Zoontje van 1 jaar en 9 maanden zegt bijna niets

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Acem, 26 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Acem

    Acem Fanatiek lid

    6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Hallo

    Mijn zoontje is inmiddels bijna 1 jaar en 9 maanden, hij brabbelt voornamelijk nog in zijn eigen taal, maar echte woordjes kan hij nog niet. De klanken wel bijvoorbeeld als ik aan hem vraag: waar is je schoentje, hoor ik de klanken van: daar is mijn schoentje maar de woordjes zijn nog echt wel onduidelijk... 'Daa s' en dan brabbeltaal
    en bijvoorbeeld: klaar zegt hij: Klaa...

    Ik maak mij toch een beetje zorgen, aangezien wij boekjes met hem lezen, met hem praten, hij verstaat wel veel en doet wel wat je van hem vraagt. Maar praten wil echt niet...
    Herkent iemand dit 'probleem' zowel hoe ben je er zelf mee omgegaan?

    groet,
    Acem
     
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Onze zoon zei papa, mama en koek toen hij die leeftijd had... we zijn toen gestart met logopedie en hebben dit een halfjaar gedaan, toen mochten we stoppen.
    Maar toen hij 2 jaar was zag hij het licht en begon steeds meer te zeggen, soms denk ik dat de logopedie nog niet nodig had geweest.
    Inmiddels is hij bijna 4 en praat nog niet zoals het zou moeten, maar hoort waarschijnlijk niet zo goed.
    Als je je ongerust maakt en er is niets medisch kun je natuurlijk altijd logopedie proberen en kijken wat zij zeggen... wordt hij in ieder geval niet slechter van.

    Maar vanuit mijn eigen ervaring wacht ik tot mijn dochter 2 is met naar logopedie stappen/
     
  3. Acem

    Acem Fanatiek lid

    6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Ha,
    Bedankt voor je reactie. Goh, ik wist niet dat logopedie al op zo een jonge leeftijd kon. Dat is misschien wel een idee inderdaad. Ik ga mij eens wat meer hierin verdiepen.
    Bedankt voor de tip.
     
  4. Raaf92

    Raaf92 Niet meer actief

    Ik heb een nichtje van 2 jaar en 2 maanden en die zegt ook echt nog niet heel veel en maakt de woorden ook niet af! Het ene kind is sneller dan de ander en als ze het opeens door hebben komt het vanzelf. Zou me nog niet heel druk maken!
     
  5. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Mijn zoontje is ook laat begonnen met praten, hij brabbelde de hele dag door maar er kwam niets verstaanbaars uit.
    Met 20 maanden kwamen er eindelijk wat woordjes 3 stuks.., voor een buitenstaander waarschijnlijk nog abracadabra, maar ik wist wat hij probeerde te zeggen.

    Nu zijn we 5 maanden verder en praat hij de oren van je kop! Nog niet alles even goed verstaanbaar en goed uitgesproken, maar hij kent super veel woordjes en maakt nu ook 3 woord zinnen. Hij praat ook alles na en neemt het als een spons op.
    Ineens heeft hij het dus te pakken.
     
  6. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    De kleine van een vriendin van mij is bijna 3 en brabbelt voornamelijk. Het bleek dat zijn oortjes 'verstopt' zaten door een prop. Er zat elke dag ook best veel oorsmeer in zijn oortjes. Misschien kun je dat eerst uitsluiten bij de ha?
     
  7. Acem

    Acem Fanatiek lid

    6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Mijn zoontje heeft vanaf de geboorte idd veel last van oorsmeer gehad. Voordat hij geopereerd moest worden aan zijn hypospadie ben ik naar de HA gegaan om zijn oren na te laten kijken. Hij sliep slecht en had daarnaast ook idd veel oorsmeer in zijn oortjes. Ook had hij altijd zo een vies geurtje in zijn oortjes. Mijn ha heeft ernaar gekeken toen (juni 2016) en bleek er niets te zijn, volgens haar zag het er allemaal netjes uit.
    Sindsdien heb ik er eigenlijk geen aandacht meer aan geschonken. Het vieze geurtje is weg, maar ik merk wel dat hij bijna iedere ochtend wel een beetje oorsmeer in zijn oortjes heeft terwijl ik zijn oortjes bij het douchen altijd goed schoon spoel.
     
  8. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Mijn jongste zoon is van dezelfde leeftijd en zegt ook nog niet zoveel.
    Tot vorige week zei hij misschien 5 woorden (kla (klaar), die, nee, dih (dicht)) en pappa ;)
    Toevallig heeft hij de laatste week een paar woorden erbij.
    Oudste twee waren hier ook late praters en praten nu prima!

    Ze hoeven nog niet goed te worden uitgesproken, dus 'kla' is op deze leeftijd nog prima.
    Oorsmeer is geen probleem en passieve woordenschat lijkt ook ok!
    Je zou nog eens kunnen checken of hij goed hoort als je je zorgen maakt. Maar ik lees totaal geen rare dingen.
    Sommige kinderen zijn vlotte praters, andere weer wat later!
     
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft ook veel oorsmeer, maar die praat de oren van mijn kop hoor, zelfde leeftijd als jouw kindje, dus hoeft echt niet per definitie daar aan te liggen.


    Mijn oudste was niet snel met praten, maar toen hij naar de psz ging ging het snel


    Ik zie echt niets waar je je zorgen om zou moeten maken, de ene is nou eenmaal snel dan de ander en dat de woorden niet afgemaakt worden is ook heel normaal
     
  10. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste begon pas na zijn 2e verjaardag te prten. Sommige kindjes zijn snel, andere langzaam.

    Rond 2 jaar willen ze graag dat een kindje 10 woordjes kan zeggen die voor jou begrijpbaar zijn. "Klaa" is dan al een woord en "daa" ook. Woordjes hoeven dus echt nog niet goed uitgesproken te worden.

    Veel kindjes gaan rond of net na hun 2e verjaardag ineens praten. Mijn oudste deed dat dus ook en zat op 2,5 jaar op gemiddeld niveau (volgens logopediste die er voor de jongste was).

    Wat je schrijft klinkt dus niet zorgwekkend, maar als jij je zorgen maakt kan je dit besoreken op cb/ha
     
  11. tessa321

    tessa321 Fanatiek lid

    13 feb 2013
    1.007
    157
    63
    Gelderland
    Hier hetzelfde. Maar weinig woorden. Papa, mama, die, tadu ( sirene) hij probeert de laatste dagen veel meer maar ik begrijp nog weinig.

    Maaarrr hij gaat super op zijn loopfiets (hard en met 2 benen tegelijk in de lucht) hij vangt ballen en gooit als een pitcher. Zijn aandacht ligt dus erg op het motorische vlak. Misschien is dat bij jullie ook het geval?
     
  12. nazli21

    nazli21 VIP lid

    28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    mijn zoon van 20 maanden zegt ook helemaal niets. maar dat had mijn oudste zoon ook, hij praatte met 2,5 jaar en nu is hij niet meer stil te krijgen.

    met mijn dochter geen problemen gehad.
     
  13. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Wel herkenbaar, alleen zie ik het niet als een probleem!
    Maak me eigenlijk totaal niet druk omdat hij wel veel verstaat en veel brabbelt. :) komt wel als hij er klaar voor is denk ik.
    In mijn omgeving merk ik trouwens dat jongens over het algemeen later praten dan meisjes, maar wel vaker 'ineens' veel zeggen :)
     
  14. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    ik was van het week op het cb. Mijn zoontje is 1,5 jaar en ik vertelde dat hij nog niet veel zei naast papa en mama. dit itt sommige andere leeftijdsgenoten. Cb arts vertelde dat proberen ook goed is of onafgemaakte woordjes bijv lamp mijn zoon zegt amp, bamp, oma =mm ma
    Dat wordt ook goed gerekend
     

Deel Deze Pagina