Ziektewet uitkering en 0 uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mutskuh, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.236
    1.044
    113
    Hallo.

    Mijn zwangerschap word steeds zwaarder. Ik werk bij 2 werkgevers beide op 0 uren basis. Veel harde buiken en zware krampen na werken. De verloskundige adviseert goed naar mijn eigen lichaam te luisteren en te stoppen als het niet meer gaat. Maar ik werk nog maar max 10 uur per week op dit moment. Mijn ene werkgever vertelde me dat ik niet verplicht ben om te werken, omdat ik 0 uren contract heb. Maar heb ik, als de verloskundige zegt dat ik rustiger aan moet doen, wel recht op een ziektewet uitkering? En zo ja hoe word die berekend? En wat als mijn werkgever die niet zelf wilt aanvragen?

    Groetjes Bianca
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Mutskuh,

    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Je vraagt je af of je recht hebt op een ziektewet uitkering als je van de verloskundige rustiger aan moet doen.

    Als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap, dan meld je je ziek bij de werkgever. Ook als je geen dienst hebt. Geef aan dat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap. De werkgever kan dan een Ziektewetuitkering voor je aanvragen.
    De hoogte van je Ziektewet uitkering is 100% van je dagloon. Dit dagloon bepalen we aan de hand van de verdiensten die je bij deze werkgever had in het jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag.

    Wil de werkgever je niet ziek melden, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice, om je zelf ziek te melden

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.236
    1.044
    113
    Dankjewel voor je duidelijke reactie!

    Groetjes
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan, Mutskuh!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina