Zelfgemaakte tiramisu gekregen en 15 weken zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door hoopvole meid, 11 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Linkje?
    Ik heb er namelijk net 2 geplaatst waarin enkel de salmonella als gevaar wordt genoemd. En als je de eerste leest, over hoe een ei wordt gemaakt, ben ik erg benieuwd hoe die listeria dan in een ei komt.
    Als je een rauwe ongewassen komkommer door je rauwe ei slingert, alvorens dat ei te bereiden, ja dán zou je mogelijk het ei kunnen besmetten met listeria.
    Althans, zo heb ik de uitleg in de link gelezen.

    Als iemand een link heeft met duidelijke uitleg hoe en waarom een ei wél listeria kan bevatten, let me know.
     
  2. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
  3. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Volgens mij heb je bij elk rauw dierlijk product kans dat het listeria bevat, zo staat het ook in mijn tabelletje van het Voedingscentrum met advies voor zwangeren.
     
  5. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    @Littlegirl1989 en @siepel: ik zeg ook niet dat iedereen nu ter plekke een doos rauwe eieren moet gaan eten. Maar de kans dát je er salmonella (en dus geen listeria) van krijgt, is net zo groot als wanneer je niet zwanger bent.
    De salmonella-bacterie kan overigens niet doordringen tot de placenta, dus je kindje merkt er niks van. Behalve dat jij ligt te kotsen misschien. :D

    Maar het listeria-verhaal gaat dus niet op voor ei. Wél voor alle andere rauwe dingen, zowel dierlijk als plantaardig.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  6. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    En dat klopt voor zover ik weet dus niet.
    Een eidooier zit bij de geboorte al in een kip. Gaandeweg wordt het eiwit aangemaakt, en voordat het naar buiten komt, wordt de eierschaal aangemaakt. Dat hele proces gebeurt binnenin de kip. En daar zit geen listeria. De listeria-bacterie komt van buitenaf (vandaar ook rauwe groenten en fruit goed schoonmaken). Doordat een ei een berschermlaag heeft (de schaal), kan er geen bacterie van buitenaf in het ei komen.
    Wél kan de kip besmet zijn met salmonella, en dan kan de dooier dus ook de salmonella-bacterie bevatten.
    Maar nogmaals: de kans op salmonella is tijdens de zwangerschap niet groter dan wanneer je niet zwanger bent, en het geeft ook geen direct gevaar voor de baby.
     
    nizzie86 en Raket78 vinden dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    #27 Littlegirl1989, 14 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2018
    @kleinepien het is verder je eigen keuze hoor, ik heb geen behoefte je te overtuigen, tenslotte zijn eventuele (en eens, zeldzame) gevolgen ook niet voor mij. Maar ik heb het geen moment over salmonella (wat ik al zei, vervelend maar niet schadelijk) maar echt over listeria. Als je onderzoeken gaat bekijken zie je dat het gewoon ook op eieren kan overleven. Het is een ziekte die met name in de verwerking wordt overgedragen (dus niet in de kip) en dmv bijvoorbeeld bodembedekking e.d. bij de kippen. Het komt dan ook meer voor bij eieren nu legbatterijen niet meer zijn toegestaan. Bij het breken van het ei komt de bacterie dus ook in aanraking met de binnenkant van het ei. Op die manier vind een salmonellabesmetting ook 90% van de keren plaats trouwens, niet via de kip zelf want salmonella in het ei is zeldzaam.
    Listeria is uberhaupt ontzettend zeldzaam, salmonella is veel meer voorkomend en daarom zul je bij een belangrijke bron van salmonella (eieren zijn, ondanks alles, nog steeds 1 van de grootste bronnen van salmonella samen met kippenvlees) daar meer waarschuwingen voor vinden als voor listeria. Daarnaast is vlees een veel grotere risicofactor voor listeria, omdat het dus vooral voorkomt door gebrek aan hygiene bij distributie. M.n. Snijmachines (die moeilijk schoon te maken zijn) zijn daarmee een gevarenbron. Eieren zijn dat minder, maar bacterien voelen zich op alle dierlijke producten goed thuis, dus ook de listeria.
    Als laatste zullen risicogroepen rauwe eieren sowieso snel laten staan ivm de salmonella. Om die reden vind een listeriabesmetting bijna niet plaats via eieren. Wel via producten die we als onschuldig zien, bijvoorbeeld brood beleg, ham, dat soort dingen. Niet omdat het niet voorkomt op eieren, maar omdat andere bronnen relatief vaker gegeten worden door de risicogroep.

    Het is voor ieder op zich of je dat risico wil of durft te nemen. Listeria kan bijvoorbeeld ook leven op de verpakking van voorverpakte salades. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen hoe en wat. Voor mij is het risico groot genoeg om gewoon rauwe dierlijke producten lekker te laten staan en voedselhygiene extra in acht te nemen. Maar zeggen dat listeria niet voorkomt op eieren is niet juist.
     
    nizzie86, Raket78, Fuddey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
  9. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik zei ook dat het van buitenaf komt toch? En inderdaad, als het op de schaal zit een de schaal breekt, dán kan het rauwe ei besmet worden met de listeria-bacterie.
    (Al vraag ik me nu wel af of je dat dan nog weer kunt voorkomen door het ei goed te wassen voordat je het breekt...)

    Dankjewel voor de linkjes van de onderzoeken trouwens, dat soort linkjes vind ik dus fijn, want zo leer ik toch ook weer wat bij. ;)
     
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    @kleinepien Eieren worden in de fabriek al schoongemaakt, dus dat beetje handmatig thuis wassen zal niet heel veel doen. Wat ik nog wel eens hoor is mensen die het ei onderdompelen in heet water (boven 80graden), ik weet niet hoe betrouwbaar dat dat is.
    Enige wat echt betrouwbaar is(iig hij salmonella, voor listeria is het zover ik weet nooit getest) is eieren bestralen met gammastraling, maar in nederland krijgen ze dan geen A-kwaliteit keurmerk meer dus gebeurt dat in de praktijk niet.
    Persoonlijk vind ik 9mnd geen rauwe eieren eten een hele kleine opoffering moet ik eerlijk zeggen. Misschien kijk ik daar ook wel anders tegenaan doordat het niet vanzelf is gegaan.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  11. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik zou hem nu toch niet meer eten, is al bedorven o_O
     
    nizzie86, Raket78, HvO en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. HvO

    HvO Niet meer actief

    :roflmao:
     
  13. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao: Onze discussie ging hypotetisvh verder zullen we maar zeggen
     
  14. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Als er geen alcohol in zit zou ik het opeten. Het is vers bereid.

    Mijn gynaecoloog zei altijd dat vers bereide dingen mogen. Dus ook chocomousse en tiramisu (zonder alcohol).
     
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    O en listeria zit in bedorven voedsel. Niet in verse rauwe eieren dus. Of in verse zalm.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Listeria zit niet alleen in bedorven voedsel hoor. Kan ook gewoon op sla zitten bv, daarom dus goed wassen. En op verse rauwe zalm kan het ook zitten. Bij bewaren in bv de koelkast, kan listeria goed vermenigvuldigen, maar ook dan is het product nog niet bedorven.
     
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik had altijd begrepen dat je sla goed moet wassen ivm toxoplasmose.

    Je kan listeria dus gewoon wegwassen?
     
  18. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Gewoon allen overleven op patat en frituursnacks. :thumup:
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  19. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ohhhhhhh hou op. Was net beetje over mijn obsessie met patatjes mayo heen. :roflmao:
     
  20. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    En chocolade. Ook heel veilig.
     

Deel Deze Pagina