Wie is niet tevreden met haar verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Saartje1, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dana

    Dana Niet meer actief

    ben het trouwens eens met Isademi dat de VK vaak de weg kwijt raken als een zwangerschap niet standaard is, ik vind de richtlijnen om door te verwijzen dan ook TE zwart wit, er zijn ook nog grijze gebieden en daar gaat het vaak mis.
     
  2. Puck1

    Puck1 Bekend lid

    3 feb 2009
    979
    9
    18
    @Dana, idd als je aan de regeltjes van een "normale" zwangerschap voldoet dan is er allemaal niets aan de hand, maar als je daar van afwijkt ben je ineens een zeur (in mijn geval dan), willen ze niets meer voor je doen en luisteren al helemaal niet laat staan serieus nemen en weten ze gewoon niet wat ze met je aan moeten. Ik ben met 20 weken zwangerschap van de trap gevallen en heb toen vocht verloren. er kwam pas een VK langs nadat de val al 6 uur geleden was. Ze moest eerst rusten van een bevalling en had nog overleg. Toen was ik er al klaar mee, maar durfde niet omdat zij ook mijn vorige zwangerschap hebben meegemaakt en ik dacht dat dat deze zwangerschap ten goede zou komen. Niet dus, morgen ga ik ook eens bellen naar een andere praktijk of ik bij hen terecht kan. Ik vind het nog steeds moeilijk, maar ik moet er ook niet aan denken dat een van de huidige VK aan mijn bed komen te staan. Ik vind trouwens dat er best wel veel dames niet tevreden zijn over hun VK en zich niet gehoord voelen. Dat hoort toch absoluut anders te zijn.
     
  3. Dana

    Dana Niet meer actief

    helemaal mee eens, alleen had mijn man vanavond wel een goed punt, hij denkt dat het gewoon een landelijk probleem is, dat de VK gewoon niet kundig genoeg zijn en dat overstappen weinig zin heeft in die zin. omdat je dan tegen hetzelfde probleem aanloopt. (op de paar uitzonderingen na).

    ik weet nog wel dat mijn kraamverzorgster (notabene!) voor mij opkwam na de bevalling en tegen de VK zei dat dit echt slecht ingeschat was door ze. toen kreeg ze een grote bek van de VK want ZIJ wist waar ze het over had, ja, alleen zelfs de gyn was het er niet mee eens ;)

    VK denken gewoon te vaak dat ze iets zelf wel aankunnen terwijl ze dan eigenlijk moeten doorsturen.
     
  4. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    mee eens, ik wil niet hatelijk overkomen want er zullen vast een paar goede zijn maar ze denken dat ze dokters zijn en dat vind ik ze gewoon niet. Ik liep al rond met 4-5 cm ontsluiting rond en ze wilde gewoon niet kijken (ik had al weken "voorweeen" namelijk) ik denk als ik nu op weg ben dan stelt me dat gerust en weet ik waarvoor ze zijn. Ze WILDE gewoon niet kijken (pas met 41 weken en ik was toen 38 weken) dus heb een verwijziging naar gyn geeist, helemaal moeilijk doen maar toch voor elkaar gekregen en bleek dat mijn lichaam het zelf niet door kon laten zetten, mijn gyn vond het gewoon "martelen" van de VK die had me met zoveel voorweeen allang door moeten sturen zeker in combinatie met chronisch vermoeidheidssyndroom, straks word het een KS omdat ik geen kracht meer ergens voor heb terwijl dat voorkomen kan worden.. dus volgende dag heeft ze mijn vliezen gebroken en ben ik binnen 3 uur ofzo bevallen.
     
  5. marooz

    marooz Fanatiek lid

    3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Ik moet toch even reageren.... Vind de toon hier erg negatief.

    Als je advies vraagt omdat je niet klikt met je verloskundige dan vind ik dat heel terecht en zou ik aanraden om over te stappen.
    Maar om nu de verloskundigen af te gaan lopen zeiken gaat me veel te ver.

    Ik ben niet objectief, heb zelf de opleiding een paar jaar gedaan en heb 6 vriendinnen die inmiddels verloskundige zijn. Daarbij ben ik hoog zwanger dus vol hormonen.

    Maar dit vind ik echt veel te ver gaan.
    Als verloskundige doe je een kei zware opleiding, en ben je zelfstandig medisch practiserend. Geen zwangerschap is hetzelfde, en er zijn veel grijze gebieden waarin je zware beslissingen moet maken.

    Het spijt me echt maar ik denk dat dit hier enorm onderschat word door een aantal dames.

    Ik wilde dit toch even kwijt....
     
  6. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik denk juist dat sommige VK's zich overschatten en denken dat ze alles weten een goede VK weet juist haar grenzen (want die zullen best bestaan, ik heb er 5 gehad maar nog niet tegengekomen maar dat zegt niets)

    Heel veel denken teveel dat ze alles alleen kunnen en behandelen alsof je uit een boekje komt terwijl juist elk mens anders is en aan andere aanpak vergt, zeker als er nog meer medische dingen van pas komen.

    Zo kon mijn VK geeneens fatsoenlijk uitleggen waarom eem combitest was ik heb HAAR moeten uitleggen (met bewijzen van sites e.d.) hoe en wat het in elkaar zat..

    Ze zeggen dat het alleen voor down syndroom is en dat is gewoon niet zo, maar goed ze heeft later wel haar excuses aangeboden en zal het voortaan op hun praktijk beter laten inlichten. Dat is toch absurd dat ik als leek die haar eigen huiswerk heeft gedaan moet uitleggen waarom een combitest nog meer is... en dat de gyn mij verteld dat dat helaas nog niet echt bekend is bij VK's ...

    Ik laat me niet zomaar afschepen met een uit het boek antwoord, ik informeer mezelf overal over en ben denk ik dan een beetje te bijdehand voor een gemiddelde VK ofzo, die gaat uit van een onzekere vrouw die alles gelooft wat zij zegt denk ik?? (dat is in elk geval mijn ervaring)
     
  7. Bri

    Bri Niet meer actief

    @marooz: het topic is 'wie is niet tevreden met haar vk'. Dan komen er klaagverhalen, over slechte ervaringen. De meeste vrouwen zijn prima tevreden over hun vk, maar die vind je niet in dit topic.

    Een vk is inderdaad geen dokter, maar heeft wel degelijk verstand van zwangerschap en bevallen. De meeste vk's weten wanneer ze een zwangere moeten overdragen, en doen dit op tijd. Sommige schatten een situatie verkeerd in, blijven het te lang zelf doen met alle gevolgen van dien, en geven hun patiënt het gevoel dat ze niet serieus genomen worden. dáár komen klachten over, en terecht.

    @TS: als je je niet gemakkelijk voelt bij de vragen die je vk je stelt, dan moet je haar dat zeggen. Een beetje assertiviteit! Dit zul je vaker nodig hebben, naar mijn ervaring vragen sommige kraamhulpen ook meer door over je privéleven (of vertellen over het hunne) dan je lief is. Als je ze dat niet zegt, gaan ze er van uit dat jij het ook oké vindt om erover te praten.
    Ik vind het ver gaan om om deze enkele reden (+ dat haar blik je niet aanstaat) naar een andere vk over te stappen; zij heeft waarschijnlijk écht geen idee dat ze in jouw ogen iets verkeerd doet.

    En om iedereen een hart onder de riem te steken: bij m'n tweede kwam er een nieuwe vk in de praktijk, ongeveer een maand voor m'n uitgerekende datum. Toen ik haar bij de controle zag, kwam ze op mij erg onzeker over. Ik baalde dus flink toen zíj de diensttelefoon opnam toen ik belde om te zeggen dat het begonnen was. Maar ik moet zeggen: tijdens de bevalling handelde ze prima, rustig en kordaat. Ze luisterde naar me, maar gaf ook aan wanneer het beter op haar manier kon. Hoe iemand tijdens de controle is, zegt niet alles over hoe ze aan je bevallingsbed is.
     
  8. Dana

    Dana Niet meer actief

    marooz, ik begrijp je reactie wel maar daar gaat dit topic inderdaad niet over, feit is wel dat ik dood had kunnen zijn en mijn dochter ook en dat doet je vertrouwen niet echt goed, en natuurlijk zijn er ook goede vk´s. je hebt overal goed en slecht in. ik heb toevallig een erg slechte ervaring.
     
  9. Saartje1

    Saartje1 Actief lid

    12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
     
  10. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    heeft niemand hier een klachtenformulier meegekregen??
    Buiten overstappen zou je dit ook in kunnen vullen om mss in de toekomst iets te laten veranderen?
    Het is ook niet voor de praktijk maar voor een overkoepelde organisatie dus mss word er met bepaalde echt missers wat gedaan als er meer klachten over dezelfde vk binnen komen?
    PS ik heb gelukkig lieve vk"s

    greetzz ons
     
  11. hetlichtje

    hetlichtje Fanatiek lid

    3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Even tegengeluid:
    ik zit bij een praktijk met 3 verloskundigen. Ondertussen alle 3 gezien en het voelt gewoon ontzettend goed. De begeleiding is perfect (heb nu 2x een miskraam gehad) en daar hebben ze me positief in begeleid. Ook in alle angsten die ik nu heb. Ze stellen mij en de baby centraal. Vriendinnen en zussen van mij heb ik ook nog nooit horen klagen over de verloskundige. 1 vriendin niet, maar dat is een ander verhaal. Dus nee, gelukkig heb ik geen klachten.

    @TS: ik hoop dat je hier een fijn gevoel bij blijft hebben!
     
  12. Saartje1

    Saartje1 Actief lid

    12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #32 Saartje1, 30 sep 2011
    Laatst bewerkt: 30 sep 2011
    Ik vroeg niet om advies. Ik wilde weten of er meer dames zijn bij wie het niet klikt of niet tevreden is met haar vk. Het enige wat ik me vroeg, is of ik met 6 maanden nog wel bij een ander terecht kan. En gelukkig kan dat! Voel me enorm opgelucht!
     
  13. Bri

    Bri Niet meer actief

    @TS: het was niet mijn bedoeling je vk te verdedigen (ik ken haar niet) of om jouw keuze aan te vallen (ik ken jou ook niet). En nu met je laatste post realiseer ik me ook dat ik helemaal niks heb toegevoegd t.o.v. wat je vraag was.
    Ben blij voor je dat je nu ergens zit waar je wel happy mee bent - en vind het netjes dat je bij het weggaan nog wel hebt gezegd waarom je bent weggegaan, dan kan ze daar in elk geval nog wat van leren.
    Iedereen kiest de vk op grond van wat ze zelf belangrijk vindt, en tijdens een bevalling moet je wel écht van haar op aan kunnen. Als jij het gevoel had dat je dat niet kon, dan heb je groot gelijk dat je een ander hebt gezocht.
     
  14. Puck1

    Puck1 Bekend lid

    3 feb 2009
    979
    9
    18
    @ Saartje1,

    Fijn dat je je zo goed voelt dat je de stap hebt genomen. Ik heb vandaag ook de stap genomen en gebeld naar een andere praktijk voor een intake. Telefonisch voelde het contact meteen al zo veel anders en beter. Er is een grote last van me afgevallen.
    @Marooz,
    Het kan wel zo zijn dat het een lange zware opleiding is tot VK, maar ik vind ook dat je moet kunnen toegeven als je het niet meer weet. Ook vind ik dat als je VK bent met mensen moet kunnen communiceren.
    Ik heb ook een lange pittige opleiding achter de rug, maar als ik iets niet weet geef ik dat toe en zoek het uit of wat dan ook.
     
  15. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Beetje off-topic, sjorrie: Ik snap je punt wel, maar er zijn onnoemlijk veel beroepen, waarvoor je een "zware" opleiding doet (heb zelf ook dikke 8 jaar gestudeerd) en uiteindelijk wordt je daar ook gewoon afgerekend op hoe je je beroep uitoefend- en gelukkig maar! Als mn tandarts loopt te klooien, krijgt ie de wind ook van voren en stap ik over naar een ander, dito voor mn gyn , de huisarts, maar ook voor onze makelaar en financieel adviseur, etc :p. Ik vind in principe niet dat de consument/ patient/ client rekening dient te houden met hoe zwaar iemands beroep of opleiding wel niet is, degen die het beroep uitoefend heeft er immers zelf voor gekozen en dient dit goed te doen (of anders iets te doen wat hij/zij minder zwaar valt). Enne, gezien het gedrag van de vk van TS vind ik het erg begrijpelijk dat ze liever een ander ziet. Ik ben redelijk tevreden over mn vks, maar zou anders precies hetzelfde doen.
     
  16. marooz

    marooz Fanatiek lid

    3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Het gaat me niet alleen over het volgen van een zware opleiding, en natuurlijk vind ik ook dat professionaliteit voorop staat, zeker in een beroep als vk!

    Ik vind het niet meer dan logisch dat TS een andere vk gezocht heeft.

    Mijn reactie sloeg op het feit dat een verloskundige neergezet wordt alsof ze te weinig weet van de pathologie van een zwangerschap, en ze te lang door klungelen. Als er iets is wat je geleerd wordt is het dat samenwerking met gynaecologen het belangrijkste in je vak is, en bij twijfel door sturen.

    Ik vind het juist jammer om te lezen dat er toch zoveel nare ervaringen zijn, en wilde hier wel wat tegengas geven.

    Het beroep ligt al zoveel onder vuur, en ik wilde alleen maar kenbaar maken dat je als vk zeker kundig bent. En niet zomaar wat doet.

    Ik ben trouwens verbaasd dat er zoveel reacties op komen! :-D
    Gelukkig niet alleen negatief, en daarbij gaf ik al aan niet objectief te zijn... maar dit stootte me tegen het verkeerde been.... vandaar mijn reactie!
     
  17. topper12

    topper12 Niet meer actief

    Ben ook overgestapt maar die keuze werd gelukkige voor mij gemaakt ;) toenmalige vk's en assistente hebben paar domme acties "uitgevoerd", waaronder privacy schenden en mij niet uitleggen wat voor een afwijking zij constateerden. Werd doorverwezen naar gyn met mededeling: daarna kom je weer terug. Nou mooi niet aldus de gyn :D Netjes gebeld met praktijk dat ik niet terugkwam en uitgelegd waar ik niet blij mee was. Het antwoord was:tsja u hoort nog van ons... Je snapt ongetwijfeld dat ik dus nooit meer wat van ze gehoord heb... Nacontrole bij andere praktijk gehad: wat een verademing!

    Geef je groot gelijk dat je bent overgestapt want een bevalling is wel een mijlpaal in je leven en daar hoor je je wel.op je gemak te voelen!
     
  18. Dana

    Dana Niet meer actief


    je voelt je persoonlijk aangesproken en dat moet je niet doen, het gaat hier om individuele personen die het samenwerken met de gyn nou juist niet goed onder de knie hebben. dat moet je toch zelf ook wel toegeven na al die verhalen toch?

    omdat jij hard hebt geleerd en je vak goed kent wil dat nog niet zeggen dat er nergens fouten worden gemaakt, integendeel, en juist als vk zijn die fouten vaak van levensbelang.

    een vriendin van me is haar zoontje verloren tijdens de bevalling, ze belde de vk omdat de bevalling begonnen was maar ze bloedde zo hevig, de vk zei dat dat normaal was (hoe kun je dat over de telefoon beoordelen?) en vertelde dat ze pas terug mocht bellen als de weeën sneller achter elkaar terug kwamen. in die tijd is haar zoontje doodgebloed. dat is toch onkunde? dat kun je toch geen inschattingsfout meer noemen?

    zelf heb ik het ook van dichtbij gezien, en mijn gyn was zelfs kwaad toen ik te laat werd doorgestuurd.

    bedankt voor je tegengas maar ik heb nog steeds helemaal geen vertrouwen in de vk.
     
  19. Maedra

    Maedra Fanatiek lid

    29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Saartje, hoe reageerde de vk toen je de overstapreden uitlegde? Goed dat je dat gedaan hebt in elk geval, hopelijk heb je er toekomstige zwangeren bij hun praktijk mee geholpen :)
     
  20. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Marooz: Ok, ik snap je punt :). Je hebt ook wel gelijk dat vks buitengewoon veel kritiek te verduren hebben, maar dat komt natuurlijk ook omdat ze werk doen waarbij fouten vaak buitengewoon nare gevolgen hebben (niet de fouten waar TS het over heeft natuurlijk, maar degenen van meer medische aard). Statistieken laten zien dat er geen moment in je leven zo gevaarlijk is (lees: de kans om te sterven of een serieuze aandoening op te lopen zo hoog is) als je geboorte en dus is het denk ik juist heel goed om juist extra kritisch te zijn op de personen die geboortes begeleiden (ook de gyns overigens!). In deze beroepen is er gewoon nog minder ruimte om fouten te maken dan in de meeste andere beroepen.
     

Deel Deze Pagina