Zorgen om groei dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emma86, 14 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn mannetje groeit niet goed door in de lengte. Is er iemand die dit ook heeft gehad? Met 11 maanden controle had het gewicht een dipje. Daarna ging dat weer goed en qua gewicht zit hij weer mooi op de lijn, alleen die groei in de lengte buigt af. Hij is veel ziek geweest, kan het daarmee te maken hebben? Krijgt hij genoeg eten? Volgens cb wel, enige tip die ik kreeg was volle producten aanbieden .

    Schema:
    Ochtend een flink bord pap (6 flinke eetlepels Brinta) en flesje melk. Soms krijgt hij nog een cracker/rijstwafel ofzo tussendoor.

    Middag een fles melk en een hele boterham (inclusief korsten) met vaak nog een koekje. Meer krijg ik er tussen de middag niet in.

    In de namiddag een potje groente en potje fruit (15+ maanden) plus vaak nog een koekje. Waar het kan eet hij met de pot mee of hij mag nog wat proeven nadat hij zijn eigen eten heeft gehad. Hij eet goed, potjes gaan op en met de pot mee kan hij ook flink eten.

    Voor het slapengaan nog een fles melk.

    Over 1,5 maand weer controle en ergens zit het me niet lekker. Dus als iemand ervaring wil delen of tips heeft, graag!

    Bekijk bijlage 589287
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Lijntje van mijn zoontje ziet/zag er net zo uit hoor.
    Cb zei dat ze dat vaker tussen de 12 en 24 maanden.
    De groei kan sommige maanden minder hard gaan.

    Mijn zoontje had het bij de 11 maanden en de 14 maanden.
    Vandaag heb ik hem zelf na 5 maanden gemeten en gewogen en zag ik dat beide lijntjes weer gewoon in een lijntje omhoog groeien, maar ze volgen nu wel een ander lijntje.

    Ik zou met 15 maanden niet meer 3 flessen op een dag geven maar zoveel mogelijk gevarieerd vers voedsel.
    Waarom krijgt hij in de middag (en dus voor zijn warm eten?) een potje fruit en een potje groente?
    Heeft hij ongeveer 6 eetmomentjes op een dag waarvan 3 maaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) en twee snackmomentjes (fruit, rauwkost, crackers ed, monkeyplatter)?
     
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Adrianna
    Bedankt voor je reactie. Hier vond het cb het juist niet goed gaan, hij volgt niet meer zijn eigen lijntje.
    In de namiddag bedoel ik 17.00 uur mee, dan krijgt hij dus zijn groente en fruitpotje. Dat is zijn avondeten. Als het kan eet hij met de pot mee. Dat lukt niet wanneer we laat eten of iets wat voor hem niet geschikt is. Die 3 flessen is gewone melk, geen kunstvoeding. Hij wil niks anders drinken en hij heeft toch zijn vocht nodig. Die flessen leng ik aan met water, anders krijgt hij teveel melk op een dag. Hij heeft 3 hoofdmaaltijden op een dag en wat snackmomenten (2x, soms 3x).
     
  4. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Kan proberen om zijn fruitpotje in de middag te geven en na het avondeten nog wat extra fruit.
     
  5. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Behalve dat ik een andere indeling heb en voorstander ben van vers eten en uit bekertjes drinken lees ik verder niks geks.

    Ik zou hem volgende maand gaan meten.
    Aankomen kan ook betekenen dat hij straks in lengte onhoog schiet.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    hier een ukkepukkie van een dochter (mama is ook de grootste niet) bij ons zijn er sinds dat ze een jaar is twee enorme lengte spurten geweest. Daarvoor ging ze bunkeren als een malle en je zag haar in korte tijd ineens de hoogte in schieten. De eerste keer was toen ze goed en wel los kon lopen zal rond de 15-16 maanden zijn geweest, de tweede ronde was bij de 19 maanden. Nu is t even rustig en gaat ze niet zo opvallend de lucht in, maar die twee groeipunten waren echt bizar, alsof je een totaal ander kind uit bed trekt.
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik hoop hier ook op een groeispurt op korte termijn. Meneertje is nu 16 maanden. Dat hij kleiner is dan gemiddeld wisten we al (wij zijn ook niet groot) en dat geeft ook niet. Af en toe kan hij flink eten maar echt een periode bunkeren voor een spurt helaas nog niet gezien hier.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik lees heel veel koekjes en rijstwafels enz. Hier is dat 1x per dag en verder krijgt ze fruit. Als hij s middags geen brood meer eet zou ik zeker geen koekje na geven. Verder zou ik ook zoveel mogelijk gaan voor vers fruit, gewoon een banaan vult beter dan een potje fruit.
    Zou me ook niet direct nu druk maken hoor, wat anderen ook al zeggen misschien straks opeens een groeispurt en dan ziet z'n curve er alweer heel anders uit.
     
  9. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja je hebt gelijk, iets meer fruit (of groente) zou wat beter zijn. Probleem is ook dat hij slecht eet met andere structuren. Banaan hapt hij zo weg, dat is zacht zonder stukken. Appel eet hij een klein partje en daarna laat hij de stukken uit zijn mond vallen. Komkommer, druif, tomaat, etc net zo.
    Avondeten gaat prima zolang het geprakt is. Spinazie, bloemkool, rode kool, het vliegt er in. Uiteraard is dit met aardappels en wat vlees.
    Spaghetti bijvoorbeeld snijd ik zo fijn mogelijk maar zelfs dan is hij er met een paar happen klaar mee. Dit probleem hebben we altijd al gehad. Leek een tijdlang beter te gaan, nu lijkt het alsof we weer stilstaan op dat gebied. Ik ga er de komende tijd weer extra tijd, moeite en aandacht aan besteden en als dat niet lukt bij cb vragen om een verwijzing voor prelogopedie.
    Intussen hoop ik dat hij nu goed door gaat groeien, helpt niet mee dat hij alweer verkouden is.
     
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Herkenbaar van onze oudste. Hij heeft ook langer gepureerd en geprakt gekregen dan de jongste nu, maar dan wel zoveel mogelijk vers inderdaad.
    Hier kwam het met de tijd vanzelf goed. Rijst, macaroni enz hoefde hij heel lang niet, ik kookte voor hem dan een aardappeltje en wat diepvriesgroente, gaf hem dat vooraf en als wij dan aten liet ik hem spelen en ontdekken met een schep rijst of spaghetti.
    En vanaf 2-2,5 konden we hem hierin wat meer gaan sturen door tegenover een paar hapjes nieuw eten proeven een beloning te stellen. Hij is nu 4 en eet liever pasta gerechten dan aardappels en groente. ;)
     
  11. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bij jullie wilde het dus ook niet zo, fijn dat het nu een stuk beter is. Geeft moed voor de toekomst. Met rijst en paar stukjes pasta laten spelen doen wij ook. Qua smaak lijkt hij heel veel te lusten, nu de structuur nog.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. Dreamer

    Dreamer VIP lid

    17 mrt 2011
    6.148
    33
    48
    Is hij wel juist gemeten?
    Hier laatste x twee x laten doen omdat hij eerst maar 0.5 cm.gegroeid was. Na nog een keer meten bleek t 3.5 cm te zijn.

    Verder weinig ervaring.. wellicht straks een spurt?
     
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Keertje verkeerd meten kan maar dat zou er 3x verkeerd zijn gemeten. 3 cm meer of minder is best een verschil zeg!
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Pasta moest die van ons ook niet. Heb nu die penne (volkoren biologisch van de ah, was de enige bij de to go, normaliter gewoon volkoren) en die gaat er wel een beetje in omdat ze die vast kan houden of op dr vork kan prikken. T meest blij maak ik dr gewoon met een prakkie overigens en ik prak dat nog steeds gewoon met een vork. Paar stukjes penne erbij voor t proberen (ik gruwel van aardappels). Nasi eet ze nu ook mee, is er niet echt enthousiast over maar vanaf mijn bord is t ge-wel-dig, die smaakt veeeeel beter dan die op haar bord (is exact dezelfde).

    Kom aanzetten met zo'n cracotte en ze weigert, of ze nou uitgehongerd is of niet of de kindjes naast dr t nou krijgen maakt dr ook geen bal uit. Ze eet het niet. Gewoon een boterham of vroeger een potje groente (madame lustte ook geen fruit in t begin, maar deed een moord voor broccoli (???)) is prima, maar cracotte brrrrr
     
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Hier ook een jongetje van 15 maanden die niet veel is gegroeid en niet veel is aangekomen bij de laatste meting. De kinderarts vertelde mij dat weinig aankomen niet erg is met deze leeftijd omdat ze ontzettend veel bewegen. Mijn zoontje zit nooit stil, het is aan of uit. Als hij genoeg eet dan komt het ook met het groeien wel goed.

    Kinderarts gaf hier vooral de tip: 50 gram vlees per dag (ca. 3 theelepels). Daar halen ze veel energie uit om te groeien. En ook 300ml melkproducten (mag ook een yoghurtje zijn). Verder kan het geen kwaad om af en toe wat toe te stoppen. Blokje kaas, een banaan, plakje worst, bekertje melk of zo.
    Juist als hij geen grote eter is is het misschien een idee om naast de maaltijden kleine beetjes te geven.
     
  16. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Wij hebben dit ook meegemaakt bij de oudste (hij is nu 3). Bij geboorte woog hij net aan 3 kilo en was niet zo lang, zijn vader en ik zijn wel lang dus ze vonden het al vrij vroeg een beetje vreemd. Iedere controle hadden ze het er weer over maar hij at en dronk perfect. Toch bleven ze er maar op letten en op een gegeven moment tijdens een controle op het cb zei de verpleegkundige dat hij wel eens een hartafwijking kon hebben want ze hoorde een ruis en dat hij dáárom dus zo achterbleef in groei.

    Arme ventje door de hele molen gehaald met echo's en hartfilmpjes en weet ik het allemaal totdat we een gesprek hadden bij kindercardioloog en hij zei: hij is perfect gezond en prachtig in verhouding. Ik vond het gek dat we zulke tegenstrijdige reacties kregen en ben gaan uitzoeken wat voor groeicurves ze in Nederland aanhouden op de cb's. Ik ontdekte dat dat niet de curves zijn van de WHO. Vervolgens heb ik lengte en gewicht van zoontje daarin geplaatst en was er helemaal niks aan de hand. Nu ook nooit meer gezeur over bij het cb.

    Kortom, als ik naar het lijntje van jouw zoon kijk dan zie ik niks geks want hij is nooit heel lang geweest, die 'uitschieter' in het midden kan een groeispurt zijn geweest en inderdaad als kinderen ziek zijn geweest gaat de energie daar ook naartoe en niet naar het groeien. Zet de metingen van je zoontje eens in de WHO curve, ben benieuwd wat er dan uitkomt. Maar zoals ik het zo zie zou ik me echt geen zorgen maken.

    WHO curves: http://www.who.int/childgrowth/standards/chts_boys_z.pdf
     
  17. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @KleineLai
    Ja hij is hier ook druk in de weer. Hij eet trouwens als een bootwerker met avondeten. Alleen stukken zijn lastig. Vanavond toch weer spaghetti geprobeerd en het ging redelijk tot hij na een paar happen weer alles uit zijn mond liet vallen. Goeie van dat vlees, dat wist ik niet.

    @Vero0504
    Hij eet bijna alles, zolang het geen stukken zijn. Krijgt hij pasta uit een potje (dat is zacht en fijn) dan eet hij het zo op. Brood en cracker lukt hem ook wel maar komkommer bijvoorbeeld is te lastig. Qua smaak list hij het wel, het kauwen lijkt een probleem.

    @rocketscience
    Jeetje jullie zijn je vast ook dood geschrokken toen er werd gezegd een hartprobleem. Hoop zorgen en drama om niks.
    Dank je, ik ga eens kijken naar die link.
    Moet in november weer heen.
    Hoe lang en zwaar was jullie zoontje dan bij geboorte? Wij zijn als ouders zijnde niet lang (dus voor ons geen verrassing dat ons ukje aan de korte kant is) maar je weet nooit welke genen je doorgeeft.
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Net als het nooit goed gaat om veel te eten, lijkt het me net logisch om op verschillende momenten per dag fruit en groente aan te bieden, ipv koekjes.

    In vergelijking met beide kinderen hier vind ik het erg weinig. Net op die leeftijd aten ze hier de hele dag door. Maar misschien ligt dat meer aan mijn kinderen :)
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    @Emma86 Korsten van brood gaan ook goed? Hier is t net een hooischuur (of een klikobak) dus ik moet hier oppassen met dr, wil nog wel eens zonder fatsoenlijk kauwen door gaan slikken. Honger kan ze nauwelijks hebben want ze eet de hele dag door.

    Hier wordt er dus ook nog veel geprakt, gaandeweg wel steeds grover. Misschien overdreven maar ik voel me er aanzienlijk beter bij.

    Lange vingers of ander lastig spul zet ik dr ook echt in alle rust in dr stoel en ga ik er tegenover zitten met een bak koffie. Krijgt ze ook niet als ze op enige vorm baldadig is, dan is ze levensgevaarlijk met die dingen.
     
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Stukjes zijn hier soms ook lastig hoor. Potjes vindt hij ook makkelijker en lekkerder.
    Hoe groot zijn de stukjes spaghetti? Ik knip hier alle spaghetti en groenten heel klein. Dan voeg ik extra saus en/of kaas (Kiri) toe zodat het makkelijker te eten is. Zo vindt hij het wel lekker. Ook leidt ik hem af met speelgoed of soms met een filmpje.
    Als hij na een tijdje geen zin meer heeft dan wacht ik even, geef een slokje water, geef nieuw soort speelgoed en dan probeer ik weer een hapje. Vaak eet hij op deze manier zijn bakje leeg.

    Qua tussendoortjes geef ik hem gewoon wat hij lekker vindt. Banaan is hier ook favoriet, druifjes ook. Mango, watermeloen, abricot en pruimen (zonder velletje) ook. Appel niet, dat is te hard en te zuur denk ik.
    Groente (zoals paprika) geef ik hem nooit tussendoor.
     

Deel Deze Pagina