ziek tijdens zwangerschap bekkeninstabiliteit

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sunnyqueen21, 22 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyqueen21

    sunnyqueen21 Fanatiek lid

    18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Goedenavond,

    Ik ben werkzaam in de zorg en op het moment bijna 18 weken zwanger. Dit wordt ons 3e kindje. Tijdens de zwangerschap van ons 2e kindje heb ik vanaf 16 weken last gekregen van zwangerschaps ischias wat overging in bekkeninstabiliteit. Ik ben toen op therapeutische basis gaan werken. Na de bevalling goed hersteld en weer volledig aan het werk. Echter vorig jaar heb ik een ernstig auto ongeluk mee gemaakt waarbij ik mijn nek, ribben en bekken gebroken heb. Mijn bekken was op 3 plekken gebroken. Na een lange revalidatieperiode ben ik bijna volledig hersteld. Ik heb nog wat restverschijnselen in mijn bekken na langdurig werken. Echter met mijn contract van 16 uren is het goed vol te houden. Nu ik echter weer zwanger ben kreeg ik al snel toenemende pijn in mijn bekken en ik ben dan ook meteen onder behandeling bij een bekkentherapeut. Mijn beroep is fysiek behoorlijk zwaar en ik kreeg dan ook dermate veel pijn dat ik bijna niet meer lopen kon. In overleg met leidinggevende werd ik ingepland gekoppeld aan een helpende zodat zij mij kon ondersteunen. Echter is na een aantal weken op verzoek van mijn leidinggevende besloten dat ik volledig ziek gemeld wordt zodat hij mij kan vervangen op de werkvloer zonder dat het hem geld kost. Nu krijg ik de mededeling dat ik niet meer ingepland sta en zelf mag weten of ik wel of niet op het werk kom en eventueel wat administratieve taken doe. Het komt allemaal wat rauw op mijn dak. Ik begrijp dat hij vervanging nodig heeft omdat ik mijn werkzaamheden niet kan uitvoeren, maar ik wil ook niet thuis zitten nu al. Nu vraag ik me af of de leidinggevende dit zelf allemaal zomaar mag bepalen. Er staat verder niks op papier. Ik sta alleen ziek gemeld in mijn rooster, maar heb verder niks op papier gezien of ondertekend en ik ben ook niet bij een bedrijfsarts geweest. Als ik dit google lees ik toch echt dat dit via een bedrijfsarts beoordeeld moet worden. Moeten er niet dingen zwart op wit staan voor het UWV? Hoe hoort dit in zijn werk te gaan?

    Met vriendelijke groet
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    #2 UWV, 23 jun 2017
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
    Hoi Sunnyqueen21,

    Wat heb je veel meegemaakt! Ik vind het positief om te lezen dat je de draad oppakt en weer bent gaan werken.

    Je vraagt je af of jouw leidinggevende kan beslissen dat je niet meer hoeft te werken.

    Normaal gesproken bekijk je samen met je werkgever en je arbodienst of bedrijfsarts wat jouw mogelijkheden zijn. De werkgever is hierin verplicht mee te werken aan re-integratie. Met het Stappenplan kun je precies zien welke stappen er zijn als je ziek bent (Wat moet er gebeuren?). Ook staat hierin wanneer jij iets moet doen (Mijn actie) en wanneer UWV en jouw werkgever je daarbij helpen (Actie UWV, Werkgever, Arts).

    Als de re-integratie vastloopt of als je er samen met de werkgever niet uitkomt, dan kun je ook UWV vragen om een onafhankelijk en deskundig oordeel over de situatie te geven. Wij noemen dit een Deskundigenoordeel. Ondersteuning hierin kan je eventueel vragen bij een vakbond, advocaat, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket.

    Ik hoop dat er snel een passende oplossing voor je gevonden wordt.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  3. sunnyqueen21

    sunnyqueen21 Fanatiek lid

    18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Maar er wordt toch pas over re-integratie gesproken als ik weer begin met werken na mijn ziek zijn toch? Ik bedoel ik ben nu ziek gemeld vanwege bekkeninstabiliteit door zwangerschap en dat wordt voor mijn verlof niet meer beter. Dus hoe kan ik dan een stappenplan opstellen met een bedrijfsarts voor re-integratie?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Sunnyqueen21,

    Daar heb je een goed punt.

    Je kunt samen kijken naar wat je wel kunt en daarin moet de werkgever open staan voor jouw mogelijkheden. Dit bespreek je normaal gesproken met een arbodienst of bedrijfsarts. Mijn advies is om hiervoor juridische ondersteuning te vragen. UWV heeft geen invloed op de gemaakte afspraken tussen jou en de werkgever.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcare
     

Deel Deze Pagina