Ziekmelden of niet?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Haver11, 21 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hoi dames,

    Ik werk 20u in de zorg, ik heb nu 3 dagen moeten werken na mijn vakantie, en het valt me erg zwaar.
    Collega's die totaal geen rekening met me houden. We hebben 1 pieper en daar komen alle bellen op, ik had deze de heletijd.
    Toen een collega vroeg hoe het met me ging en ik zei dat ik moe was, was haar reactie ' ik ben ook moe daar hoef je geen buik voor te hebben '
    Vond het zo'n misselijke opmerking.

    Toen in in de auto stapte begon ik heel erg te huilen ( zullen ook hormonen zijn )
    Ik had zo'n last van mijn voeten en rug. ( nu nog van mijn rug )
    Thuis heb ik ook nog een kleine rondlopen en we zitten midden in een verhuizing dus het is allemaal zoveel.

    Ik zit er aan te denken om me het weekend ziek te melden maar wat ga ik dan zeggen...
    Ze zitten al met veel zieken en er staan al diensten open het weekend.
    4 okt heb ik pas weer een afspraak bij de verloskundige.
     
  2. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Laat ik voorop stellen dat ik je situatie niet helemaal ken. Ik weet bijvoorbeeld niet of het werk wat je doet in de zorg redelijk zwaar lichamelijk werk is en of je bijvoorbeeld nachtdiensten moet draaien.

    De opmerking van je collega was zeker ongepast, maar in het algemeen ben ik van mening dat je collega's niet per se rekening hoeven te houden met jouw zwangerschap. Je werkt 20 uur en je hebt net vakantie gehad, dus er is ook niet echt aanleiding voor collega's om je nu direct te ontzien.

    Zoals ik het lees heb je met een peuter (ik zit in dezelfde situatie) en een verhuizing wat teveel hooi op je vork genomen en je werk wordt daar nu de dupe van. Misschien kun je wat verhuistaken overdragen aan anderen en zelf wat meer rust nemen (makkelijker gezegd dan gedaan) zodat er wat meer balans ontstaat.

    Wordt het werk je echt lichamelijk te zwaar, dan zou ik een afspraak bij een arboarts aanvragen in plaats van me ziek te melden. Als die namelijk van mening is dat je bijvoorbeeld tijdelijk andere taken zou moeten krijgen of minder zou moeten werken, krijgt je werkgever daar een uitkering voor omdat ze je zwangerschapsgerelateerd ziek kunnen melden.

    Ik zou in ieder geval eerst een gesprek aangaan met je leidinggevende en misschien ook met je collega's. Succes!.
     
    Edith1987 vindt dit leuk.
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als het niet meer gaat dan gaat het niet meer.
    En je thuissituatie op een laag pitje zetten om nog op het werk te kunnen functioneren is geen goed idee.
    Het moet naast elkaar kunnen bestaan...dan is het een gezonde situatie.
     
  4. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Je thuissituatie op een lager pitje zetten is niet wat ik zeg. Ik geef ook aan dat er een balans moet zijn. Maar het kan niet altijd maar zo zijn dat je werk er maar in kan stikken. Dat lees ik hier net iets te vaak. Wij hebben vrij lang in de medische molen gezeten om zwanger te worden. Ik heb daar nooit een uur voor vrij hoeven nemen en mijn werkgever is in alles ontzettend begripvol geweest. Dan vind ik dat het ook aan mij is om een goede balans te vinden tussen mijn gezin/thuissituatie, het kindje in mijn buik en mijn werk. Tenzij het lichamelijk echt niet meer gaat, maar dat is een ander verhaal.
     
    JongetjeM en Ladylola vinden dit leuk.
  5. 15augustus

    15augustus Actief lid

    7 dec 2014
    406
    17
    18
    Rotterdam

    Ik vind je berichtje eerlijk gezegd niet terecht, met alle respect maar omdat jij in de medische molen hebt gezeten en je baas begripvol was betekend niet dat andere maar moeten blijven doorhobbelen als t niet meer gaat
    Ik werk zelf ook in de zorg en het is ontzettend zwaar werk dus zal zeker naar je leiding gevende gaan voor minder zwaar werk tenslotte heb je ook nog een kleine thuis en thuis is ni ff belangrijker dan je werk
    Succes ermee
     
    Gruffalo vindt dit leuk.
  6. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ben ik helemaal met je eens en nogmaals ik kan haar situatie niet beoordelen, want ik zit er niet zelf in. Maar je kunt ook met je werk naar andere oplossingen zoeken zonder je direct ziek te melden. Ik vind het soms wat makkelijk gesteld. Er zijn hier meiden die fulltime tot op hun tandvlees doorgaan omdat ze zich zo schuldig voelen en anderen die maar direct willen stoppen met werken. Ik zou altijd willen zoeken naar een soort van balans en ik denk dat die er in haar geval misschien echt wel te vinden is. Lees hier genoeg verhalen van aangepast werk wat minder lichamelijk belastend is. Maar goed, misschien sta ik er te zwart-wit en streng in. Dat kan.....
     
  7. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Ik werk ook in de zorg maar omdat mijn buik eigelijk al snel in tweeling stand stond ging de adl met 20 weken echt niet meer... ik ben toen indd naar mijn leidinggevende gegaan en toen alleen alle medicatie gedeeld ipv de adl. Met 25 weken kwam daarbij dat ik alleen nog tot 11.15 4 dagen per week (delen medicatie).. maar ja of ik het moeilijk vond voor mijn collega"s JA.. er zijn er altijd bij die het niet begrijpen en die misplaatsten opmerkingen maken maar ja jammer dan hun zullen ook wel eens wat mankeren of zwanger raken..

    Ga praten met je leidinggevend en zegt dat je andere taken wilt hebben.
     
  8. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    #8 Haver11, 21 sep 2017
    Laatst bewerkt: 21 sep 2017
    Oke ik ben iemand die zich idd heel gauw schuldig voelt tegenover collega's. Zij moeten tenslotte voor mij invallen.
    Bij mijn dochter daardoor te ver doorgegaan met het gevolg dat ze bamg waren dat ze met 29 weken al geboren werd. Daarna dus volledig in de ziektewet gegaan. Het is echt niet zo dat ik me makkelijk ziekmeld.. misschien 1/2 keer per jaar.

    Ik ben gewoon bang dat als ik zo doorga dat het dalijk hetzelfde gaat als bij mijn vorige zwangerschap.
    Ik vond de afgelopen 3 dagen echt heel erg zwaar. Ik loop en til nog net zoveel als voor de zwangerschap.
    Mijn leidinggevende had me al wel gebeld dat ze geschrokken was van mijn rooster van oktober dat ik elke week 5 dagen moet werken. Dus daar word gelukkig wat aan gedaan.
    Misschien inderdaad mijn leidinggevende even laten weten dat hoe het nu gaat gewoon te zwaar is, en ik misschien aangepast werk kan doen.

    Bedankt voor jullie reacties :)
     
  9. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn leidinggevende een bericht gestuurd voor een gesprekje morgen. :)
     
  10. 15augustus

    15augustus Actief lid

    7 dec 2014
    406
    17
    18
    Rotterdam
    Goed gedaan Laat andere maar kletsen werken in de zorg is nu eenmaal kei zwaar en vooral met nog een kleine thuis erbij
     
    Haver11 vindt dit leuk.
  11. Isayez

    Isayez Actief lid

    29 apr 2017
    311
    447
    63
    Vrouw
    Ik vind het heel goed van je dat je actie onderneemt!
    Geen zwangerschap is hetzelfde!
    Ik heb het geluk dat ik weinig tot geen klachten heb (werk ook in de zorg, zit in mijn laatste jaarBBL Vig, dus kon het echt niet gebruiken omdat ik anders verlenging zou hebben haha)
    Maar een andere collega lag er voor de 20 weken al uit omdat het echt niet meer ging.
    Ik hoop dat je dmv aangepaste werkzaamheden het vol kan houden
     
  12. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dankjewel, ik heb wel geleerd van mijn vorige zwangerschap.
    Hopelijk houd jij het vol dan!
     
  13. Isayez

    Isayez Actief lid

    29 apr 2017
    311
    447
    63
    Vrouw
    Met mij komt het wel goed! Ben nu bezig met praktijk examen, maandag nog 1 dag, en dan donderdags na bespreken, dan is de praktijk behaald. Dus gaat helemaal goed komen!
    Jij succes met je zwangerschap! En ben benieuwd hoe het gesprek verloopt!
     
  14. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw

    Ooh gelukkig, dan is dat mooi afgesloten.
    Dankjewel, ik ben ook benieuwd, ben niet zo'n held in gesprekken. En al helemaal niet voor mezelf op te komen. Maar goed dat weet mijn leidinggevende.. dus naar haar toegaan is al heel wat haha.
     
  15. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Goed dat je in gesprek gaat! De zorg is inderdaad zwaar werk en als je lichaam aan geeft dat het teveel is dan hier zeker naar luisteren.
    Ik ben vanaf 24 weken voor 6 uur ziekgemeld, 18uur blijven werken. Nu na mijn vakantie veel last van rug en ischias dus nu helemaal ziektewet. Ik werk nog af en toe een middagblokje van 2 uurtjes therapeutisch en doe nog wat kantoorwerk
     
  16. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik heb vandaag een berichtje terug gekregen, dat ik haar maandag terug kan bellen.. dus het weekend word gewoon werken ben ik bang. Zie er nu al tegenop.
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kunt je gewoon ziek melden hé. Desnoods voor 50%

    Als het niet gaat gaat het niet. En zowieso al dat bukken en tillen mag helemaal niet volgens de arbowet als je zwanger bent. Ik ben met 18wk gestopt op de afdeling, ben kantoor werk gaan doen met lichte hand en spandiensten.

    Je baby is nu het belangrijkste.
     
  18. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Als zwangere werknemer heb je ook rechten. Probeer dat eens bespreekbaar te maken?

    Je zou iig aanspraak kunnen maken op de extra pauzetijd?

    Verder zijn er ook regels mbt tilwerk.
    De zorg is gewoon zwaar en je zult goed naar je lichaam moeten luisteren.

    Super vervelend als collega(s) er zo op reageren. Er is vaak onbegrip tegenover de zwangere, vaak omdat de werkbelasting voor je mede collega's hoger komt te liggen. Alleen mogen zij dit nooit afreageren op jou; dan zullen ze de werkdruk moeten aankaarten bij je leidinggevende.

    En iedere zwangerschap is anders, niemand mag en kan oordelen of je werk te combineren is met je zwangerschap. Alleen jijzelf kan inschatten wat je aankunt.

    Succes! En desnoods een gesprek met de arboarts aanvragen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Ik had dit berichtje nog niet gelezen, maar gezien je (werk)stress op dit moment zou ik vandaag nog een ziekmelding doen (dat geeft hun tijd om nog vervanging te regelen) en pas weer gaan werken nadat je het gesprek hebt gehad en er passend werk wordt aangeboden.

    Als je dit moeilijk vindt en niet doet, licht dan je directe collega(s) aan het begin van je dienst in dat je het lichamelijk zwaar hebt en gezien je verleden je geen onnodige risico's wilt nemen met deze zwangerschap.
    Leg ze uit dat je aanspraak wil maken op je recht van EXTRA pauzetijd. Dit is 1/8 van je arbeidstijd. In een dienst van 8uur kun je dus (verdeeld) extra pauzes nemen om even te rusten.
    Maak ook kenbaar dat je het vervelend vindt en hun niet wil belasten met extra werkdruk, maar dat dit de enige manier is om dit weekend te overbruggen.

    Verder kun je ondersteuning vragen bij tilwerk.
    Wat ook werkt is om je collega's te vragen mee te denken in hoe jullie samen de dienst door gaan komen. Zo hebben zij ook meer het gevoel dat jullie samenwerken en je niet alles wil afschuiven.

    Zijn maar ideetjes
     
  20. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dank jullie wel voor de berichtjes, ik had inderdaad gelezen over de extra pauzetijd enz. Maar dat is bijna niet te doen.. dan zadel ik mijn collega's op met meer werk omdat ik het niet vol kan houden.

    Maar goed ik ga het morgen gewoon proberen, en geef inderdaad aan dat het allemaal moeilijker gaat dan weten ze er in ieder geval van.
     

Deel Deze Pagina