zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Panter, 2 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Klopt ja.. hier dan 18 weken en 24 weken.

    Hoe gaat het met jou en je waardes @Panter?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het gaat aardig. Bloedsuiker wel iets lager maar nog te hoog. Zou vanmiddag horen of de insuline opgehoogd moet worden maar ze hebben niet meer gebeld. Denk dat ze me zijn vergeten...zal morgen eens horen.
     
  3. MamavanThiemo

    MamavanThiemo Bekend lid

    21 okt 2012
    550
    11
    18
    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Gelukkig blijf ik netjes onder de waarden met een dieet. Maar moet er dan ook echt veel voor laten. Ben ook nog geen kilo heel de zwangerschap aangekomen wel afgevallen. Mijn dagmenu ziet er zo uit:

    Ontbijt: 1 schaaltje magere yoghurt met verse aardbeien.

    Lunch: 2 bruine boterhammen met kaas of worst

    Diner: groente met 2 kleine aardappelen ter grootte van een ei en vlees. Geen toetje.

    Tussendoor wat noten of blokje kaas of worst.

    Geen suikerhoudende dranken alleen water, thee of spa met vleugje citroen.
    Alles waar suikers in zitten zoals koek, snoep, taart etc. laat ik staan.

    Mijn nuchtere waarde is altijd 4,8 en de rest tussen de 5.4 en 6.8 na de maaltijden.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Kun je het daar op uithouden? Ik zou sterven vd honger. Ik val gewoon om als ik niet genoeg eet.

    Ik eet:
    Ontbijt: 2 boterhammen met hartig beleg.
    Tussendoor: fruit of kwark
    Lunch: 2 snee brood met hartig beleg, beker melk
    Tussendoor: 2 handjes noten of blokjes kaas/worst
    Diner: 2 aardappelen, 200gr groente, stukje vlees
    Mijn toetje eet ik dan rond 20 uur in de vorm van yoghurt

    Maar tegen 22u knort mijn maag en moet ik nog wat eten. Vaak een cracker met kaas.

    Ik spuit nu bij ontbijt, lunch en diner 6eh novorapid en om 23u nog 6eh insulatard.
    Bloedsuiker blijft schommelen tussen de 7-12. Maar minder eten trek ik niet. Eet normaal veel meer ivm snelle spijsvertering. Heb hele dagen de honger in de hals :(
     
  5. MamavanThiemo

    MamavanThiemo Bekend lid

    21 okt 2012
    550
    11
    18
    Soms heb ik wel honger hoor, en baal ik er van dat ik dan niet meer kan eten op dat moment.
    Ik kom niks aan, ook zo bizar. Als de baby er is weeg ik nog minder als toen ik zwanger werd.
     
  6. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Lage waarden zeg! Ik kreeg ook de stempel zwangerschapsdiabetes met 8.7 op de gtt. Had met dieet zulke waardes als jij, alleen na ontbijt ook net aan in de 5. Ik kreeg er hypo's door :O werd duizelig, begon te trillen, zweten, kon niet meer scherp zien, verschrikkelijk!
    mijn lijf trok dat dieet echt niet met een tweeling en ook bloedarmoede. De dietiste en diabetesverpleegkundige hebben toen beslist dat ik gewoon mocht gaan eten hoeveel ik zelf wilde (uiteraard snoep en fris enz. niet) en toen zat ik vaak wel richting de 6 en voelde ik me een stuk beter.

    Ik moest van de dietiste ook savonds rond de 8 zitten, zij noemde het een acht voor de nacht. Zodat ik sochtends niet onder de 4 kwam, 4 was echt het minimale maar ze had het liever iets boven de 5..

    Uiteindelijk zijn mijn jongens met 1790 en 1895 gram geboren en dus veeeeeel te klein (p2,3) en de dietiste en ik denken nog steeds dat ik geen zwangerschapsdiabetes had. Ik was ook maar 15 kilo aangekomen (tweeling) en met het dieet viel ik zelfs af dus het was echt niet goed.

    Weet je wel zeker dat je zwangerschapsdiabetes hebt?
     
  7. xwendyhx

    xwendyhx Niet meer actief

    Nou ik betwijfel het. Ik heb een dag gewoon gegeten zoals altijd, inclusief snoep en mijn waardes waren gewoon netjes!
    Ik denk dat mijn lichaam de dag van de gtt er gewoon even geen zin in had ;)

    Maar gisteren is onze dochter geboren dus ik ben er sowieso vanaf!
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!!
     
  9. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Dat had ik dus ook, ach, het waren wel gezonde weken zo hahah. Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
     
  10. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    Gisteren ogtt weer gedaan...Pff kotsmisselijk hele dag geweest en zelfs gespuugd.
    Uitslag: nuchter 6.0
    Na 2 uur 10.7
    Dus morgen mag ik weer naar de diëtiste en verpleegkundige. Eens zien wat het dit keer wordt.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @ panter - balen zeg! Zat net naar je eet schema te kijken. Misschien de lunch vervangen door een rauwkost salade en/of wat soep en/of een groente omelet? Met eventueel 1 crackertje of 1 sneetje brood er bij.
    In veel brood is suiker toegevoegd dus let daar ook op. En geen dingen met bloem, geen witte rijst, geen witte pasta. Qua fruit bevat meloen, bananen, aardbeien en druiven de meeste suikers.
     
  12. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik heb werkelijk helemaal geen honger gehad sinds ik aan het dieet zit en wilde om die reden mijn eetdagboek met jullie delen in de hoop dat jullie er misschien iets aan hebben:

    Ontbijt: Drie vezelrijke crackers (wasa) met beleg als kaas, pindakaas, smeerkaas met avocado, tomaat, ei en/of komkommer.

    Tussendoor: fruit met kaas, een lepel pindakaas of rauwkorst. Ik neem nooit een stuk fruit zonder te combineren met eiwitten omdat je bloedsuiker hierdoor niet snel piekt.

    Lunch: gebakken ei met groente op brood, een salade met peulvruchten of kipfilet, een zelfgemaakt soepje of een groente prakje met champignons. Soms doe ik hier nog een cracker of rijstwafel bij.

    Tussendoor: volle griekse yoghurt met zaden en noten en wat fruit.

    Avondeten: Hollandse pot, 'pasta' schotel waarbij ik courgette gebruik ipv pasta en ik neem vaker zoete aardappelen dan gewone omdat mijn suikers daar toch beter op reageren.

    In de avond: drie crackers of rijstwafels met smeerkaas of pindakaas.

    Bij elke maaltijd minimaal een glas water of thee.

    Ik zag dat sommige ook worst eten, maar worst zit vol met geraffineerde suikers en andere troep waar je suiker van gaat pieken (helemaal in combinatie met brood natuurlijk).
    Mijn suikers zijn nooit hoger dan 6.6 na het eten en nuchter nooit boven de 4.8, zelfs nu ik tegen de 40 weken loop niet. Ik voel me met dit 'dieet' ook veel lekkerder dan normaal (ondanks de zwangerschap). Normaal gesproken nam ik toch wat meer koolhydraten en minder groente.
    Hopelijk kan iemand hier iets mee...:)
     
  13. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik krijg dit niet eens weg denk ik, het lijkt bedt veel. :p
     
  14. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Haha is het niet hoor. Dit heb ik zeker nodig als ik een beetje aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamines, vezels, mineralen etc wil komen, helemaal tijdens de zwangerschap! Ik neem dan ook nog dagelijks vitamine tabletten om in de buurt te komen.
    Ben ook niks meer aangekomen sinds week 28 en neem dan ook expres dingen als volle griekse yoghurt om aan voldoende calorieen te komen, want ook daar heb je tijdens de zwangerschap extra van nodig.
     
  15. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier helpt geen enkel dieet. Zelfs als ik niks eet zit ik boven de 10.
    Eet ik 1 volkoren cracker dan schiet ik naar 18-20

    Ik spuit nu bij elke maaltijd 20eh novorapid en voor de nacht 20eh insulatard en blijf rond de 8-10 hangen terwijl ik bijna niks meer kan eten.
    Diëtist is ermee aan en ik word er wanhopig van.
     
  16. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Jeetje @Panter , wat verschrikkelijk balen dat je er nu nog zo mee loopt! Begrijpelijk dat je er wanhopig van wordt, je moet ook nog best een tijd. Hopelijk kom je er snel uit met de dietist en hoef je geen honger te hebben...

    Heb je ook klachten van die bloedsuikers?
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Best wel. Als ze boven de 15 komen krijg ik hoofdpijn..ben zowieso van de schommelingen hondsmoe. Mijn baby blijft enorm snel groeien en daar maak ik me vreselijke zorgen om. Ook over andere mogelijke complicaties die zouden kunnen ontstaan.

    Daarnaast heb ik de hele dag honger en daar word ik ook niet vrolijker van. Hou veel vocht vast en heb erge bekkenpijn wat ws ook zijn weerslag nog heeft op de bloedsuikers.
    Al met al voel ik me behoorlijk kl*te soms.
     
  18. Samila

    Samila Actief lid

    25 apr 2015
    399
    46
    28
    NULL
    NULL
    Zo en zo is het altijd goed om een gezond dieet met niet teveel koolhydraten en weinig suiker te houden. Maar vergeet ook niet dat een dieet soms niet genoeg is. Dan kan je doen wat je wil. Het helpt niet en heeft je lichaam gewoon insuline nodig. Hoe verder je zwangerschap vordert hoe meer insuline je lichaam nodigt heeft tijdens de zwangerschap.

    De schommelingen die erbij komen kijken wanneer je insuline gebruikt zijn geen pretje.
     
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @ panter - wat ontzettend balen zeg dat het niet lekker gaat :( je zou na de lange weg van zwanger worden nu fijn zwanger willen zijn zonder al te veel zorgen. Ga je ook naar de internist voor je bloedsuikers?
     
  20. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja tuurlijk ga ik naar de internist. Elke week mag ik daar komen opdraven. Ook elke week naar de gyn.
     

Deel Deze Pagina