Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door kleintje85, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Hallo,

    Een vraag over zwangerschapsdiabetes.. Ik heb dit gisteren te horen gekregen na het overheerlijke zoete drankje haha.

    Aangezien ik absoluut niet van Light drinken hou, en niet alleen thee en water wil drinken (koffie lust ik ook niet zonder suiker), heb ik aan jullie een vraag wat ik eventueel nog meer zou kunnen drinken om het af te wisselen.

    Groetjes!
     
  2. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of dit mag, dus misschien overleggen met een diëtist of verloskundige.
    Misschien vind je water lekkerder als je er een smaakje aan toevoegt. Je hebt van die drinkflessen waar je fruit in een buisje stopt en water in de fles. Zo krijgt het water de smaak van het fruit.

    Zo'n fles kan je gewoon bij de Hema of Blokker kopen.
    https://www.hema.nl/winkel/koken-tafelen/tafelen/lunchboxen-bekers/waterfles-met-infuser-(80630094)
    https://www.blokker.nl/p/loooqs-tritan-drinkfles-met-fruit-infuser-800-ml-blauw/1394945
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Suikervrije ranja mag ook (bijvoorbeeld Slimpie of Teissiere).
     
  4. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder

    In vers fruit zitten fruitsuikers. Dat "mag" niet. Je mag zelfs geen Light vruchtensap door fruit wat erin is verwerkt. Evengoed bedankt :)
     
  5. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Daar zitten helaas zoetstoffen in :( dat heb ik liever niet :) bedankt!
     
  6. Melief

    Melief Niet meer actief

    Helaas is dat erg lastig... suikers in drinken gaat echt regelrecht je bloedbaan in en geeft hoge waardes.
    ik drink heel af en toe een glaasje cola zero of Christal clear, maar verder hou ik het op water of thee (en een koffie per dag) hoe saai ook...
     
  7. Melief

    Melief Niet meer actief

    Overigens kunnen 2/3 aarbeitjes of een schijfje Citroen/sinaasappelin je water echt geen kwaad hoor! Ik eet ook nog 2 a 3 stuks fruit per dag maar ik combineer het dan met een handje noten. Als je van prik houd zou je dan ook bubbelwater kunnen nemen.
     
    kleintje85 vindt dit leuk.
  8. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Eigenlijk zitten er overal zoetstoffen in, behalve in water, koffie of thee. Dus dan wordt het erg beperkt voor je.
    Fruit kan wel hoor maar in mate. Vruchtendrank wordt afgeraden omdat hier in verhouding teveel snelle koolhydraten zitten. Maar een of 2 kun je per dag prima eten. Ook wat aardbeitjes of ander fruit door het water kan.
    Wat ook lekker is, is om kruiden zoals munt door het water te doen.

    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad en ik mocht van mezelf 2 glaasjes orangina zero per dag. Ooh daar was ik echt verslaafd aan:oops::oops:
     
    kleintje85 vindt dit leuk.
  9. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Ok dat met fruitmarkt zal ik eens bespreken.. Bedankt :)
     
  10. poekien

    poekien Niet meer actief

    Ik drink veel barleduc met citroen (flessen met prik). Daar zit geen suiker in maar net even wat lekkerder dan alleen water. Van Spa hebben ze dacht ik ook veel smaakjes met water. En idd wat @LisbethSalander zegt, een beetje fruit mag best (zeker de soorten die lage waarden geven zoals aardbei) en ik dronk ook af en toe light frisdrank, dat gaat goed qua suikerwaarden.
     
  11. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    840
    523
    93
    Ik werd op het einde ook gek van al het water en thee. Had zo’n zin in sinasappelsap, maar is een van de grootste boosdoener helaas. Ik dronk wel veel pepsi max (dat is light) en dan de cherry variant. Ik hou ook niet van light producten, maar vond deze echt heel lekker. Koop het nu nog, nu ik niet meer zwanger ben.
     
  12. Ellen8

    Ellen8 Actief lid

    8 apr 2013
    414
    96
    28
    Ik heb geen verstand van zwangerschapsdiabetes, maar wellicht is het een optie. Carvan Cevitam heeft tegenwoordig ook ranja die is gezoet met stevia. Erg lekker; ik koop het ook vaak voor mijn zoontje. Zijn de flessen met de groene dop.
     
  13. Melief

    Melief Niet meer actief

    Deze drink ik ook af en toe idd, en dan flink verdund dat je net een smaakje hebt
     
  14. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Bij de appie xl hebben ze nu verschillende plantjes waar je verse thee van kunt zetten. Dat is toch weer iets anders dan een theezakje. Idd in wen schijfje Citroën of wat munt in je (prik) water. Maar verder zijn er weinig opties wanneer je geenndrankwn met zoetstof wilt drinken
     
  15. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Inmiddels bij de diëtist geweest. Ik mag best een kopje melk drinken bij een maaltijd.. Ik moet alleen opletten dat ik niet boven de 75 gram koolhydraten kom. Ik mag ook best een cappuccino met 1 klontje suiker, maar dan mag ik daarna 2 uurtjes niet eten.. Ik moet het echt als tussendoortje zien. Zij heeft me wat recepten gegeven voor zo'n fruit fles, waar je vers fruit in kan doen :)
     
  16. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    840
    523
    93
    Ik was trouwens verslaafd aan melk producten tijdens mijn zwangerschap. Ik melk zit best wat suiker, maar in optimel minder, dus dat dronk ik veel. Ik at meestal s morgens en tussen de middag hetzelfde dan wist ik dat mijn waardes goed waren. Toen ik insuline ben gaan spuiten moest ik af en toe het aantal eenheden verhogen, maar eenzelfde eetpatroon heeft erg geholpen en dan wist ik ook wat ik kon drinken aan melk/ optimel
     
  17. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    De 75 gram zijn deze per dag of per maaltijd? Want per maaltijd is dat wel heel veel met zwangerschapsdiabetes. Of ga je insuline gebruiken? Want dat verandert het natuurlijk. Hier de waardes onder controle gehouden zonder medicatie. Dus puur door opletten op mijn voeding.
    Ik kon maar 15/ 20 gram koolhydraten per maaltijd aan zonder te pieken in mijn waardes.
    Aangezien een glas melk al rond de 10 gram koolhydraten bevat was dat voor mij een no go.
    Ik at 3 maal daags een maaltijd van 15/ 20 gram en 3 tussendoortjes van max 15 gram, waarvan 2 maal een appel ( want hier was ik aan verslaafd:D)
     
  18. kleintje85

    kleintje85 Bekend lid

    5 apr 2015
    598
    174
    43
    ik ben finance assistent
    Den Helder
    Nee hoef geen insuline te spuiten gelukkig. Maar zo'n flesje glucose die je moet drinken is 75 gram koolhydraten. .Hier moest ik onder blijven. Ik moet volkoren brood eten, omdat daar de minste koolhydraten in zitten. Ze vindt in principe ook dat je het nodig hebt voor je kind die nog moet groeien. Met avondeten zit je toch al gauw ver boven die 20 gram koolhydraten?? Ik kan me wel voorstellen dat je bij gewond diabetes zo weinig mag.
     
  19. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Qua dieet zit er geen verschil in 'gewone' diabetes of zwangerschapsdiabetes, op internet kan je hele lijsten vinden van hoeveel koolhydraten ergens in zitten..
    Als je toch verzadigd wil raken, zal je meer vetten moeten eten,bijvoorbeeld kwark met noten als ontbijt, dat vult als een malle maar er zitten geen koolhydraten in, ik eet zelf tussen de middag ook regelmatig een soepje van courgette, pompoen of pastinaak, erg lekker en vult goed, ook een boerenomelet met erg veel groente is heerlijk!
    En als je nog wel een banaantje mag is dit heerlijk als toetje of in plaats van iets lekkers savonds!
    http://www.smakelijck.nl/recepten/suikervrije-chocolademousse-/
     
  20. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Die 15/20 gram was in de laatste weken van de zwangerschap. De eerste periode vanaf week 23 kon ik per maaltijd zo’n 40 gram koolhydraten aan.
    Ben je al zelf dagcurves aan het bijhouden? Zo kon ik goed zien hoe mijn lijf reageerde. Ik kon bijvoorbeeld helemaal niet tegen volkorenbrood maar op speltbrood reageerde ik redelijk goed.
    Wat was je waarde na het drinken van het flesje? Want ik vind het advies om onder de 75 te blijven een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd. Het verschilt natuurlijk nogal of je waarde net boven de grens was of ver daarboven in hoeveel koolhydraten je aan kunt.

    Overigens heeft het voor mij heel veel uitgemaakt dat ik telkens kon bedenken hoe slecht een te hoge waarde is voor de baby. Dit heeft me er echt doorheen getrokken want natuurlijk had ik af en toe zin in een frietje, een groot wit stokbrood gezond of noem iets anders wat ik niet meer kon eten.
     

Deel Deze Pagina