Zwanger en ziekte van Crohn

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kaatje1603, 29 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje1603

    Kaatje1603 Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    hallo allemaal!

    De titel zegt het al... ik ben zwanger en heb ook de ziekte van Crohn.

    Nou ben ik al eens eerder zwanger geweest met Crohn en dat ging super, geen klachten, geen opvlammingen niks!

    Nu ook eigenlijk geen klachten maar mijn waardes zijn wel verhoogd... dus er moet gekeken worden hoe verder. Te beginnen met een darmonderzoek!

    Het overviel me eigenlijk erg vanmiddag bij mn arts... en ik vind het echt niet tof!

    Zijn er hier ook dames die hier ervaring mee hebben?? En hoe is dat toen verlopen?!

    Ben erg nieuwsgierig!
     
  2. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik heb geen crohn maar colitis ulcerosa.
    Vorige zwangerschap halverwege gestopt met alle medicatie en ook nog bijna een jaar na de bevalling volgehouden tot aan een opvlamming.
    Na een stootkuur prednison is het goed blijven gaan en ben ik nu nog steeds medicatie vrij en inmiddels (morgen) 15 weken zwanger.

    Vinden de artsen het echt nodig om nu al een darmonderzoek te doen?
    Lijkt mij erg overdreven als je geen klachten hebt en alleen verhoogde waardes. Zo hoog kunnen je waardes dan nog niet zijn.
    Gebruik je nog medicatie?
    Of wil je preventief beginnen met medicatie?

    Ik mocht namelijk bij de eerste zwangerschap mezavant blijven gebruiken.
    Dat is gewoon een ontstekingsremmer.
     
  3. Kaatje1603

    Kaatje1603 Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Nou mijn waardes lopen al een tijdje op schijnbaar... mijn calprotectine was nu 565, en dat is te hoog! Dus vandaar het onderzoek. Heb het wel terug weten te schroeven van volledig onderzoek naar een sigmo! Vondt die volledige erg heftig tijdens mn zwangerschap

    Ik heb al sinds 2009 Humira en sinds 1 jaar een lage dosis imuran erbij, dus al vrij hoog in de medicatiepyramidd helaas...
     
  4. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Je zit al wel hoog ja.
    Vervelend!
    Dan valt er niet veel meer te verhogen.

    In ieder geval fijn dat het geen volledig onderzoek meer word.
    Je neemt er een roesje bij neem ik aan?
    Zou het wel zo snel mogelijk inplannen. Roesje word toch via de aders ingespoten en je hebt nu nog geen bloedband met het kindje.

    Sterkte!
     
  5. Kaatje1603

    Kaatje1603 Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Nou sigmo is zonder roesje vlgs mij... dus ff doorbijten! Zie ik wel tegenop...
    moet 29 sept, eerder was er helaas geen plek
     
  6. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik krijg altijd de keuze met of zonder roesje. Ik dacht de eerste keer ook dat ik dat wel zonder roesje kon maar halverwege het onderzoek hebben ze me zonder keuze plat gespoten :rolleyes:
    Daarna ook nooit meer zonder gedaan.
    Als er echt ontstekingen zitten is het vrijwel niet te doen.
    Zou toch vooraf overleggen of er iets is wat veilig is voor jou en de baby.
    Is toch een onderzoek van zeker 20-25 minuten.
     
  7. Kaatje1603

    Kaatje1603 Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Ja daar heb je gelijk in inderdaad. Volgens mij zijn er wel veilige middelen, dat gaf ze wel aan... ik ga er nig een mailtje aan wagen denk ik wel!
     
  8. Kaatje1603

    Kaatje1603 Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Het houdt me erg bezig merk ik... erg vervelend en onzeker allemaal!

    Stomme rot crohn ook...
     
  9. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Chronisch ziek zijn is ook moeilijk.
    Hopelijk snel mailtje terug.
     
    Kaatje1603 vindt dit leuk.
  10. ShaYo

    ShaYo Actief lid

    13 sep 2017
    361
    265
    63
    Vrouw
    Ik lees even mee! Ik heb Colitis en ben nu in ronde 4 om zwanger te worden van ons eerste kindje in volledig overleg/begeleiding vanuit het VUmc, MDL en gyno.
    Ik slik 6-TG (thioguanine) en mezavant. Er zijn nog weinig dames zwanger geweest en bevallen met 6-TG in Nederland, dus mijn arts volgt erg de internationale literatuur. Stoppen/minderen is echter niet mogelijk, ik ben nu net 4 maanden uit een opvlamming van 1,5 jaar aan het geraken.
    Ik kan geen enkele literatuur vinden over de invloed op je vruchtbaarheid met 6-TG. Nu weet ik dat een actieve opvlamming van de CU of Crohn tijdelijk je vruchtbaarheid wel in de weg staat, maar die begint goed onder controle te raken (leico's en trombo's goed, Calpro nog op 299 maar ik kom van de 1980 af).
    Zijn jullie lang bezig geweest om zwanger te raken en hoe is het nu met jullie waarden?
     
  11. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik ben zwanger geworden van onze dochter in de 2e ronde terwijl ik thioguanine gebruikte ook icm Mezavant.

    Op aanraden van mijn arts ben ik gestopt rond 18 weken zwangerschap omdat je met thio geen bv mag geven.
    Echter mocht dit alleen omdat de waardes stabiel waren. De Mezavant is toen ook afgebouwd.

    Ik ben stabiel gebleven tot ongeveer 8 maanden na de bevalling en toen kwam ik in een flinke opvlamming terecht.
    Dit heeft aantal maanden geduurd om onder controle te krijgen met verschillende dosissen prednison.
    Toen dat eenmaal over was niet meer terug geweest aan de medicatie en nu nog steeds stabiel en inmiddels al weer bijna 18 weken zwanger van de 2e.

    Dus hoe mijn waardes nu zijn geen idee haha.
     
  12. ShaYo

    ShaYo Actief lid

    13 sep 2017
    361
    265
    63
    Vrouw
    Goed om te horen!
    Ik heb het ook over borstvoeding gehad. Ik heb een borstoperatie gehad 9 jaar geleden, dus het is überhaupt de vraag of het technisch gezien wel kan. Volgens het VUmc kan ik wel met thio bv geven, alleen geef je de thio wel door en kan je kindje niet gevaccineerd worden met levende vaccins, maar dit is toch pas in het tweede levensjaar. Dus je moet je afvragen of het dan nog wel de beste voeding is voor je kindje..

    De reden waarom ze mij bv wel afraden is juist het voorkomen van een opvlamming na de bevalling. Een kindje 'eet' alle goede voedingsstoffen op en het kost veel energie, ook omdat je de voeding geven niet kan 'verdelen'. Zaken die je goed kan gebruiken om een opvlamming te voorkomen. 50% van de vrouwen krijgt een opvlamming in het eerste jaar en omdat ik nog niet zo lang stabiel ben, willen ze direct na de bevalling een stootkuur prednison geven, preventief. En dat wil ik ook niet doorgeven!

    We gaan er dus vanuit dat ik geen bv kan en mag geven. Als het wel werkt en ik voel me goed, dan is het fijne bijvoeding!

    Maar eerst eens zwanger raken. Ben er vrij onzeker over of een restje ontsteking of deze medicijnen geen invloed hebben op mijn vruchtbaarheid!
     
  13. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik denk dat het nooit te vroeg is om daar over na te denken ;)
    Maar het is wel iets wat je op het moment zelf moet bepalen. Ik had sowieso ook alles in huis voor kv. Dus je kan direct na de bevalling nog beslissen wat je wilt.

    Persoonlijk wilde ik dus abosoluut geen bv geven als ik medicatie zou gebruiken. Ook al zou het veilig zijn. Moest ik starten met medicatie zou voor mij bv ook gelijk over zijn. Maar zo ver is het niet gekomen omdat het voor mijn dochter te lastig was om complete voedingen te drinken (prematuur) en het kolven mij de neus uit kwam. Uiteindelijk toch nog zo'n 6 maanden na het stoppen met bv medicijn vrij geleefd.

    Hopelijk ben je snel zwanger!
     

Deel Deze Pagina