Zoon ruim 3 wil niet poepen op wc/potje

Discussie in 'Verzorging' gestart door Maagd, 22 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi allen,

    Dit is wel een onderwerp wat ik vaak terug zie komen op het internet, maar nooit zie ik echt de gouden tip. Misschien is die er ook niet....?

    Mijn zoon is ruim 3 jaar en wil dus niet poepen op het potje of op de wc. Hij is al een aantal maanden overdag zindelijk, ook overdag als hij nog slaapt is hij droog. Soms natuurlijk wel een ongelukje. Helaas geeft hij niet aan dat hij moet poepen. Ook al moet hij dan wel, hij wacht tot hij savonds een luier om krijgt. Zodra we zijn kamer uit zijn poept hij gelijk in z'n luier.
    We hebben van alles al geprobeerd maar niets heeft geholpen. Gelijk terug z'n kamer in en hem alsnog op het potje zetten, belonen met stickers, belonen met iets lekkers (hij is gek op krentenbol en ontbijtkoek en krijgt hij alleen als hij poept op wc of potje). voor het slapen op het potje werkt ook niet. We hebben hem wel eens langer in poepluier rond laten lopen dan noodzakelijk in de hoop dat hij er vies van werd. Ook als z'n billen dan pijn begonnen te doen hielp het niet. Met luier op de wc zetten werkt ook niet. Kan hem en uur laten zitten hij poept gewoon niet.

    Angst voor de wc of potje is het niet want overdag gaat z'n plas er wel gewoon op. Ook als wel buiten ons huis zijn gaat dat prima.

    Ik weet dat het wat tijd kan kosten, maar we zijn al een jaar bezig met zindelijk worden. (in dat jaar werd ik zwanger en kwam er dus een baby bij, dat zorgde voor een vertraging in de voortgang) Nu sinds paar maanden dus zindelijk van plassen overdag maar de rest gaat voor geen meter.

    Heeft iemand een tip?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Poepen op de wc vinden kinderen vaak veel spannender dan plassen. Mijn oudste moest echt even gecoacht worden door die angst heen, wij deden heel enthousiast toen het gelukt was en daarna ging het steeds iets makkelijker. De eerste keer gepaaid met een taart; als ze zou poepen op de wc, zouden we samen een taart bakken.
     
  3. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wij doen inderdaad ook enthousiast maar het werkt niet. Toen met op potje plassen ook echt uit ons dak gegaan, high five-en, zeggen hoe trots we zijn, kusjes en knuffelen. Maar ja moet de 1e keer voor poepen op de wc wel komen. Op potje is het, heel lang geleden, een keer per ongeluk gelukt maar daarna nooit weer.
    Paaien met iets lekkers werkt dus niet. Ontbijtkoek en krentenbol wil hij heel graag hebben maar krijgt hij nooit, tot hij dus een keer gaat poepen. Hij weet dat ook heel goed want als we het hierover hebben vult hij zelf al in wat hij krijgt als beloning.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje gaat naar de poeppoli en daar pakken ze het als volgt aan (uitgangspunt was bij ons wel anders ivm angst voor poepen en daardoor niet meer willen poepen):
    - poepen is een feestje: elke keer poepen wordt beloond met een beloning (denk aan een stempeltje, stickers, etc. of een sociale beloning (spelletje spelen, boekje lezen, etc.).
    - daarnaast maak je nog afspraak met elkaar, bijv. als je moet poepen, vraag je om een luier. Elke keer dat het lukt, sticker plakken en bij bijv. 5 stickers een beloning (bijv. toetje uitzoeken). Gaat dit goed, dan een stap verder: poepen bij de wc (weer met stickervelletje), daarna poepen met luier op de wc, daarna poepen op wc zonder luier (of nog met de tussenstappen: eerst 1 plakker los van de luier, dan nog een plakker los, luier in de wc liggen). De eerste keer van elke nieuwe stap kan ook nog extra beloond worden om net die extra motivatie te geven.

    Zoals je leest is het vooral belonen, belonen, belonen en veel geduld hebben. Mijn zoontje heeft er veel aan gehad, maar helaas een enorme terugval gehad en nu pakken we het weer op deze manier op en maken hele kleine stapjes.
    Succes!
     
  5. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hebben precies hetzelfde gehad, en toch wel een gouden tip ;)

    Hij kon heel goed zeggen wanneer hij moest poepen, en dan mocht hij vragen om een luier. Dan ging hij (staand) poepen, en daarna de luier weer uit. Toen dat goed ging, hebben we een paar weken later aangegeven dat hij met zijn luier aan zittend mocht poepen op het potje. Dat ging ook weer goed.

    Weer een paar weken verder deden we zijn luier steeds losser op het potje of de wc. Tot uiteindelijk de luier los op het potje of wc lag, en hij er alleen bovenop zat. Uiteindelijk kon de luier helemaal weggelaten worden.

    Het is een kwestie van vertrouwen opbouwen, en dat kostte hier tijd maar zo ging het heel geleidelijk en was het voor hem ook niet zo spannend.
     
  6. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    O, en een eyeopener hier. Toen mijn zoontje vroeg om een luier, daarin poepte, en dan de luier weer af, was hij dus eigenlijk al zindelijk ;) Alleen op een andere manier dan gebruikelijk :)
     
  7. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben er relaxed over gedaan, maar potje/wc beloond met chocolade. Heb je die krentenbol wel dag en nacht klaarstaan? :) Anders misschien iets anders zoeken, als het maar direct aangeboden kan worden anders leggen ze de link niet..

    Spaarsystemen en stickers etc waren hier veel te spannend voor dl, dat gaf teveel druk.
     

Deel Deze Pagina