te lezen de enige hier.
    (verder dronk ik nooit ofzo tijdens de zs, maar zou niet wakker liggen van enkele lepeltjes dessert)
     
  13. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Rauwe eieren kunnen ook de listeria bacterie bevatten, het gaat niet alleen om salmonella. Listeria kan zeker wel ernstige gevolgen voor de baby hebben. Ik zou het dus niet doen.
     
  14. HvO

    HvO Niet meer actief

    Dat rauwe eieren Listeria kunnen bevatten is volgens mij niet waar! Kan mij herinneren dat ik dat ergens heb gelezen.
     
  15. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.809
    113
    Amsterdam
    Het is trouwens wel typisch dat juist het Voedingscentrum tiramisu apart noemt als niet eten tijdens de zwangerschap. Zelf weten als je het doet hoor, maar ik bedoel er zitten 2 ingrediënten in die absoluut worden afgeraden alcohol en rauwe eieren.
     
  16. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Zowel in mijn boekje van de VK als op de site van het voedingscentrum worden rauwe eieren genoemd bij listeria. Ik ga er maar van uit dat dat klopt.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  17. Theprinces

    Theprinces Actief lid

    17 jun 2013
    238
    91
    28
    Vrouw
    Ik zou het aan de buren geven...
     
  18. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik zou zelf inderdaad alleen overslaan als er alcohol in zit, hoe weinig ook.

    Maar die rauwe eieren worden alleen afgeraden ivm salmonella voor de moeder (en die kans is 0,005%). Wat HvO en Fee89 zeggen dus.
    Niet vanwege listeria, zoals bij overige rauwe producten.
     
  19. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Rauwe eieren kunnen wel degelijk listeria bevatten. En listeria kan miskramen en vroeggeboortes opwekken. Rauwe dierlijke producten zijn gewoon echt onverstandig, dat risico moet je gewoon niet willen nemen.

    Salmonella is vervelend, maar niet meer dan dat. Niet prettig om te krijgen maar geen risico voor het kind. Listeria is dat wel.
     

Deel Deze Pagina