Ziek voor en na verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door LisbethSalander, 15 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    goedeavond uwv,

    Omdat ik veel tevenstrijdige berichten hoor en lees hoop ik van jullie opheldering te krijgen.
    In juni 2015 ben ik bij mijn werkgever ziek gemeld wegens bekkeninstabiliteit. Dit was tijdens mijn zwangerschap. In januari 2016 ben ik bevallen. Na mijn verlof helaas weer ziek moeten melden. Nog steeds door de bekkeninstabiliteit.
    Nu lees ik op jullie site dat wanneer je in de ziektewet voor en na verlof en dit beide door zwangerschapsgerelateerde klachten is je de periode na je verlof los moet zien van de periode ervoor. Oftewel de 2 jaar zouden voor mij pas ingaan in maart 2016. De arboarts geeft aan ( na overleg met jullie) dat de 2 jaar ingaan in juni 2015 maar dat er enkel 16 weken verlof bij opgeteld moeten worden.

    Mijn vraag. Wanneer dient er een wia aangevraagd te worden? Start 104 weken ziek in juni 2015 of in maart 2016?

    Hoor graag van jullie. Alvast bedankt.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi LisbethSalander,

    Je bent momenteel nog ziek ten gevolge van zwangerschap. In verband met de aanvraag voor de WIA wil je graag weten hoe de ziekteperiode berekend wordt.

    Je geeft aan dat je voor en na je zwangerschaps- en bevallingsverlof om dezelfde reden bent ziekgemeld.

    Voor de ingangsdatum van de WIA geldt dat beide ziekteperiodes bij elkaar worden opgeteld. Het recht op WIA kan dus ingaan na 104 weken vanaf de eerste ziektedag, juni 2015. Daarbij wordt de WAZO periode opgeteld bij deze 104 weken.

    Voor de Ziektewet-uitkering tellen we de ziekteperiodes voor en na het verlof als 2 aparte ziekteperiodes. Je hebt dan ook recht op een nieuwe Ziektewet-uitkering na de WAZO, in jouw situatie: maart 2016. Zie ook deze link en lees de informatie onder het kopje ‘Ziek door zwangerschap of bevalling’: Ziek na einde uitkering door dezelfde oorzaak als voor het verlof.

    Het kan dus voorkomen dat je naast een WIA-uitkering ook een Ziektewet-uitkering krijgt. De uitkeringen worden dan wel met elkaar verrekend.

    Ik wens je een goed herstel toe!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcare
     
  3. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Hoi Jantina,

    Dank voor je reactie.
    Kun je me uitleggen wanneer en waarom ik recht zou hebben op een ziektewetuitkering? Wat mij bekend is, is dat mijn werkgever 2 jaar lang het loon doorbetaald. In mijn geval plus 16 weken verlof. Dus 120 weken.
    Hierna zou mogelijk de wia volgen. Maar dit is dus niet geheel juist. Want ergens komt dus misschien de ziektewetuitkering tussen/ bij.

    Alvast bedankt en een fijn weekend.

    LisbethSalander
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi LisbethSalander,

    Je hebt nog een aanvullende vraag over de Ziektewet en de WIA. Ik beantwoord hem graag.

    Je komt in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering als de klachten veroorzaakt zijn door zwangerschap of bevalling. De werkgever kan daarvoor dan Ziektewet-uitkering ontvangen. Lees ook de informatie in deze link onder het kopje 'Ziek door zwangerschap of bevalling': Ziek na einde uitkering door dezelfde oorzaak als voor het verlof.

    De wachttijd van de WIA gaat in vanaf je eerste ziektedag van de Ziektewet-uitkering die je had voor je verlof. De WIA telt namelijk deze beide ziekteperiodes wel bij elkaar op. In jouw voorbeeld is dat dus 120 weken.

    Daarnaast geldt in jouw situatie voor de Ziektewet, dat je recht hebt op een nieuwe Ziektewet-uitkering omdat beide ziekteperiodes niet bij elkaar worden opgeteld. Dus na je zwangerschaps- en bevallingsuitkering begint een nieuwe periode van maximaal 2 jaar waarin je de Ziektewet-uitkering krijgt.

    Op basis van jouw voorbeeld betekent dit kort samengevat: Als je recht hebt op WIA-uitkering en deze uitkering ingaat, loopt er naast de WIA-uitkering nog een Ziektewet-uitkering.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam.
     

Deel Deze Pagina