Zindelijkheid...(Sorry, alweer een topic)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miepiemoos, 26 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Hallo allemaal,

    Ik heb een dochter van bijna drie (september) die thuis volledig zindelijk is. Dwz snachts ook en onderweg ook. Zelfs al heeft ze een luier om (denk aan grote autoritten) dan vraagt ze om te plassen en plast ze niet in de luier. Maar nu komt het. Ze is totaal niet zindelijk op het kdv. Reden: ze zegt tegen de leidsters dat ze alleen met mij wil plassen of naar de wc wil. Ze is helemaal niet eenkennig en al helemaal geen moederskindje (juist een papa's kindje) dus ik snap het niet. Ze is heel verdrietig als ze een ongelukje heeft, en boos op zichzelf dat ze haar jurkjes vies maakt (tja een meisje he) dus het frustreerd haar ook enorm. Als ik met haar praat zegt ze dat ze absoluut niet naar de wc daar wil maar heel veel verder dan dat kom ik niet door te praten.
    Ik heb nu haar eigen potje van thuis meegenomen, in de hoop dat dit wat helpt, maar ik vrees dat het ook angst is. Ben benieuwd vanmiddag...

    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Iemand tips?
     
  2. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Foto van jezelf bij de wc hangen daar :thumup::p

    Ik werk al jaren op een kdv en bij ieder kindje heeft het een andere reden.

    Meestal zijn de wctjes helemaal open op een kdv. Vind ze het prettig om alleen te plassen en niet zo in de kijker? Of zit er een deur voor de wc? Kan iedereen binnen lopen, lopen andere kindjes mee?

    Kan ze overal wel aan? Zijn de wc hygiënisch? Veel kindjes gaan niet naar de wc als de ander net zijn drol niet heeft doorgespoeld of als het wc papier vaak op is of de wc bril vies. Ze durven dit dan niet aan te geven.
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    gaat ze er wel plassen als jij meeloopt? Bijv als je haar wegbrengt?
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eens met haar meegaan en dat jij eerst gaat plassen en dan zij?
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    ik zou idd ook samen met haar daar plassen. misschien gewoon een vaste routine ervan maken dat als jij haar daar 's ochtends brengt jullie eerst samen naar de wc gaan en ook als je haar ophaalt eerst naar de wc? misschien de mate van het alleen doen ook langzaam uitbreiden? (eerst samen in het hokje, daarna steeds meer zelf laten doen). leidsters hoeven in principe ook niet mee he op die leeftijd als ze het eenmaal durft
    plast ze wel al op andere locaties? (openbare toiletten, bij vrienden/familie). ik vermoed van wel als ik jou zo hoor.
    succes!
     
  6. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Bedankt voor jullie tips!

    Het toilet is inderdaad open en ik vermoed dat ze meer privacy wil. Vorige keer hebben de leidsters dit al geprobeerd door de toegang dicht te houden voor andere kindjes.

    De wc (klein wc'tje) is denk ik toch nog wel groot voor haar want ze is erg klein voor haar leeftijd maar er staat ook een potje en nu dus tevens haar eigen potje dus ook dit zou geen probleem moeten zin.

    Op andere locaties plassen is geen probleem, zelfs niet als er geen wc voor handen is (dus in bosjes onderweg). Plassen op andere wc's in winkels ook niet.

    Ik hoop dat ze snel zich veilig genoeg voelt om ook daar naar de wc te gaan, want vind het best sneu voor haar. Een ongelukje is voor haar namelijk ook een groot ding wat ze absoluut niet wil, dus de angst moet wel groot zijn.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Hier exact hetzelfde. Overal plassen (soms vind ie dat wel spannend), maar no way dat hij op de kinderopvang naar het toilet gaat. Ook al op het toilet van de leidsters geprobeerd, maar dat wil hij ook niet.
    Hier werd het ook echt een ding, wilde niet meer naar de opvang... Nu krijgt hij een luier om als hij zegt dat hij moet plassen en dan kunnen we dat straks hopelijk uitbreiden naar plassen met luier op de wc en daarna gewoon op de wc.
    En anders straks maar op de basisschool naar het toilet. Daar heeft hij geen luierassociatie, dus wellicht gaat dat wel direct goed.
     
  8. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Wat sneu dat hij niet meer naar de opvang wilde! Dit wil ik dus echt voorkomen, dus als het vandaag niet lukt met eigen potje mag ze van mij voorlopig haar luier weer aan. Vanaf oktober gaat ze over naar een gastouder die ze nu al goed kent en vaak komt, dus ik verwacht dat het dan sowieso geen probleem meer zal zijn.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vond dochter het vooral spannend en vervelend dat anderen haar gingen helpen etc, dus ik ging iedere keer bij brengen en halen met haar naar de wc zodat ze het na een paar keer helemaal zelf kon. Die zelfstandigheid gaf haar meer vrijheid en nu gaat ze bij de psz gewoon volledig zelfstandig naar de wc, met de deur dicht. Misschien dat dit bij jouw dochter ook werkt?
     
  10. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Potje was geen succes :( geen ongelukje gehad maar ze heeft het heel lang opgehouden totdat ze buikpijn kreeg en om een luier vroeg. Die was natuurlijk binnen 1 sec overvol.
    Thuis moest de luier gelijk uit en ging ze meteen weer zelf naar de wc.
    Ga nog een poging wagen door met de pedagogisch coach te praten of zij nog tips heeft, anders laat ik het even zo.
     
  11. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje had ook moeite met zindelijk worden. Nooit ongelukjes gehad maar hij durfde thuis ook gewoon niet te plassen op het potje of de wc. Met ald gevolg dat hij het letterlijk ophield tot hij ging slapen em zn luier weer aankreeg. Super zielig.

    Wat hier heeft geholpen is de overgang kleiner te maken. Hij had overdag een onderbroek aan en als hij moest plassen of poepen, gaf hij het aan en mocht hij dat in de luier doen.

    Eerst gewoon waar hij op dat moment stond. Later zittend met de luier aan op het potje, en nog later zittend met de luier aan op de wc.

    Hij was in feite dus al zindelijk, maar op een andere manier ;)
    Naarmate hij meer vertrouwen kreeg kon de luier steeds losser, en na 3 maanden had hij hem niet meer nodig.

    Is zoiets een optie op de opvang? Je kan het op deze leeftijd goed uitleggen en het kan de angst relatief eenvoudig wegnemen bij je dochtertje.
     

Deel Deze Pagina