Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Saartje29, 16 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje29

    Saartje29 Actief lid

    3 dec 2014
    319
    155
    43
    NULL
    NULL
    Hallo

    Sinds 35 weken zwangerschaps heb ik na te test te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb.
    De baby heeft een buikje wat boven de bovenste lijn uit komt.
    Ik volg nu een dieet en zal volgende week starten met thuis mn glucose prikken.
    Ik zou graag ervaringen horen van andere (aanstaande) moeders met zwangerschapsdiabetes.
    Ook misschien tips delen.
    Ik heb nu dus nog geen idee wat bij mij zou zorgen voor hoge/lage waardes. Ik hou mn eten bij in een schriftje en eet om de 2/3 uur iets kleins. Maar overal lijken veel koolhydraten in te zitten!
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Succes, je bent al heel ver, het klinkt allemaal onbekend, maar goed luisteren naar je diabetesverpleegkundige of internist of verloskundige, dan komt het goed!

    Laat je niet gek maken door Google of spookverhalen iig!
     
  3. Saartje29

    Saartje29 Actief lid

    3 dec 2014
    319
    155
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt. Heb jij het ook gehad?
     
  4. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hi Saartje, ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad. Je zou koolhydraatbeperkt kunnen eten, er zijn genoeg recepten te vinden. Rood fruit is top, blauwe bessen, een beetje havermoutpap met volle melk, door koolhydraten met wat vette producten te combineren worden ze langzamer opgenomen. Voor een grote maaltijd een glas water met theelepel appelazijn zorgt ook voor een langzamere opname van de voedingsstoffen in de darmen, en dus een stabielere bloedsuikerspiegel. Het gekke Is dat ieder lichaam weer anders reageert op producten. Je kunt wat je eet best eens hier delen, dan kun je wat tips krijgen.

    Mijn tip is, ga niet snoepen en de piek wegspuiten met insuline. Probeer deze laatste weken koolhydraatarm door te komen. Je kunt ook voedingsstoffen opzoeken op insuline-index.

    Ik ben nu net weer zwanger en ga ook direct weer koolhydraatbeperkt eten. Ik ben flink wat kilo's afgevallen in de hoop dat ik niet weer zwangerschapsdiabetes krijg. Maar er is nog steeds een grote kans. Het is prima te doen hoor, zwanger zijn en zwdb hebben, maar beter voor jou en je kleintje als je het stabiel weet te houden. Verwacht wel dat je in het ziekenhuis moet bevallen en een nachtje blijft, omdat ze jou en je kindje in de gaten willen houden na de bevalling.
     
    Saartje29 vindt dit leuk.
  5. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes maar kan het onder controle houden met een gezond eetpatroon. Hoefde dus niet m'n gewoontes aan te passen.

    Ik prik 4 keer per dag ter controle: 1 keer nuchter (dan moet het onder de 5,3 zitten) en dan elke keer twee uur na de maaltijd (dan moet het onder de 6,7 zitten)

    Hier wat tips voor eten: (let op, dit werkt bij mij goed. Maar elk lichaam is anders)

    Algemeen:
    Ik snoep niet, en geen chocola enz. Geen frisdrank. Hoogstens een Light of zero variant.
    Geen witte pasta, witte wraps em witte rijst.
    Wel volkoren pasta en volkoren wraps (geen meergranen!)
    Ipv rijst gebruik ik van die bloemkoolrijst.


    Tips ontbijt:
    Havermout met ongezoete amandelmelk, fruit, zonnebloempitten em pompoen pitten.

    Of

    Eieren met avocado bacon tomaat en kaas. Eventueel op koolhydraatarme crackers.

    Lunch:
    Salade met kaas, of avocado, tomaat, komkommer, of biet met brie, gegrilde groente. Wat je lekker vindt. Maar veel groente.

    Of

    Koolhydraatarm volkoren brood met kaas, huttenkase, humus, kipfilet, avocado, soms pindakaas.

    Avondeten:
    Veel groente. Vlees/vis/vleesvervangers
    Volkoren wraps/volkoren pasta/bloemkoolrijst
    Kaas in je eten verwerken.

    Toetje pas twee uur na het eten nemen. Bijv yoghurt met fruit. Of kwark.

    Tussendoortjes (max 15 Gr Koolhydraten)
    Komkommer
    Cherytomaatjes
    Gekookt eitje.
    Humus.
    Koolhydraatarme crackers met kaas/huttenkase
    Brie.
    Fruit. Rood fruit heeft minder suikers
    90%cacao pure chocolade.

    Al met al is het goed te doen. Mijn advies is om naast de drie 'hoofdmaaltijden' elke 2 uur iets te eten. Zodat je niet zo schommelt in je bloedsuikerwaarden.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Sorry ik heb je reactie gemist. Ik heb type 1 diabetes. Dus altijd diabetes ook zonder zwangerschap.

    Ik zou niet echt koolhydraatarm gaan eten. Dit wordt door internisten, gynaecologen en diëtisten ook afgeraden. Je hebt namelijk ook koolhydraten nodig voor de baby. minstens 150 per dag.

    Maar iig ff geen snoep en volkoren producten ipv witte rijst idd. Tussendoor snoepen kan je een van de aangeraden dingen hierboven pakken bijv. En ik at ook wel eens bloemkoolrijst hoor, hartstikke handig om geen overschot aan khd binnen te krijgen.

    Maar ik at ook Nectarines, een stuk of 6 per dag op het laatst. Je hebt soms cravings ;)

    Maar ik at ook ijsjes en snoep maar ik heb insuline en weet precies (door jarenlange ervaring, en nog leer ik nieuwe dingen) waarmee ik bezig ben. Maar voor die paar weken zou ik me er niet in verdiepen. Dus gewoon luisteren naar je medische begeleiders die kennen je situatie het beste.

    En een keer een snoepje kan best. Maar geen ladingen tegelijk.

    En appelazijn? Zou ik niet doen ;)
     
  7. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Vooral je koolhydraat inname verspreiden over de dag! Want inderdaad heb je het wel nodig.
     
  8. Saartje29

    Saartje29 Actief lid

    3 dec 2014
    319
    155
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.

    LLxx32 mijn dieet lijkt op wat jij eet en hoe je het indeelt. Ik heb het met de diëtist besproken en het was prima. Vooral koolhydraten met veel vezels voor een langzame glucose afgifte.
    Ik ga het uitproberen. Binnenkort starten met prikken
     
  9. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ik ben wel even benieuwd waarom je appelazijn afraadt? Gewoon uit interesse. Misschien heb ik iets gemist?
     
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het valt in het rijtje kaneel en kamelenmelk. Het zou misschien iets kunnen helpen (geen idee) maar het lost niets op
     

Deel Deze Pagina