Kunnen jullie peuters bepaalde letters ook niet uitspreken? En zijn dat over het algemeen dezelfde letters bij alle kinderen? En tot welke leeftijd is dat 'normaal'? Diyana praat elke dag meer, en inmiddels komen er hele zinnetjes eruit (van 3 woorden). Alleen kan zij letters K en L niet uitspreken. Ze maakt er T en J van. Moeilijkere klanken zoals Tj, ui, eu enz gaan prima, dat verbaast me wel een beetje Ze zegt bijv: - mmmmm, Letttteeerrrr (= lekker ) - titti-witti, dipsy, jaja, po (duidelijk, denk ik ) - maar boontje, thuis, uien enz kan ze perfect uitspreken Hebben jullie kinderen dat ook?
Ja! Julia heeft dat met de L en de R. De L kan ze niet, daar maakt ze een W van. De R kan ze alleen aan het eind, een beetje op z'n Rotterdams zeg maar. Ze kan geen rollende rrrrr. Dus: - Wekkejjj = lekker (met zo'n Rotterdamse R) - Baww = bal - Lopen = Wopen, slapen = swapen, olifant = ooiefant. - Rennen = wennen, rollen = wollen, graven = gwaven. - Water = watejjj, etc. Maar ze leert wel steeds zichzelf nieuwe dingen bij. Een sproet was eerder een poets (veel kinderen zetten de S aan het einde), en nu een spoet. Een schaap was eerst een gaap en sinds kort zegt ze gewoon schaap! Dat vond ik wel knap, zo'n sch-klank! Als je googlet op spraakontwikkeling vind je wel interessante stukken over hoe dat verloopt. Bijvoorbeeld dat veel kinderen een lastige S in het begin van een woord vaak verplaatsen naar het eind. Ik heet E.sther, en kinderen noemen mij als ze klein zijn vaak ettes. Ze horen die S, maar kunnen die nog niet aan het begin of in het midden van een woord plaatsen, dus die plakken ze er achteraan! De t, p, m, f, b, etc zijn ook gemakkelijker, omdat ze voorin de mond worden gemaakt. De K, R, L, G, die zijn moeilijker, omdat ze achterin je mond zitten. Dat zijn ook letters die kinderen vaker op latere leeftijd nog niet kunnen zeggen. Maar volgens mij hoeven we ons daar nog niet druk om te maken nu
Ja die van ons heeft dat ook. Ze praat ook al hele zinnen, maar niet vloeiend. We weten wel precies wat ze bedoeld. papen is slapen juisje was muisje (terwijl mama wel goed gaat) kekker is lekker sap is pap keuk is leuk Dus hier gaan vooral de S en de L niet zo goed.
Ik bedenk me nu dat ze dus de L wel zegt in een woord als rollen of spelen, dus in het midden... Hmm, grappig!
De L en R zijn de laatste 2 die ze doorsnee leren, bij 4 en 6 jaar uiterlijk.. De K was hier ook moeilijk. Midden in de woorden wel beter, maar niet met genoeg nadruk als zou moeten. Daar zijn we vanaf 3,5 mee naar de logopedie gegaan. Ook omdat hij de klanken door elkaar gebruikte. Hij gebruikte stuk de t voor de k, en de s voor de f, v en g. Omdat hij dat erg stug bleef doen, leek het alsof hij zelf niet eens doorhad dat hij de verkeerde klank zei. Als hij mij de k hoorde zeggen, maakte hij er standaard een t van. Verkeerd geprogrammeerd. Als dat lang aanhoud, is het wel slim om er naar te laten kijken. Hier deden ze dat bij de 3-jaars CB bezoek. Dan hebben ze nog genoeg tijd om fatsoenlijk te leren praten (met hulp logo) voor de basisschool.
Oh ook grappig trouwens. Die van ons zegt i.p.v. snoepjes: noeties en hallo is aijo, kiekeboe is piepeboe
Ons neefje van net 4 heeft hetzelfde. vooral de L blijft moeilijk. Nu gaat hij i.o. met school naar logopedie. Nu kan hij het nog makkelijk afleren en je merkt dat ze hem er af en toe om uitlachen. "buiten spejen hahaha, wij gaan spelen hoor."
Boeiend hoor!! Hier hebben ze moeite met de S aan het eind van het woord juist. Zo zeggen ze: - jasj - tasj enz
Finn heeft het ook! Hij zegt tegen de kat bijv. Paapie ipv Japie. Naar bij lopen zegt hij jopen. Dus hij kan de 'j' wel gewoon! Haha! Hij zegt kakkie, ipv slakkie. En sjeutels ipv sleutels! Dus de 'l' lukt niet zo. Er zijn nog wel meer dingen, maar die weet ik nu even niet uit mn hoofd.
Volgens mij is het inderdaad heel normaal dat bepaalde letters niet uitgesproken worden of dat het verschil maakt op welke plek in het woord ze staan. Heb ook wel eens gelezen dat een tweeklank aan het begin van een woord (zoals bv. bij thuis en slapen) vaak heel lang lastig blijft. J. zegt bv. 'ik wakkuh' (ik ben wakker), 'ik lapen' (ik ga slapen), 'ki(r)tjes ak' (kleertjes aantrekken). Ze heeft duidelijk die tweeklank aan het begin nog niet helemaal onder de knie. En heeft ook nog moeite met de r. En wel met meer letters/klanken, maar ik houd het niet zo bij.
Laat onze oudste, nu nét een jonger zusje genaamd Katelynn hebben... Dat werd dus (even helemaal fonetisch) Teetjin ... dus exact dezelfde letters uit jouw voorbeeld worden hier dus ook met dezelfde letters vervangen... Toen we het met haar eens probeerde te oefenen 'kkkkkkkatellllllynn' hield ze het na 3 keer ook wel voor gezien en was het ' ZUS-JE ! ' tante kim is tante Tim en verder een woord als kinderdagverblijf wordt alleen de k de t - maar verder perfect uitgesproken : tinderdagverblijf -maar die letter valt niet eens zo op meer in zo'n lang woord. Ik merk wel dat de K nu langzaamaan verbeterd. Hoewel, K3 is Pa3 die wil nog niet... Snoepje is 'noepje' En wat anders, maar de begrippen hij/zij krijgen we er ook maar niet in, haar zusje blijft 'hij' . Terwijl ik dacht, dat ondanks dat ze het misschien niet snapte, ze misschien wel door ging krijgen dat ze tegen haar zus zij moest zeggen. Maar nee, na 2/3 maanden nog niet .
Grappig en toevallig! Vooral over dat laatste moet ik lachen. Ik heb 2 meisjes en 1 jongen, toch noemen ze alle drie elkaar 'Boetje'. En Diyana noemen ze 'Toto'. Deze logica ontgaat mij volledig.
Ik herken het niet, want Kay heeft het niet, maar volgens mij is het een veel voorkomend iets! Zo zegt de kleine van een vriendin van me ook altijd 'Tay' hahaha!
Hahaha...toto...klinkt wel lief! Hihi! Finn zegt zijn eigen naam ook niet goed. Maar ik ben blij dat hij het eindelijk probeert! Had echt het idee dat ie het nooit ging zeggen! Hij zegt 'Fom'!
Mijn dochter spreekt de R niet uit, maar zet er een L voor in de plaats. Ook met de S had ze veel moeite als die in het midden of aan het begin van een woord staat. Dat gaat steeds beter, maar sommige woorden lukt het niet echt. Bijvoorbeeld, Vaft houden (vast houden).
er zit min of meer een heel systeem achter. ze zijn op bepaalde leeftijden niet in staat bepaalde letters te zeggen. ik meen tot ze 6 zijn ofzo. ik weet het niet helemaal meer uit mijn hoofd. ik heb nu logo met de jongste en ook daar leer ik weer nieuwe feitjes en ik vind dat altijd razend interresant.
de grappigste hier is toch wel dat mama aaita (maaike) mijn dochter is en mammmiieeee (met piepstem) ben ik dus. hij heeft eerst heel lang ammaaa gezegd.
Hier niet. Mijn dochter zegt de k en de l wel. R doet ze de tong achter in de mond, klinkt beetje als een d "lekkedde"(lekkere). Maar sch kan ze niet. Tis dan: papa sjilpad openmaken! En wisselt ze letters om bijv: kaleleom en pagapaai.
Ja hier ook. Sinds een paar dagen gaat de G goed aan het eind en in het midden van een woord. Eerst was het een s. Dus weg werd wes. Aan het begin van een woord is het nog moeilijk. Dan maakt hij er een K van. Glijden is bijvoorbeeld kijen. De L valt weg. Maar bij slapen zet hij wel weer een L ertussen (plapen). Een L wordt soms nog een W. De F en de V worden aan het begin een W of B en aan het eind een S. Lief wordt dus wies . Komt vast goed. Hij praat al een heel stuk duidelijker dan hij eerst deed.