koninklijk huis hoeft NIET mee te bezuinigen!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door belinda203, 15 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Daar heb je helemaal gelijk in (ben ik helaas achtergekomen). En het is nog erger, gemeenten betalen ook een lieve duit aan hun 'eigen' clubs :x
     
  2. meisje1984

    meisje1984 Niet meer actief

    Helemaal mee eens!
    helemaal met het dikgedrukte
     
  3. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Nou haar premie gaat ook omhoog he? ;)

    Al is een slordige 150 euro voor een beetje aangevulde verzekering natuurlijk een schijntje op een maandsalaris van bijna 70.000 euro. :$
     
  4. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Maar dat staat hiet toch los van? Ik snap dat niet, ik stoor me daar OOK aan, vooral aan meebetalen aan rokers en de onkosten van dronken verkeer, etc. Maar wat heeft dat met de exorbitante kosten van het koningshuis te maken?
     
  5. meisje1984

    meisje1984 Niet meer actief

    omdat ze er kneiterhard voor werken, het land regeren, geen prive leven hebben, en een heleboel andere redenen.

    eigelijk is het heel weinig, nog geen 50 cent per inwoner....
     
  6. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Heb je het programma eigenlijk gezien (Rekenkamer)? Die werkweken van het koningshuis vallen qua uren best mee (ik werk een stuk meer). Denk je echt dat het koningshuis ons 'regeert'? Volgens mij worden wij geregeerd door een democratisch gekozen kabinet, en niet door het koningshuis. Beatrix is staatshoofd, maar valt onder de zgn. ministeriële verantwoordelijkheid. Ze heeft vooral een representatieve, minder aardig gezegd 'decoratieve' functie. Een duur betaald visitekaartje dus.

    Het is 7 euro per persoon (ik dacht voor alleen Bea) trouwens. Dat is de uitkomst van het programma dat ik noemde. Ter vergelijking, de net zo decoratieve president (!) van Duitsland kost 0.23 cent per hoofd van de bevolking, en betaalt gewoon belasting.

    Dat ze veel 'mogen' verdienen omdat ze zo'n gebrek aan priveleven hebben, maakt nog niet dat het een onbelast MEGA inkomen moet zijn (wij burgers betalen namelijk nog apart voor de vele huizen en paleizen van het koningshuis, het is dus nog niet eens zo dat ze daar zelf voor betalen van dat riante inkomen).
     
  7. zilvervosje

    zilvervosje Fanatiek lid

    30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik wilde het net schrijven. Ik schrok me ook helemaal te pletter van deze berekening! Sowieso, ik geloof dat de rijksvoorlichtingsdienst op zo'n 30 miljoen kwam, maar dat was een zeer sobere inschatting, het was waarschijnlijk minstens 100 miljoen. (Ik heb de bedragen niet helemaal meer voor ogen, maar het was zeker het veelvoudige van 7 miljoen!). Per jaar! Ditis trouwens de link Player omroep.nl of Uitzendinggemist.nl

    Ik was pro-koningshuis omdat ik de traditie van Europese koningshuizen wel mooi vind, maar dit is toch bizar. En dan helemaal dat er niet eens een gebaar gemaakt wordt naar de bezuinigende burgers. Hoe kan je het land vertegenwoordigen als je geen moment zelf de crisis een beetje voelt?

    Overigens, het Europese parlement was ook zo'n bizarre aangelegenheid. Dat was vorig jaar (iets langer geleden?) zo'n schandaal. Miljarden gaan erheen. Ik ben niet anti-euro ofzo, maar dit ging echt naar heel vreemde posten.
     
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Oh ja, helemaal vergeten! Sorry Bea, dat zorg natuurlijk voor een hele andere situatie. ;)


    Maandsalaris van 70.000... het is toch te belachelijk voor woorden! Ik moet daar verdikke bijna 4 jaar voor werken!
     
  9. meisje1984

    meisje1984 Niet meer actief

    nou poe poe, 7 euro per persoon per jaar.
    ik zou me er niet druk om gaan maken, je verandert er toch niks aan
     
  10. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    :( Tja, als iedereen zo flegmatisch reageert, verandert er niks, blijven de rijken rijk, en blijft Nederland doorbetalen aan een koningshuis dat we ter versiering van ons land hebben. Gut, ik hoef die 7 euro niet zelf te hebben, daar gaat dit toch ook niet om? Ik zie hem liever naar iemand gaan die zijn PGB voor een gehandicapt kind volgend jaar wegbezuinigd ziet worden. DAAR gaat mijn woede over.
     
  11. This is me

    This is me Fanatiek lid

    15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Er zijn zoveel mensen die hard moeten werken.
    Maar die verdienen niet zo veel en die moeten juist wel kei hard bezuinigen.
    Wat maakt dan het verschil tussen deze mensen en het kh???;)
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Wat stel je dan voor? Je kan daar inderdaad boos om worden maar je kan vrees ik weinig aan veranderen. Ik denk dat als er nu een referendum gehouden zou worden (wat ik toch nooit zie gebeuren), zou de koningin gewoon mogen blijven, hoor. Veel mensen vinden het blijkbaar prachtig... Ik vrees dat wij nog heel lang met het kh en de kosten hiervan opgezadeld zitten, zucht...
    Dat de koningin over haar salaris geen belasting betaalt lijkt me logisch. Het is namelijk het belastinggeld dat ze krijgt en het zou een beetje raar zijn om belasting over belasting te gaan betalen. Over haar vermogen betaalt ze wel vermogensbelasting.
     
  13. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Iedereen die voor de overheid werkt wordt van belastinggeld betaald (ik ook, nou ja, toen ik NWO gefundeerd onderzoek deed wel, nu word ik van Europees geld betaald maar dat gaat ook terug naar belasting). Ik betaal gewoon volle mep hoor, die redenering gaat echt niet op. Helaas voor mij ;) :D (over dat schijntje dat ik voor mijn volle werkweken krijg gaat gewoon een flink deel belasting weg, en terecht ;))

    Ik denk ook dat het merendeel van de bevolking niet mijn onvrede hierover deelt. Maar als mensen die wel voor een republiek zijn altijd hun mond houden, dan gebeurt er zeker niks, toch? Dus kan je stemmen op partijen die niet koningsgezind zijn, bijvoorbeeld. Ik vind het middeleeuws, en hecht er totaal geen waarde aan. Mijn schoonmams vindt het helemaal geweldig, weet de namen van alle kleinkinderen en lijkt doof als het om de prijskaartjes gaat en de niet-democratische manier waarop de familie aan die macht en speciale status komt. Daar kan ik vrees ik weinig aan veranderen behalve tot vervelens toe preken :)
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Laat ik het dan anders formulieren: de essentie van belasting is dat je het aan de staat betaalt, de koningin is (formeel) de staatshoofd en hoeft niet aan zichzelf te betalen. ;)
     
  15. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    EINDELIJK :D

    Toegevoegd: maandag 10 okt 2011, 17:03
    Update: maandag 10 okt 2011, 17:31

    Regeringspartij VVD wil dat ook het Koninklijk Huis bijdraagt aan de bezuinigingen. De regeringspartij zal dat voorstel morgen doen bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Algemene Zaken.

    Alle ministeries moeten de komende jaren doelmatiger werken en zo minimaal een paar procent op de kosten besparen. Het Koninklijk Huis en het kabinet der Koningin zijn van die bezuiniging uitgezonderd.

    "Als er op alle begrotingen gekort moet worden om het huishoudboekje op orde te krijgen, moet het Koninklijk Huis dat ook," aldus het VVD-Kamerlid Van der Burg.

    Broekriem
    De VVD vindt dat onterecht in een tijd dat iedereen de broekriem moet aanhalen. "Gelijke monniken, gelijke kappen," aldus Van der Burg.

    Kamerlid Van der Burg denkt dat ook het staatshoofd ongeveer twee procent kan inleveren. Dat is een bedrag van zo'n 800.000 euro.

    Nullijn
    De SP vindt ook dat het koningshuis moet bezuinigen. "Ze moeten op de nullijn," zegt het SP-Kamerlid Van Raak.

    GroenLinks vindt het onzin dat het kabinet 300.000 euro uittrekt voor een nieuwe website van het Koninklijk Huis. Het geld kan beter gebruikt worden voor de exploitatie van een waterzuiveringsinstallatie op Bonaire.

    Het ministerie van Algemene Zaken laat weten dat het Koninklijk Huis vorig jaar al heeft bezuinigd op het onderhoud van de Groene Draeck en het gebruik van vliegtuigen. Het gaat om een bedrag van ongeveer 1,1 miljoen euro.

    en:


    Kamer voor afschaffen belastingvoordelen Oranjes'
    (Novum) - Een Kamermeerderheid tekent zich af voor het afschaffen van de belastingvrijstelling voor het koningshuis. De PvdA dient dinsdag een voorstel in om de privileges voor de Oranjes af te schaffen, zegt PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt.

    "Nu hoeft alleen belasting te worden betaald over het privévermogen en niet over het functioneel vermogen, maar het is volkomen duister wat privé is en wat niet." De PvdA wil dat de koningin bijvoorbeeld huur gaat betalen voor haar woonpaleis Huis ten Bosch.

    Haar kinderen zouden belasting moeten betalen over de erfenis en het 72,5 uur per jaar gratis vliegen voor de Oranjes moet volgens de partij ook worden afgeschaft.

    Voor het afschaffen van de fiscale privileges lijkt in ieder geval een Kamermeerderheid te zijn. Naast de PvdA zijn PVV, SP, PVdD, GroenLinks en D66 voor. "Zelfs de VVD lijkt wat te zien in het aanpassen van de belastingregels", zegt Recourt. "Op alle ministeries wordt flink bezuinigd. Er is geen reden om het koningshuis te ontzien."
     
  16. Idd. Eindelijk! Goed zeg.
     
  17. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Gek, ik hoorde gister op het nieuws juist dat Rutte niet wil weten van bezuinigingen op het koningshuis?
    Maar misschien heb ik verkeerd verstaan....
     
  18. belinda203

    belinda203 Bekend lid

    23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Volgens mij zijn er een aantal regeringspartijen die dat willen,maar moet dat eerst weer uitgebreid besproken worden en dergelijke.
    M.a.w.voorlopig zie ik het helaas nog niet gebeuren.....
    (maar ik blijf erbij hoe eerder hoe beter!)
     
  19. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Ze hoeft er alleen zelf nog haar handtekening onder te zetten onder de wensen van de kamer. Zou ze dat doen???

    Ze moet wel. En het is toch zo gelijke monniken gelijke kappen.

    Staatsbezoeken die worden toch al betaald maar prive reizen hoeven wat mij betreft niet betaald te worden door de regering.

    En ook de zelfde rechten enzo bij ziekenhuizen ook op wachtlijsten komen ook betalen voor je medicijnen en geen prive kamers tijdens bevallingen en andere dingen.

    Kortom ook een afspraak maken bij een specialist en dan zes weken tot drie maanden wachten voor dat je je eerste afspraak hebt.

    Weet gaat hier niet over maar ze moeten wat meer behandeld worden als normale mensen zonder extreme uitgangs posities.
     
  20. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Had jij dan geen privékamer tijdens je bevalling? Ik wel. Had er niet aan moeten denken om met meerdere barenden op een kamer te liggen. Ik denk niet eens dat er 'groep's verloskamers bestaan.
     

Deel Deze Pagina