ZZPer en in loondienst, mag ik doorwerken als ZZPer

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kapster1, 12 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kapster1

    Kapster1 Nieuw lid

    12 jan 2018
    2
    0
    1
    Vrouw
    Goedemiddag,

    Ik heb een kinderwens alleen wil ik graag eigenlijk het volgende weten..

    Ik heb een baan in loondienst (24uur) en ik werk zelfstandig hiernaast als Kapster (ZZP) voor ondgeveer 20 uur in de week.

    Als ik straks zwanger zou zijn dan krijg ik vanuit loondienst een zwangerschapsuitkering, deze is geloof ik 16 weken.

    Ik zou echter graag wel nog zolang mogelijk als kapster (ZZP) door werken ivm klantverlies, liefst eigenlijk tot een week of 3 voor de bevalling en na de bevalling na een week of 4 weer met de eerste klantjes beginnen.

    Mag dat? en mag/kan mijn werkgever dit mij verbieden?

    Heeft dit ook invloed op een eventuele aanvraag voor de ZEZ aanvraag?

    Ik hoop echt dat iemand mij hierover duidelijkheid kan geven..

    Dankje!!!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedendag Kapster1,

    Goed dat je alvast navraag doet over de mogelijkheden, voor wat betreft een zwangerschap uitkering en of je in die periode door mag werken.

    Zodra je in loondienst bent heb je inderdaad recht op 16 week zwangerschaps- en bevallingsverlof.( WAZO-uitkering)

    Je mag, volgens de arbeidstijdenwet, niet werken in de 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum en in de 6 weken na de bevalling. Je moet na de bevalling dus 6 weken aaneengesloten bevallingsverlof opnemen. De rest van het bevallingsverlof mag je in overleg met jouw werkgever flexibel opnemen over een periode van 30 weken. Je overlegt dit met je werkgever uiterlijk 3 weken nadat jouw bevallingsverlof is ingegaan.

    De inkomsten die je dan verdient, worden niet van de WAZO ingehouden.

    Voor een ZEZ-uitkering geldt, dat je zelf mag bepalen of je in die periode aan het werk gaat. Ook hier geldt dat de inkomsten niet van de uitkering ingehouden worden.

    Ga je wel eerder aan het werk? Geef dit dan op tijd aan ons door. Dit geldt voor zowel de WAZO als de ZEZ-uitkering.

    Het postadres is:

    UWV
    WAZO/ZEZ
    Postbus 58018
    1040 HA Amsterdam

    Met vriendelijke groet,
    Daniela
    UWV Webcareteam
     
  3. Kapster1

    Kapster1 Nieuw lid

    12 jan 2018
    2
    0
    1
    Vrouw

    Hoi Daniela,

    Dus ik mag qua loondienst niet 4 weken ervoor en 6 weken erna werken. Dat is me nu duidelijk.

    Maar mag ik wel als ZZPer knippen in die periode?
    Mag mijn werkgever uit loondienst me daarvan onthouden?

    Hoor graag van je
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemorgen Kapster1,

    Als je als zelfstandige werkzaam bent, mag je zelf bepalen (dus niet een werkgever) of je in deze periode wilt werken. De ZEZ-uitkering loopt gewoon door als je werkt. Als je eerder aan het werk gaat, geef dit dan wel schriftelijk door aan UWV.

    Het postadres is:
    UWV
    WAZO/ZEZ
    Postbus 58018
    1040 HA Amsterdam
     

Deel Deze Pagina