Ontslaan ivm dat dochter ziek is

Discussie in 'De lounge' gestart door xSNDY19x, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik ben het er ook niet mee eens dat het niet de zorg is van de werkgever. De werkgever is mede verantwoordelijk voor het feit dat jij je werk goed kunt uitvoeren. En 1 van de belangrijke bronnen hierin is de balans tussen werk en prive. Als dit balans niet goed is, dan zal dat ook een invloed hebben op je werkprestaties. En in deze balans heeft de werkgever een belangrijke bijdrage.

    De meeste werkgevers erkennen overigens dat zij hierin een belangrijke rol hebben. Mijn hele masterthese gaat over dit onderwerp. Momenteel voer ik een onderzoek uit bij een aantal grote bedrijven en deze bedrijven zijn er juist op gericht om maatwerkafspraken te maken. Daarin komt de combinatie tussen het werk en het gezin bij werknemers met kinderen aan de orde.

    Het gaat er om dat het van 2 kanten komt: de werknemer stelt zich zo flexibel als mogelijk op, en de werkgever zal dit ook doen. Dus is het een keer nodig een dag extra te werken? Prima, als ik dan ook bij mijn kind kan zijn als deze ziek is. Of regel het thuiswerken voor de medewerkers, zodat ze de uren (deels) 's avonds kunnen inhalen. Etc.

    Verder: ik heb geen familie in de buurt wonen. En dus geen oppas als mijn kinderen ziek zijn.
     
  2. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Belachelijk. Ik zou niet eens bij jullie willen werken. Niet omdat ik altijd vrij wil, maar puur vanwege deze houding.
     
  3. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    FEE88 en Yukl bedankt voor jullie reacties,

    Yukl ik vind dat je hellemaal gelijk hebt, flexibile van beide kanten! ik wil ook best extra dagen werken voor kpn omdat ik er nu niet ben! hellemaal geen probleem geen moeite mee. vind mijn werk hartstikke leuk dus! maar je hebt er wel gelijk in.

    FEE88, precies zoals ik dus al eerder zei zijn der echt genoeg moeders die gewoon thuisblijven! dus vind het inderdaad niet leuk als andere dan weer met hun mening komen en daarover doorgaan omdat ze het niet normaal vinden als moeder bij kind blijft,.
     
  4. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Nou volgends mij kan je baas daar je wel omslaan, omdat je zelf niet ziek bent.. Of je dan wel of geen oppas kan regelen is dan jouw probleem. Heb het namelijk zelf meegemaakt en ook op mn vriend zn werk werkt dit zo..
     
  5. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    maar in principe zouden ze mij dit wel meteen moeten melden toch? of kunnen ze dat ook laterna doen?
     
  6. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ja, dat moeten ze je inderdaad melden. Ze kunnen je niet zonder waarschuwing ontslaan. Er moet dan een dossier over je zijn, en de punten die daarin worden genoemd moeten al eerder naar je zijn gecommuniceerd. Dus als zij het er niet mee eens zijn dat je vrij neemt als je kind ziek is, moeten ze dat zeggen.

    Edit: al weet ik trouwens niet hoe het met uitzendkrachten zit. Dat zal misschien een stuk makkelijker zijn. Misschien kun je dat aan het uitzendbureau vragen?

    Als je werkgever echt zo simpel is, zou ik eerlijk gezegd uitkijken naar een andere werkgever.
     
  7. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    bedankt voor je tip om dit even na te vragen bij adecco!
    wat ik wel aan t doen was is inderdaad kijken voor n andere baan hoe graag ik hier ook werk, de laatste tijd plannen ze mij te wisselend in terwijl ik met kdv zit. en heb hierover al paar x gesprokken maar word niks mee gedaan dus vriend zei vandaag ookal ga aub in de tussen tijd andere baan zoeken dus daar zijn we wel al mee bezig! toch bedankt voor de tip nog hoor ;D!
     
  8. Yelice

    Yelice Niet meer actief

    Heb je niet zoiets in je contract staan als dringend zorg verlof?

    Ik mag 10 dagen per jaar afwezig zijn ivm het zorgen van mijn zieke kinderen
    Mijn werkgever doet daar ook niet moeilijk over want het is onbetaald en ja ze verliezen altijd wel wat geld ermee maar ze weten ook dat je een ziek kind niet op school kan dumpen.
    Ik heb trouwens geen oppas in de buurt dus het is heel fijn dat mijn baas zo tolerant is.

    Werkgevers die daarom hun mederwerkers ontslaan zegt voor mij echt genoeg.
     
  9. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    ik mag gewoon met zorgverlof had mijn uitzendbureau daar al over gebeld en die hebben dat nu geregeld voor me. ik moest het morgenvroeg alleen even door melden aan kpn. dat ik dat dus heb. ben alleen heel bang na hun reactie :p
     
  10. Yelice

    Yelice Niet meer actief

    Gelukkig dat is fijn dat het is geregeld.
    Als het in je contract staat kunnen ze je niks maken.
    En mijn kinderen gaan ook altijd voor mijn werkgever;
     
  11. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    tuurlijk ik vind, voor je kinderen moet je er zijn mocht je baas je ontslaan heb je vaak toch wel binnen kortste keren n andere baan (denk ik). maar dannog je baas hoort het ook wel beetje te accepteren vooral als die zelf kinderen heeft!
     
  12. Desert

    Desert Fanatiek lid

    18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Fijn dat het dan geregeld is zeg!

    Ik vind sommige reacties van meiden hier en hun bazen wel overtrokken hoor...bedoel, als je kindje ziek is, dan wil je toch het liefst bij hem zijn?? En dan heb k t niet over een snotneus ofzo hoor...

    Maar mijn ventje had laatst de 5e ziekte...ik was aan het werk, want mijn man ging de nacht in dus die was thuis, enige wat ik vroeg was of ik 2 uur eerder weg kon...toen belde ze meteen terug en zeiden ga nu lekker naar je ventje joh...hij heeft vast zijn mama nodig..en heb gewoon zorgverlof gekregen en dan was ik de enige beveiliger in dienst. Er is gewoon vervanging geregeld. Ligt denk ik ook echt aan je werkgever hoe menselijk hij is.

    Beterschap met je meisje!!!!
     
  13. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Nou sorry, maar dat heb jij echt een hele belabberde baas! Calamiteitenverlof en zorgverlof zijn er niet voor niets en zijn wettelijk bepaald! Een werkgever die iemand aanneemt die kinderen heeft, weet dat kindjes ziek kunnen worden. En jij hebt jouw mening over zieke kindjes, ik denk daar heel anders over. Als je kind echt onwijs ziek is (hoge koorts, kinderziekte noem maar op), vind ik dat je als moeder zijnde zelf voor je kindje moet zorgen en niet een ander ermee moet belasten. Dan heb ik het echt niet over een verkoudheidje, maar als je kindje echt ziek is.

    Ik ben zo blij met mijn leidinggevende! Bij ons op de afdeling zijn bijna alleen maar moeders met (kleine) kindjes en af en toe belt er 1 op dat de kleine ziek is. Dat is echt GEEN probleem! Moet natuurlijk niet dagenlang duren en elke week zo zijn, maar dat is met alles zo. En je hebt gelijk dat het niet het probleem van je baas is, maar zolang jij je werk gewoon daarna af kan maken, waarom zou het dan een probleem zijn. Je neemt toch ook weleens een dag vrij of niet? Blijft je werk toch ook een dag liggen? Bij ons wordt er gelukkig niet moeilijk gedaan en daar ben ik echt dolblij mee!
     
  14. MHMW

    MHMW Niet meer actief

    Ik heb een super baas en een fijne baan. Ook ik werk met bijna alleen maar moeders. Met voornamelijke jonge kinderen. Maar gelukkig heeft ons hele team dezelfde instelling ! Tijn had 2 weken geleden de zesde ziekte. Ik heb hem toch weggebracht naar mijn vader, heb zeker 9 x gebeld hoe het ging. Ja, ik ben toch gaan werken en uiteindelijk zei mijn baas, ga maar. Zo kan het dus ook. Je hoeft je toch niet meteen af te melden ? Je kan toch eerst proberen om te gaan werken. Ik vind het echt een zwakke instelling. De opa's en oma kunnen heel goed voor Tijn zorgen en ook als hij ziek is. Ik ga toch mijn collega's niet opzadelen met mijn probleem ? Of ik nu met 1200 man werk of met 4 collega's. De meeste van jullie begrijpen zorgverlof en calimiteitenverlof geloof ik niet zo. Zorgverlof is voor langere duur. Je weet hoe dat kan gaan met een kind, de ene dag is het doodziek en de volgende dag is het beter. En calimiteitenverlof is als je abrupt weg moet vanuit je werk bv, omdat je kind onverwachts in het ziekenhuis ligt. Mijn ervaring is, dat sommige moeders zich heel makkelijk onder het mom, mijn kind is ziek, moet naar het consultatiebureau, of heb geen oppas, gewoon thuis blijven. Nogmaals, blijf dan fulltime thuis. Dan kun je voor je kind zorgen. Je kan toch niet zeggen, is de verantwoordelijkheid van mijn baas, dat hij mij aanneemt. Hij neemt toch je kinderen niet aan ?! Vind het echt een slap excuses. En nee, ik hoef niet zo nodig een mening te hebben. Ik ben zelf een moeder en als mijn kinderen mij nodig hebben, ben ik er voor ze. Maar als ik denk, ik kan gewoon werken, dan ga ik. Nogmaals, je mag echt van geluk spreken dat je zorgverlof hebt gekregen. Normaal kost het gewoon een vrije dag. Heb je al een oplossing voor morgen of ben je dan vrij ?
     
  15. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik ben denk ik één keer thuisgebleven van het werk omdat mijn dochter ziek was en ik verder dus écht geen oppas had op dat moment.
    Ik breng haar dan liever niet naar opa (kan ook niet als ze zo ziek is op de fiets), want toen ze een keer goed ziek was en daar was, bleef ze dus maar om mij huilen tot m'n vader me gebeld heeft dat het echt niet lukte.:) Dat was 'gelukkig' in het weekend, de maandag daarop was ze weer beter. ;)

    Maar dan heb ik het dus over een hele uitzonderlijke situatie.
    Als ze zeg maar 'een beetje' ziek is breng ik haar met een gerust hart naar opa. ;) Ze is eigenlijk maar twee keer ZO ziek geweest. En de tweede keer was door de week en heb ik me dus afgemeld. Was ook met 40°C koorts en een ernstige keel en oorontsteking.

    Wat ik dus wil zeggen, ik kan het me wel voorstellen dat mama's liever bij hun kindjes zijn als ze écht ziek zijn.(en niet omwille van een afspraak ofzo!)
    En dat is een gevoel waar volgens mij niet over te discussiëren valt. ;)

    @TS; fijn dat het geregeld is :)
     
  16. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik ben 1 keer naar huis gegaan omdat het niet goed voelde mijn zoontje doodziek bij mijn moeder te brengen, ben wel heen gegaan, situatie uitgelegt, uurtje gewerkt (drukste moment was dat van de dag van 7 tot 8 uur smorgens) en was rond kwart over 8 thuis en toen is manlief naar het werk gegaan,
    overige dagen heeft mijn man vrij genomen, die kan dat makkelijker als ik, uren genoeg, en op zijn werk kan het gewoon zonder een ander er mee op te zadelen.

    Afgelopen zondag zat ik nog met zoonlief in het ziekenhuis, astma aanval, zo benouwd, toch mocht ie wel weer mee naar huis, met een heel pufschema,
    hij had goed geslapen gelukkig, en wehebben hem toch naar het KDV gebracht met het pufschema, en ik ben gaan werken,
    manlief was op curus dus kon absoluut niet eerder weg, dus heb aan baas doorgeven dat als het echt niet ging op het KDV dat ze het werk zouden bellen, en ik dan wel naar huis zou gaan, hij was blij dat ik er toch was, en niet vooraf al gebeld had dat ik niet zou gaan.
    achteraf is het super gegaan op het KDV, ze zetten de wekker voor zijn pufjes en hij heeft zich er beter vermaakt als vandaag thuis.

    normaal zou ik hem bij mijn ouders of schoonouders gebracht hebben, allen schoonouders zijn op vakantie, en mijn moeder kampt al een paar maand met een froshen schoulder, dus die buffer heb ik voorlopig niet.

    als je al thuis moet blijven omdat je kind ziek is, neem dan gewoon vrij, zorgverlof en calamitijteen verlof is daar niet voor.
     
  17. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    Jij moet echt oprotten met je schijt mening ik kAn hier zo boos om worden hè! Mijn dochter was maandag al enorm ziek ma op maandag werk ik niet en als ik geen oppas heb omdat iedereen werkt en het Kdv neemt geen kindje van 39 à 40 graden koorts wat moet ik dan? Godsamme, en ik heb nooit gezegd dat het mijn baas zijn verantwoording is omdat hij mij heeft aangenomen en als je even Google intikt dan ziE je dat er ook kort durend zorgverlof bestaat! Waar je recht op hebt. Maar goed ik laat dit topic sluiten want jij wilt alleen je eige mening geven en je niet in andere verplaatsen.
     
  18. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.451
    1.847
    113
    #78 loetje, 24 mei 2011
    Laatst bewerkt: 24 mei 2011
    Ik vind jou instelling als moeder behoorlijk zwak. Als je kind doodziek is met 40 graden koorts, gewoon naar de oppas brengen? Wie denk je dat jou op dat moment het hardst nodig heeft, je baas of je kind?! En ja, voor dat soort zaken is er zorgverlof, maximaal 2 weken per jaar. Je kunt dit gewoon netjes in overleg met je baas opnemen. En ja, er zijn altijd mensen die er misbruik van maken, maar dat doen mensen zònder kinderen ook van de ziektewet etc...

    Zoals jij schrijft gaat je baas vòòr je kind. En lekker lullen, "blijf dan fulltime thuis" Alsof die keuze voor Jan en alleman weggelegd is in deze belachelijk dure tijden:(
     
  19. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.451
    1.847
    113
    Misschien even deze link doorlezen;
    Kortdurend zorgverlof | Rijksoverheid.nl

    Kortdurend zorgverlof is jùist voor als je kind ziek is en je geen andere oplossing kunt vinden..
     
  20. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Het is gewoon een moeilijk iets.Wij hebben zelf een bedrijf en begrijpen heel goed dat je bij je kindje wil zijn als hij/zei ziek is,dat willen we zelf ook.Personeel kan dan bij ons ook vrij krijgen als hun kind ziek is.Het verveelende is wel dat omdat wij daar zo "makkelijk" in zijn er helaas ook mensen zijn die er misbruik van maken,je moet gewoon proberen oppas te regelen als je werkt,je hebt ook zelf een keuze gemaakt om kinderen en werk te combineren,maar er zijn helaas ook moeders die al bellen dat ze niet komen omdat s'nacht hun kindje wat verhoging had en wat grieperig is,dat kan dus niet.Voor ons dus een rede om "strenger" te moeten zijn dus kan me goed voorstellen dat er bedrijven zijn die er moeilijker over doen.
    En wat betreft de calamiteitenverlof lees 1st je cao er goed op na want dat geld dus echt niet voor iedere cao.
     

Deel Deze Pagina