Ziekte en werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door hulya, 3 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hulya

    hulya Nieuw lid

    21 mei 2013
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste,

    Ik zit met het volgende probleem. Tijdens mijn 14e zwangerschapsweek ben ik ziek gemeld wegens bekkenklachten.
    Na mijn bevallingsverlof is mijn ziekte voortgezet.
    Tijdens mijn verlof zijn mijn werktijden veranderd en moeten we eerder beginnen. Dit zorgt voor mij voor problemen om mijn oudste naar school te brengen. Dit is besproken met mijn werk maar er is geen uitzondering qua tijden mogelijk en er is ook geen andere passende functie. Nou waren we er een beetje op uitgekomen dat we dan mijn overeenkomst met wederzijds goedvinden zouden ontbinden maar ik zit nog wel in de ziektewet.
    Los van de veranderingen, die voor mij nu voor extra veel stress en gedoe zorgen, ben ik lichamelijk maar ook mentaal zeker niet in staat om weer te gaan werken.
    Fysio is wederom gestart en ook al begeleiding vanuit de huisarts met doorverwijzing naar een psycholoog .
    Nou vraag ik mij af, doordat mijn ziekte 100% zwangerschaps gerelateerd is, of het dan mogelijk is om mijn contract te ontbinden en mijn ziektewet uitkering direct vanuit het UWV te krijgen en dan van daaruit weer verder te gaan ?
    Want nu betaald het UWV natuurlijk ook mijn loon dus zouden ze niet benadeelt worden. Dit is ook wat een medewerker vertelde van het UWV maar ik vond het zo gek dat er op de site een compleet ander verhaal staat dan gezegd word.
    Ik vraag mij af wat het beste is in deze complexe situatie.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Hulya,

    Ik begrijp dat je je afvraagt of je recht hebt op een Ziektewetuitkering als je, tijdens je ziekteperiode, met wederzijds goedvinden uit dienst gaat bij de werkgever.

    Als je tijdens ziekte ontslagen wordt, of met een vaststellingsovereenkomst (bij wederzijds goedvinden) uit dienst gaat, dan loop je inderdaad het risico dat je geen Ziektewetuitkering zult krijgen. Ik laat voor je uitzoeken hoe dit zit als je van UWV al de Ziektewetuitkgering ontvangt, omdat je ziek ten gevolge van zwangerschap/bevalling bent.

    Zodra we een antwoord hebben, komen we er hier op terug.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. hulya

    hulya Nieuw lid

    21 mei 2013
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste Petra,

    Ik wacht uw reactie af. Mede ook omdat ik een arbeidsrecht advocaat gesproken heb en die vroeg welke regeling en of beleid het goed vond om op zo een manier uit elkaar te gaan en een uitkering te ontvangen omdat dit tegen mij door een medewerker aan de telefoon is gezegt.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Hulya,

    Zoals beloofd zouden is de vraag voor je uitgezocht en hier is het antwoord.

    Wordt je tijdens ziekte ontslagen, of ga je met een vaststellingsovereenkomst (bij wederzijds goedvinden) uit dienst en heb je al een ziektewetuitkering van UWV? Dan blijf je recht hebben op je ziektewetuitkering van UWV.

    Ik wens je een fijn weekend.

    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcareteam
     
  5. hulya

    hulya Nieuw lid

    21 mei 2013
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste Victoria,

    Dank je wel voor je reactie.
    Moet mijn werkgever mij dan wederom ziek melden en aangeven dat het contract met een vaststellingsovereenkomst ontbonden is? Moet er in die overeenkomst ook staan dat het wegens ziekte door zwangerschap is ontbonden?
    Ik word erg onder druk gezet en kan het even niet meer hebben. Ik krijg zware hyperventilatie aanvallen en dit kan ik er echt niet nog bij hebben...
    Kunnen jullie mij de stappen duidelijk vermelden zodat ik het zwart op wit heb staan? Mijn geheugen werkt niet echt mee en nadenken is niet meer mijn grootste vak...
    Alvast heel erg bedankt.
    Hulya
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Hulya,


    Wat een lastige en heftige situatie.

    Ik begrijp dat je dat het belangrijk voor je is om te weten wat de volgende stappen zijn.


    Ik help je graag verder.

    Bij ontslag met wederzijds goedvinden is het verplicht om de afspraken schriftelijk vast te leggen in een vaststellingsovereenkomst (beëindigingsovereenkomst). Meer informatie over ontslag met wederzijds goedvinden vind je hier.

    Als de vaststellingsovereenkomst is ondertekend dan moet de werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV.

    Is het een idee dat je je situatie met iemand in je omgeving bespreekt en hij/zij je assisteert?

    Als je lid bent van vakbond of je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je deze ook inschakelen en zij helpen je dan verder. Heb je deze mogelijkheden niet dan kan je altijd contact opnemen met het Juridisch Loket.




    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcareteam.
     

Deel Deze Pagina